Cyklistforbundet

København går forrest og gentænker byens centrum

Del

Det er modigt og rigtigt, når politikerne i København i går besluttede at nedlægge P-pladser i Middelalderbyen, lyder det fra Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag. Han håber, at beslutningen inspirerer i resten af landet, for der er over hele landet brug for at gentænke den måde, som byens areal bruges på.

Foto: Cyklistforbundet / Marie Hald
Foto: Cyklistforbundet / Marie Hald

- Det er i vores optik både modigt og rigtigt, når politikerne i København i går besluttede at nedlægge P-pladser i Middelalderbyen, siger direktør Kenneth Øhrberg Krag fra Cyklistforbundet, der anbefaler flere byer at gøre det samme.

- Som Danmarks største by viser hovedstaden vejen ved at turde gentænke arealanvendelsen. Vi taler om landets dyreste og mest attraktive kvadratmeter. De skal bruges til at skabe en attraktiv by, hvor mennesker, liv, kultur, lys og luft har førsteret frem for parkerede ’døde’ biler, som bare står og fylder op. Dem bør vi gemme af vejen under jorden og i P-huse frem for på attraktive veje, torve og pladser i bykernen.

- Og så bør vi opprioritere cykelparkeringen, hvor der er et stort efterslæb i København. I dag er det 8% af byens åbne areal, der anvendes til bilparkering og kun 1% til cykelparkering. Vi tænker, at balancen skal genfindes med udgangspunkt i et mere moderne mobilitetsmiks, siger Kenneth Øhrberg Krag.   

Mikromobilitet og cykelparkering

Cyklistforbundet ser frem til den omprioritering, som gårsdagens beslutning i Københavns Teknik- og Miljøudvalg om nedlægges af cirka halvdelen af P-pladserne i Middelalderbyen er et klar signal om. 

- Vi har fuld forståelse for, at dem, som bor i Middelalderbyen skal have mulighed for at kunne parkere, og at der samtidig er et erhvervshensyn med levering af varer og plads til den arbejdende håndværker og hans varebil med værktøj.

- Vi syntes derfor, at det er positivt, at man øger erhvervsparkeringspladserne med 10%, både af hensyn til de erhvervsdrivende, og fordi det øger sikkerheden for cyklisterne i byen. Men vi skal huske, at vi i disse år ser ser en markant øget erhvervsmæssig transport med e-ladcykler i centrum. Det taler for at øge cykelparkeringen i centrum.

Kenneth Øhrberg Krag opfordrer til, at vi som samfund spørger os selv, hvad det er for byer, som vi ønsker at have i fremtiden og kalder det fremsynet, at København nu ændre på sin prioritering.

- Byerne skal i langt højere grad indrettes til mennesker og understøttes af mikromobilitet som cykler og e-cykler, der fylder mindre og hverken larmer eller bidrager til luftforurening suppleret af effektiv offentlig transport.

- Vi hilser beslutningen velkommen og ser frem til, at København viser vejen for, hvordan fremtidens storby balancerer hensynet til butikshandel, erhverv og beboere med ønsket om en attraktiv bykerne for turister, beboere og alle os andre, der ønsker at nyde Københavns centrum som en levende og inspirerende attraktion, slutter Cyklistforbundets Kenneth Øhrberg Krag.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Foto: Cyklistforbundet / Marie Hald
Foto: Cyklistforbundet / Marie Hald
Download

Information om Cyklistforbundet

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig. 

Cyklistforbundet.dk
Twitter.com/Cyklistforbund
Facebook.com/Cyklistforbundet
Instagram.com/Cyklistforbundet
Linkedin.com/company/Cyklistforbundet

Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum