København fortsat blandt verdens 10 bedste sportsbyer

Danmarks hovedstad har i en årrække positioneret sig globalt som værtsby for internationale sportevents og er med på top-10-listen over de bedste sportsbyer i verden, som netop er offentliggjort.

Listen hedder Global Sports Cities Index, som det anerkendte britiske bureau Sportcal står bag, og har i år Tokyo på førstepladsen.

Der er hård international konkurrence mellem storbyerne om at vinde værtskaber af internationale sportevents, og med en 9. plads på listen, et enkelt ryk ned fra sidste års 8. plads, fastholder København sin plads i top-10.

Listen udkommer hvert år, og her vurderes verdens byer på baggrund af deres værtskaber af internationale sportevents. For Københavns vedkommende bl.a. VM i ishockey, en af verdens største sportevents, som København og Herning var vært for i maj sidste år, og hvor Royal Arena i København lagde is til finalekampene.

”Det er rigtig flot, at København kan fastholde sin position blandt verdens 10 bedste sportsbyer. Sportevents skaber ikke kun liv i byen, de skaber også omsætning, hvilket hotellernes overnatningstal under VM i ishockey sidste år tydeligt viste. Derfor arbejder vi, sammen med bl.a. Københavns Kommune og idrætsforbundene, benhårdt på løbende at vinde nye, internationale sportevents til hovedstaden,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Wonderful Copenhagen samarbejder tæt sammen med bl.a. Københavns Kommune, Sport Event Denmark og de danske idrætsforbund om at tiltrække sportsbegivenheder til hovedstaden. Der er på nuværende tidspunkt vundet flere store, internationale sportevents til byen til de kommende år, bl.a. EM i fodbold i 2020, og i 2021 er der VM i kano & kajak, VM i gymnastik og Tour de France Grand Départ samt EuroGames ifbm. WorldPride, og i 2023 er der VM i badminton.

Head of Corporate Communication
Mail: ufh@woco.dk

Wonderful Copenhagen: Milliardtab nu, større risiko på sigt16.3.2020 12:34:24 CETPressemeddelelse

Store kongresser, der aflyses. Krydstogtskibe, der ikke anløber. Og internationale storbyturister, der bliver væk, mens Danmark og store dele af verden lukkes ned. Det betyder kæmpe tab for hovedstadens turisme, som årligt omsætter for 50 mia. kr., svarende til ca. 40% af omsætningen i dansk turisme. Kigger man helt aktuelt på marts og april, hvor Danmark indtil videre er lukket ned for indrejse frem til midten af april, skal tabet også tælles i milliarder. Wonderful Copenhagen beregner et tab i turismeomsætning i hovedstaden for de to måneder på omkring 3,7 mia. kr. Og det tal dækker alene over tabet i omsætning fra internationale gæster. Tælles maj måned med, hedder tallet 6 mia. kr. ”Over halvdelen af turisterne i hovedstaden er internationale, og de forbruger væsentlig mere end gennemsnittet. Så ja, det slår ekstra hårdt i hovedstaden, når grænserne lukkes, og den internationale turisme går i stå. Lige nu bløder turismens mange virksomheder, og deres tab er også samfundets tab. Sid