København fortsat blandt verdens 10 bedste sportsbyer

Danmarks hovedstad har i en årrække positioneret sig globalt som værtsby for internationale sportevents og er med på top-10-listen over de bedste sportsbyer i verden, som netop er offentliggjort.

Listen hedder Global Sports Cities Index, som det anerkendte britiske bureau Sportcal står bag, og har i år Tokyo på førstepladsen.

Der er hård international konkurrence mellem storbyerne om at vinde værtskaber af internationale sportevents, og med en 9. plads på listen, et enkelt ryk ned fra sidste års 8. plads, fastholder København sin plads i top-10.

Listen udkommer hvert år, og her vurderes verdens byer på baggrund af deres værtskaber af internationale sportevents. For Københavns vedkommende bl.a. VM i ishockey, en af verdens største sportevents, som København og Herning var vært for i maj sidste år, og hvor Royal Arena i København lagde is til finalekampene.

”Det er rigtig flot, at København kan fastholde sin position blandt verdens 10 bedste sportsbyer. Sportevents skaber ikke kun liv i byen, de skaber også omsætning, hvilket hotellernes overnatningstal under VM i ishockey sidste år tydeligt viste. Derfor arbejder vi, sammen med bl.a. Københavns Kommune og idrætsforbundene, benhårdt på løbende at vinde nye, internationale sportevents til hovedstaden,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Wonderful Copenhagen samarbejder tæt sammen med bl.a. Københavns Kommune, Sport Event Denmark og de danske idrætsforbund om at tiltrække sportsbegivenheder til hovedstaden. Der er på nuværende tidspunkt vundet flere store, internationale sportevents til byen til de kommende år, bl.a. EM i fodbold i 2020, og i 2021 er der VM i kano & kajak, VM i gymnastik og Tour de France Grand Départ samt EuroGames ifbm. WorldPride, og i 2023 er der VM i badminton.

Head of Corporate Communication
Mail: ufh@woco.dk

Historisk stor kampagne skal få internationale turister tilbage til hovedstaden29.6.2021 07:59:54 CEST | Pressemeddelelse

Efter den internationale turisme i hovedstaden blev ramt benhårdt af pandemien i 2020 og fortsat også i 2021, er det nu rigtig glædeligt, at smittetrykket er faldet betragteligt i en lang række lande, og at rejserestriktionerne dermed også lempes og muliggør international markedsføring af hovedstaden igen. Derfor går en ny, stor kampagne nu i gang på tværs af hovedstadens primære internationale turismemarkeder, herunder både nabolandene Norge, Sverige og Tyskland og de sydeuropæiske markeder Frankrig og Italien samt det vigtige oversøiske marked USA. I de to andre vigtige markeder Storbritannien og Kina gør situationen dog, at de ikke er omfattet af kampagnen på nuværende tidspunkt. Dog følges situationen i Storbritannien meget nøje, så kampagnen også kan igangsættes her, så snart de lokale restriktioner løftes. De internationale gæster udgør hovedparten af turismen i hovedstaden, som derfor også er afhængig af en bredere markedssammensætning end dansk turisme generelt. ”Jeg er rigtig