København får flere borgere og mere arbejdskraft

De fleste af Danmarks landsdele mister borgere mellem 20 og 64 år i de kommende år – kun Københavns Kommune, landsdelen Østjylland og enkelte andre kommuner får flere borgere og dermed øget arbejdskraft. Landsdelen Byen Hovedstaden får samlet 5,6 procent flere borgere mellem 20 og 64 år i 2045.

Faktisk er det i hovedstadsområdet kun Københavns Kommune, som med en stigning på hele 8,6 procent får flere borgere fra 20-64 år indtil 2045, mens landsdelens andre kommuner Frederiksberg, Dragør og Tårnby mister arbejdskraft. Hovedstaden er samlet den eneste i Danmark sammen med Østjylland, som får flere af de pågældende borgere i de kommende år, fortæller en udregning fra Dansk Industri (DI) på tal fra Danmarks Statistik.

- Når antallet af borgere fra 20 – 64 år generelt går ned i næsten hele landet, så er jeg glad for at hovedstaden stadig går imod strømmen. Fremskrivningen viser, at København også i fremtiden vil trække danskerne og dermed arbejdskraft til virksomhederne i området, siger formand for DI Hovedstaden Peter Lanng Nielsen.

I øjeblikket mangler Danmarks virksomheder medarbejdere – og der bliver også kamp om arbejdskraften fremover. I den situation bliver både virksomheder og kommuner tilgodeset af fremtidens stærke befolkningsudvikling i hovedstaden.

- At det samlede byområde i og omkring København får flere borgere og mere arbejdskraft er positivt og helt nødvendigt. Som i resten af landet mangler de københavnske virksomheder arbejdskraft allerede nu, og intet tyder på, at det vil ændres i fremtiden – tværtimod. Øget arbejdskraft er en betingelse for, at vi kan bevare en positiv vækst i hovedstadsområdet, siger Peter Lanng Nielsen.

På landsplan er der stor befolkningstilvækst til de store byer som København, Aalborg og Aarhus. Men hvor væksten i København i de seneste år ikke længere trækkes af tilflyttere fra andre dele af landet, er de andre storbyer stadig i stand til at tiltrække indbyggere fra resten af landet. København vokser udelukkende på grund af mange fødsler, indvandring og stigende levealder.

Landet over vil danskerne inden for hver enkelt kommune samle sig om det lokale kraftcenter, den største by. Kraftigst i byer på mellem 20.000 til 50.000 indbyggere. Der sker en såkaldt urbanisering på lokalt niveau, altså vi klumper os sammen i byer rundt om i landet. Der er allerede nu en positiv udvikling i de store provinsbyer – og ifølge DI fortsætter den.

Udvikling i antallet af personer i alderen 20-64 år

Udvikling i 20-64 årige fra 2020 til 2045

Område

Antal, 1.000 personer