København åbner Danmarks mest moderne jobcenter

Del
Ledige københavnere kan se frem til at møde op i nye og moderne lokaler, når de fremover skal hjælpes i job eller uddannelse. En række af Københavns Kommunes jobcentre bliver nu samlet i ét center i Valby. Det skal være med til at sikre gode rammer for at løse kerneopgaven – at få ledige i job eller uddannelse.

Seks jobcentre, der har ligget spredt ud på otte forskellige adresser i København, samles nu i et stort center på Gammel Køge Landevej i Valby.

Dermed kan op mod 2.500 københavnere hver dag få glæde af de nye og moderne forhold, når de besøger jobcenteret for at komme på kursus eller til samtale. Samtidig slipper mange borgere for den ene dag at møde på ét center og næste dag at møde på et center i en anden del af byen.

Beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) er glad for at kunne give ledige københavnere og medarbejderne de bedst mulige rammer til den fælles indsats for at få flest mulige i job og uddannelse.

”Jeg glæder mig meget til, at vi snart slår dørene op til det nye Jobcenter København. Nu bliver mange af vores dygtige medarbejdere samlet under ét tag, som alt andet lige vil betyde, at de kan udveksle erfaringer og dele viden i højere grad, end da de var spredt rundt i byen. Og det vil helt sikkert komme de ledige københavnere til gode,” siger Cecilia Lonning-Skovgaard.

Borgerne indretter jobcenter
Som led i indretningen af jobcentret er der blevet lyttet til de lediges ønsker og behov i form af for eksempel fokusgrupper og interview med 70 ledige københavnere. Også samtlige 900 medarbejdere blev taget med på råd, da jobcentret på Gammel Køge Landevej skulle indrettes om alt fra vente-områder og vejvisning til skilte og udsmykning på væggene.

”Ledige i København skal have den bedste mulige service, når de kommer til os for at få hjælp til at finde et job eller en uddannelse. Med det nye, moderne jobcenter har vi indrettet os, så det passer til de lediges vidt forskellige behov,” siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard.

Samtalerummene er indrettet således, at borgeren og jobkonsulenten sidder ved siden af hinanden under samtalen, så borgeren kan se, hvad der bliver skrevet ind i journalen. Der er loungeområder, som giver plads til at lave gruppearbejde for kursister og der er telefonrum, hvor man kan tale i fred.

Derudover vil der ved bygningens to hovedindgange være receptionister og servicebetjente, der tager imod borgerne – både dem, der har en aftale og dem, der kommer ind fra gaden. Derudover flytter Borgerservice ind under samme tag.

Alle sammen tiltag, der skal forbedre borgernes oplevelse.

Fakta:

  • Flytningen kommer til at foregå i etaper, men jobcenteret på Gammel Køge Landevej åbner for de første borgere den 26. marts.

  • Det er de nuværende jobcentre på Skelbækgade, Baldersgade, Nyropsgade, Sundholmsgade, Teglværksgade og Hejrevej, der flytter sammen i Jobcenter København på Gammel Køge Landevej 43 i Valby.

  • Cirka 900 medarbejdere bliver fordelt på 33.000 kvadratmeter.

  • 80.000 ledige københavnere vil i løbet af et år bruge Jobcenter København i Valby, hvor der vil blive afholdt 200.000 samtaler om året.

  • 2.500 borgere vil komme på Jobcentret på Gammel Køge Landevej om dagen, enten for at deltage i kurser i blandt andet at skrive CV og ansøgninger eller fordi de skal til en samtale.
        
  • Københavns Kommunes Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning kommer til at spare op mod 22 mio. kroner i drift om året ved at flytte jobcentrene sammen. Penge, der i stedet kan gå til kerneopgaven med at få ledige københavnere i job og uddannelse.  

Kontakter

Yderligere oplysninger: Pressechef Claus Bøggild på tlf. 22 82 84 37 eller mail JW9K@bif.kk.dk

Information om Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen



Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Offentliggørelse af whistleblowerordningens konklusionsrapport om forhold i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen26.4.2023 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Som led i varetagelsen af whistleblowerordningen har Borgerrådgiveren i Københavns Kommune modtaget og fulgt op på i alt syv indberetninger vedrørende forhold i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen. Indberetningerne blev modtaget i perioden 26. januar til 25. februar 2022. De syv indberetninger angik forhold med relation til den daværende beskæftigelses- og integrationsborgmester. Citat fra Henrik Lund, administrerende direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune: ”Jeg er glad for, at vi nu har fået undersøgt de forhold, der tidligere har fundet sted i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen. Rapporten rejser kritik af blandt andet forskelsbehandling og et hårdt og dårligt arbejdsmiljø, som ikke har været sundt, og som ikke skulle have fundet sted. Det er vigtigt, at vi i forvaltningens nuværende ledelse kigger på, hvad vi i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen kan lære af det forløb, som whistleblowerordningens rapport afdækker, så

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye