Koalition af regering, erhvervsliv og organisationer starter kæmpe indsats for flere faglærte

Invitation til EuroSkills Kickoff - SkillsDenmark og EuroSkills 2025 I/S inviterer til lancering af projektet ”EuroSkills 2025” torsdag den 25. november i Børne- og Undervisningsministeriets festsal 12.00 - 13.00.
Den danske delegation til EuroSkills Budapest i 2018. Murer Samuel Birk jubler over sin sølvmedalje. Foto: SkillsDenmark.

EuroSkills 2025 bliver et af årtiets største begivenheder i Danmark og forberedelserne skydes allerede i gang nu med den officielle underskrift af kontrakten med WorldSkills Europe.

Ved samme lejlighed er der mulighed for at møde formanden for bestyrelsen i det nyoprettede selskab, der for alvor skal løfte indsatsen for at skaffe flere faglærte i Danmark, Poul Nyrup Rasmussen samt børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkranz-Theil (S).

EuroSkills 2025 projektet skal både arrangere et europamesterskab for unge faglærte i Herning i 2025 – men også samle indsatsen for at løfte erhvervsuddannelsernes profil over for uddannelsessøgende unge.

”Vi har nu en historisk mulighed for at gøre noget ved manglen på faglært arbejdskraft i Danmark. Min ambition er at samle erhvervslivet, uddannelsesinstitutionerne, regeringen og organisationerne i dette projekt – og give håndslag rundt om bordet på, at vi samler kræfterne. Der er behov for en stærk fælles indsats, hvor alle bidrager til at fremme de faglærte karrieremuligheder, så vi kan sikre det danske arbejdsmarked også i fremtiden. Derfor kommer man til at høre meget mere til EuroSkills i de kommende år – også inden 2025, siger Poul Nyrup Rasmussen.”

Ved arrangementet torsdag, mødes den danske bestyrelse med organisationen WorldSkills Europe for første gang og skriver officielt under på kontrakten. Samme dag træder bestyrelsen sammen og påbegynder arbejdet.

Udover Poul Nyrup Rasmussen, vil der være mulighed for at møde en tidligere og kommende deltager ved EuroSkills samt den øvrige bestyrelse i projektet EuroSkills 2025. Se detaljer i vedhæftede invitation. Pressen er velkommen til hele arrangementet.

Rudi Raahauge Damkjær, Kommunikationschef SkillsDenmark: 20 92 34 64

EuroSkills 2025 er det officielle europæiske mesterskab for unge faglærte under 25 år inden for håndværk, industri og service og vil samle op mod 700 unge talenter fra mindst 30 nationer til konkurrence på det absolut højeste faglige niveau i 45 fag. Over de tre konkurrencedage forventes 80.000-100.000 tilskuere at møde op i MCH i Herning, hvor mesterskabet afholdes.

De 6 parter bag det danske værtskab – Regeringen, Herning Kommune, Region Midtjylland, Dansk Arbejdsgiverforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation og SkillsDenmark - har stiftet interessentskabet EuroSkills 2025 I/S, der skal fremme erhvervsuddannelserne frem mod 2025 og afvikle selve eventet.