Økologisk LandsforeningØkologisk Landsforening

Ko og kalv er længere tid sammen

”Vi troede, det skulle være et forsøg, men vi kunne ikke rigtig gå tilbage igen”. Fra ét døgn til mindst 14 dage. På Ellinglund Økologi får kalvene nu lov til at gå længere tid sammen med deres mor.

”Og det bliver man sgu egentlig bare glad af”, fortæller Gert Glob Lassen, der har Ellinglund sammen med sin hustru Anne Glob Lassen.

Normalt går der kun et døgn, før den nyfødte kalv skilles fra sin mor. Det er et dilemma i den økologiske mælkeproduktion, hvor man vil have så meget naturlighed i produktionen som muligt. Men hvad er bedst – at blive skilt ad tidligt eller sent.

Fordele og ulemper

Samværet mellem ko og kalv er blandt sessionerne på årets Økologi-Kongres, der bliver afholdt på Vingsted Hotel & Konferencecenter d. 20.-21. november. Her vil en række oplægsholdere, herunder Gert og Anne fra Ellinglund Økologi, fortælle, hvilke fordele og ulemper, der er ved tidlig og sen separation af ko og kalv, hvilke overvejelser og erfaringer en række landmænd har gjort sig omkring samværet, og hvordan fremtidens rammer skal være omkring dyrene for at understøtte ko/kalv-samværet.

Staldsystem

Det kræver, at man tænker anderledes og har mod på noget nyt, når man skal øge samværet mellem ko og kalv. På Ellinglund går ko og kalv sammen i en enkeltboks de første dage, og derefter bliver de flyttet over i et fælleshold, hvor de går sammen med andre kalve og køer i mindst 14 dage. I de 14 dage bliver koen malket to gange om dagen og kommer derefter tilbage til kalven. Derefter passes kalvene af ammetanter i resten af mælkefodringsperioden.

Der er ca. 10-15 økologiske landmænd, der forsøger sig med øget samvær mellem ko og kalv. Og deres arbejde bliver fulgt tæt af Økologisk Landsforening og Aarhus Universitet i et Organic RDD-projekt under det økologiske forskningscenter ICROFS.

”Det er vigtigt at blive klogere på det her område, derfor har vi et tæt sammenspil mellem forskningen og praksis, uden at der er noget, der på forhånd er fastlagt i love og regler. Vi har at gøre med fremsynede landmænd, der tager en kæmpe udfordring op og i den sammenhæng er det vigtigt, at de nye erfaringer bliver til glæde for både kalv, ko og landmand”, fortæller Iben Alber Christiansen, der er økologikonsulent i Økologisk Landsforening.

”Forbrugerne efterspørger naturlighed i økologien, ikke kun i Danmark, men også internationalt. I USA har der i flere år eksisteret flere forskellige mælketyper, herunder en mælketype, hvor kalven får mælken først. Det er en stærk tendens og det kan vi også se med Thises mælk Ad Libitum, hvor kalven har gået med koen i op til tre måneder”, fortæller Finn Strudsholm, der er specialkonsulent hos SEGES Økologi Innovation.

Bred viden om dyrevelfærd på Økologi-Kongres

Under temaet dyrevelfærd vil deltagerne på Økologi-Kongressen komme omkring flere forskellige emner, bl.a. dyrevelfærd i naturafgræsning, mobilproduktion af svin og fjerkræ, den smagfulde kylling og smittepres hos de økologiske smågrise. Det er Økologisk Landsforening, Biodynamisk Forening, SEGES, ICROFS og Landbrug & Fødevarer, der står bag kongressen. Der vil i løbet af de to dage blive holdt oplæg på tværs af fagområder og organisationer.

Ellinglund Økologi har 250 malkekøer og på nedenstående link, kan man se en reportage fra gården og forsøget med øget samvær mellem ko og kalv.

Videolink: https://www.youtube.com/watch?v=9IXc_I_QMD4

Kontaktinformationer: