Knap hver tredje HK’er, der går til chefen med stressproblemer, går forgæves

En undersøgelse viser, at knap tre ud af fire HK’ere har følt sig stressede inden for det sidste år. HK mener, at ledere skal rustes bedre til at forebygge og håndtere stress – og arbejdsgiverne skal have pligt til at medvirke til, at sygemeldte kan komme godt tilbage på arbejdspladsen.

I en undersøgelse foretaget af Epinion for HK, svarer knap tre ud af fire medlemmer, at de har følt sig stressede inden for det sidste år. For en ud af seks medlemmer står det så grelt til, at de ”ofte” er ramt.

- Det er nedslående tal, men det er desværre ikke overraskende. Vi har i årevis råbt op om de menneskelige og økonomiske konsekvenser af stress, men realiteten er, at det stadig står virkelig slemt til på rigtig mange arbejdspladser, siger næstformand i HK Danmark, Mads Samsing.

Ifølge HK-næstformanden er der ellers gjort markante, politiske fremskridt, uden det synes at have slået igennem ude i dagligdagen.

- Vi fik en glimrende bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø for halvandet år siden, men den er ligesom gået i glemmebogen under corona-nedlukningen. Nu er det på tide at få fundet den frem igen. Kendskabet til den skal øges, og den skal håndhæves. Vi skal sætte gang i de ting, som vi ved virker – stresspolitikker, uddannelse af ledere i psykisk arbejdsmiljø og obligatoriske planer for tilbagevenden efter stresssygdom, siger Mads Samsing.

Han peger særligt på, at arbejdsgiverne skal have pligt til aktivt at medvirke til, at en sygemeldt medarbejder kan vende godt tilbage til arbejdspladsen. Ligesom en sygemeldt medarbejder har pligt til at medvirke i kommunens opfølgning. En arbejdsgiver skal ikke kunne afvise at lave en fastholdelsesplan, hvis medarbejderen ønsker det, for så at opsige medarbejderen efterfølgende.

Lederne er for dårligt rustede til at forebygge stress
Ledernes ageren i sager om stress stikker negativt ud i undersøgelsen blandt HK’s medlemmer. Fire ud af ti medlemmer med stressproblemer har gået til deres leder med bekymringen, men knap en tredjedel måtte desværre gå forgæves, da lederen ikke tog affære.

- Alt for mange arbejdsgivere lever ikke op til deres ansvar for at sikre et ordentligt arbejdsmiljø. Det hører vi ofte fra vores medlemmer. Alt for mange ledere er ikke klædt ordentligt på til at håndtere ansatte, der kommer til dem med stress-relaterede problemer, før det bliver til en sygemelding. Problemerne bliver alt for ofte hurtigt fejet af banen med en undskyldning om, at det må være noget i den enkelte medarbejders privatliv, siger Mads Samsing.

HK ønsker derfor at få indført et krav om, at ledere skal have uddannelse i psykisk arbejdsmiljø, understreger næstformanden.

- Det er afgørende, at ledere har den viden og de redskaber, der skal til, for at forebygge og tackle stress. Som leder har man et stort ansvar for medarbejdernes arbejdsmiljø. Så det er kun rimeligt at stille krav om, at man som arbejdsgiver skal sørge for, at ledere får uddannelse i psykisk arbejdsmiljø. Også for at hjælpe de ledere derude, som gerne vil passe godt på deres medarbejdere.