Knap hver anden lufter ikke nok ud: Din snue og hovedpine kan stamme fra indeklimaet

43 procent af danskerne følger ikke de officielle anbefalinger om at lufte ud flere gange dagligt – og det kan give hovedpine og snue. Få tre gode råd til bedre indeklima.

Lider du af ondt i hovedet og forkølelse? Så kan det stamme fra dit indeklima. Knap hver anden dansker lufter nemlig ikke nok ud om vinteren, hvilket forringer indeklimaet i hjemmet. Foto: PR

Vinteren er kommet, og det er blevet koldere udenfor, hvilket for mange mennesker betyder, at vi søger indenfor og dropper den daglige udluftning. På trods af Miljøstyrelsens anbefalinger om at lufte ud flere gange dagligt er det nemlig kun 43 procent af danskerne, der efterlever det. Det viser en undersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA.

De manglende udluftninger går ud over indeklimaet i hjemmet, og det kan have konsekvenser for vores helbred. Dårligt indeklima kan nemlig forsage hovedpine, uoplagthed og irritation af slimhinderne.

Gode råd til bedre indeklima

Heldigvis kan du selv gøre meget for at forbedre dit indeklima. Det oplyser Per Normann, der er hus- og haveekspert i Biltema. Han giver her tre gode råd:

1. Luft ud
    Følg anbefalingerne om at lufte ud flere gange dagligt med gennemtræk – særligt mens du er i bad eller laver mad. Det vil hjælpe med at fjerne dårlig luft og gør det samtidigt muligt at holde luftfugtigheden nede. Bolius råder til, at luftfugtigheden i din bolig skal ligge på 40-45 procent i vintermånederne – brug eventuelt et hygrometer til at holde øje.

2. Effektiv rengøring
    Når du gør hovedrent, fjerner du gamle støvpartikler, som ellers kan irritere. Lav derfor en grundig hovedrengøring minimum én gang om ugen.

3. Affugt kælder og tag
    Særligt i kældere eller på øvre etager nær taget kan det være svært at holde luftfugtigheden nede. Her kan du med fordel give dit hjem en hjælpende hånd – der kan gøres med en luftaffugter eller fugtfjerner.

Biltema er en af Nordens største kæder af detailforretninger. Biltemas sortiment udvikles hele tiden, og i dag findes mere end 19.000 produkter inden for kategorierne bil og motorcykel, båd, fritid, hjem, kontor og teknik, byggeri, bilpleje og værktøj. Læs mere på biltema.dk