KL’s undersøgelse af seksuelt krænkende adfærd viser behov for lokal handling

Det kalder på handling, når 18 pct. af de kvindelige kommunalbestyrelsesmedlemmer i en ny KL-undersøgelse har oplevet seksuelt krænkende adfærd. KL-formand opfordrer til, at man lokalt får sat fokus på kulturen, og der er værktøjer på vej fra KL.

Samlet set har 9 pct. af landets kommunalbestyrelsesmedlemmer oplevet seksuelt krænkende adfærd i den nuværende valgperiode. Det viser KL’s nyligt udsendte undersøgelse.

Deler man det op på køn, så har 18 pct. af de kvindelige og 3 pct. af de mandlige respondenter oplevet seksuelt krænkende adfærd.

”18 pct. er, uanset hvordan vi vender og drejer det, 18 pct. for meget. Det er vi nødt til at gøre noget ved. Vi skal drøfte, hvordan vi ønsker at omgås hinanden, og hvilket miljø vi skal have i vores kommunalbestyrelser og byråd. Det er en helt nødvendig dialog, man er bør tage lokalt. Det handler om at forebygge og om at have redskaberne til at handle,” siger KL’s formand Jacob Bundsgaard.

Fokus på KL-arrangementer

I undersøgelsen er der også blevet spurgt ind til, om kommunalbestyrelsesmedlemmerne har oplevet seksuelt krænkende adfærd i forbindelse med arrangementer i KL-sammenhæng. Det kan eksempelvis være en af de konferencer, som KL afholder i løbet af året.

Det svarer 9 pct. af de adspurgte kvindelige respondenter ja til. Blot 1 pct. af de mandlige deltagere har oplevet noget lignende.

”Den slags adfærd hører slet ikke hjemme til KL’s konferencer eller møder. Den debat, vi har i samfundet nu, sætter spot på en lang række uhensigtsmæssigheder, og dem skal vi have gjort op med. Det må ikke være en del af den måde, vi er sammen på – heller ikke i KL-regi. Derfor vil vi have stort fokus på, hvordan vi undgår dette fremover,” siger Jacob Bundsgaard.

Oftest fra andre politikere

Undersøgelsen viser også, at kommunalpolitikerne oftest udsættes for krænkende adfærd af andre politikere. Således svarer 79 pct. af kvinderne, der har oplevet seksuelt krænkende adfærd, at det har været andre politikere, som har opført sig krænkende.

KL har i dag udsendt et inspirationsmateriale, som skal bidrage til den lokale dialog i kommunalbestyrelserne.

”Vi skal tage de her resultater meget alvorligt. Og jeg håber, at man i de enkelte byråd og kommunalbestyrelser vil bruge anledningen og redskaberne fra KL til hurtigst muligt at få taget debatten lokalt. Jo mere vi taler om det her, jo mere kan vi forhåbentlig også komme en forkert kultur til livs,” siger KL-formanden.

Invitation til virtuelt doorstep om OK2116.12.2020 09:00:00 CETPresseinvitation

Fredag den 18. december mødes KL og Forhandlingsfællesskabet til det første politiske møde om nye overenskomster for omkring 500.000 kommunalt ansatte. Efterfølgende afholder KL og Forhandlingsfællesskabet doorstep. På grund af coronasituationen vil det foregå virtuelt. Det finder sted den 18. december kl. 13.00-13.30 via Teams. Interesserede journalister kan tilmelde sig det virtuelle doorstep ved at skrive til KL’s pressechef Line Oxholm på lnt@kl.dk senest den 18. december kl. 10.00. Herefter vil man modtage et link. Der vil være mulighed for at stille spørgsmål til Forhandlingsfællesskabets formand Mona Striib samt KL’s chefforhandler Michael Ziegler.