Kloge Hænder-kampagnedag den 4. april: Virksomheder inspirerer skoleelever til en faglært fremtid

Onsdag den 4. april besøger omkring 700 skoleelever 26 virksomheder og uddannelsesinstitutioner over hele landet for at blive inspireret til at se de mange muligheder en erhvervsuddannelse byder på. På Sjælland slår 10 virksomheder i Frederikssund og Rødovre dørene op.
Der er for få Kloge Hænder. Skole-virksomhedssamarbejder skal inspirere de unge. Naturvidenskabernes Hus.

Det gælder om at vise skoleelever i danske grundskoler de mange, spændende muligheder en erhvervsuddannelse kan føre med sig.

Det er mantraet den 4. april, når Naturvidenskabernes Hus sammen med virksomheder og uddannelsesinstitutioner fra skole-virksomhedsnetværket Tektanken afholder kampagnedagen "Kloge Hænder."

Sammen går virksomheder og uddannelsesinstitutioner nemlig i offensiven og slår dørene op til produktionshaller og værksteder mange steder i landet.

I alt omkring 700 skoleelever får værktøj i hånden, hjelme på hovedet og indblik i håndværk og teknologi, der gør en forskel. På Sjælland er 10 virksomheder med.

Elever møder faglærte rollemodeller

Kloge Hænder-arrangementerne er målrettet alle elever fra folkeskolens udskoling. De skal se, at en erhvervsuddannelse giver mange spændende jobmuligheder, fortæller programchef i Naturvidenskabernes Hus, Jeppe Hust.

”Vi skal inspirere de unge til at se mulighederne i en erhvervsuddannelse. Vi har som samfund brug for, at flere bliver faglærte. Men det er svært at vælge en uddannelse eller et fag, man aldrig har hørt om,” siger han.

Netop derfor er det vigtigt, at skoleeleverne møder faglærte rollemodeller og får et praktisk indblik i et håndværk på dagen.

”Vi ved, at det er mødet med virkeligheden på virksomheden og i dialogen med de faglærte rollemodeller, som for alvor pirrer nysgerrigheden og vækker interessen hos mange børn og unge. Vi skal sammen vise dem, at de med en faglært uddannelse kan få et spændende arbejde, og at de virkelig kan gøre en forskel med viden og evner inden for et fag," siger Jeppe Hust.

Det er nødvendigt, at flere uddanner sig i faglært retning. En analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at vi som samfund kan komme til at mangle op mod 70.000 faglærte i 2025, hvis ikke flere søger mod erhvervsudannelserne.

Det er 4. gang, at Naturvidenskabernes Hus arrangerer Kloge Hænder.

• Kloge Hænder-indsatsen viser elever i grundskolen, at erhvervsuddannelserne er en attraktiv uddannelse, der giver spændende jobs, men også åbner op for muligheden for at læse videre.

• Tektanken, som drives af Naturvidenskabernes Hus, arrangerer i år kampagnedagen Kloge Hænder den 4. april. Det er startskuddet til flere aktiviteter og virksomhedsbesøg i resten af 2018.

• Kloge Hænder skal gennem samarbejder med brancher og kommuner udbredes til hele landet, så langt flere skoleelever bliver inspireret af spændende virksomhedsbesøg og faglærte rollemodeller.

• Kloge Hænder er en kampagnedag under Tektanken, der er støttet af Fremstillingsindustrien, Novo Nordisk Fonden og Nordea-fonden.

Arrangører til Kloge Hænder på Sjælland den 4. april.

Mountain Top Industries ApS. Frederikssund.
Olsen Metaltrykkeri A/S. Rødovre.
Topsil Globalwafers A/S. Frederikssund.
Procom A/S. Frederikssund.
Brenntag Biosector. Frederikssund.
El-ABC A/S. Frederikssund.
Bang & Nielsen A/S. Frederikssund.
3Byg Tag & Facade ApS. Frederikssund.
Husmer Glas & Facade. Frederikssund.
Bautahøj Kursus- og konferencecenter. Frederikssund.

Information til medier

Medierne er velkomne til at dække kampagnedagen Kloge Hænder ved at besøge en arrangør på dagen. Husk at melde jeres ankomst ved at kontakte arrangøren direkte.

På www.nvhus.dk/tektanken er alle forløb beskrevet. Sorter efter ”Kloge Hænder” under events på portalen. Under ”Program” på de enkelte forløb er der kontaktoplysninger til arrangøren.

Der er også links til de enkelte forløb på listen her i pressemeddelelsen.

Pressekontakt hos Naturvidenskabernes Hus i Påsken:

Mandag den 26. marts:
Kommunikationschef Bjørn Kock Lærkedahl. 51194944 / bkl@nvhus.dk

Tirsdag og onsdag den 27. og 28. marts:
Kommunikationsmedarbejder Stine Gregersen. 51548549 / sg@nvhus.dk

Naturvidenskabernes Hus er et non-profit udviklings- og besøgscenter. Vi bygger bro mellem skoler og erhvervsliv og understøtter lærere i at udvikle og gennemføre inspirerende og virkelighedsnær undervisning.

Det er vores mål, at mange flere unge vælger en uddannelse inden for naturvidenskab og teknologi til gavn for erhvervslivet, samfundet og en bæredygtig fremtid