Klimatosserne - Det personlige klimaansvar

Deltag i et tankevækkende arrangement på Næstved Bibliotek tirsdag d. 25. november kl. 19-21, hvor Mikael Bellers Madsen, der er forfatter til bogen "Klimatosserne" holder oplæg om det personlige ansvar i forhold til de klimaudfordringer, vi står overfor.

Miakle Bellers Madsen har skrevet bogen "Klimatosserne" Foto: forside, list hjemmeside

Klimatosserne
Foredraget med Mikkel Bellers Madsen tager udgangspunkt i det personlige klimaansvar - hvad skal der til og nytter det?
Stillet overfor klimaudfordringen debatteres det ofte, hvem der har ansvaret; er det helt og holdent et politisk ansvar, er det virksomhedernes, hvor langt kan vi komme med teknologien og hvor meget kan vi som borgere og forbrugere gøre?

Dette foredrag vil tage udgangspunkt i det personlige ansvar. Ikke for at sige, at de øvrige aktører ikke også skal tage ansvar – det siger sig selv  - men for at understrege, at vi personligt har et manøvrerum til at handle. Men hvor står vi som forbrugere i dag, hvor meget udleder vi og fra hvad?
Hvad hæmmer nødvendige adfærdsændringer og hvad kan hjælpe os til at blive grønnere forbrugere?

Med udgangspunkt i klimasloganet ”ingen kan gøre alt, men alle kan gøre noget”, kan du denne aften blive klogere på, hvordan du som almindelig dansker og forbruger kan gøre dit til at hjælpe klimaet i en rigtig retning.

Arrangementet er en del af temaugen "Tænk nyt", hvor biblioteket i uge 47 har fokus på innovation og bæredygtighed. Der er arrangementer for voksne og børn/børnefamiler med oplæg og aktiviteter.

Om Mikael Bellers Madsen

Aftenens foredragsholder, Mikael Bellers Madsen, er projektleder i den grønne tænketank Concito. Han har i mange år arbejdet med forbrug og forbrugeradfærd og sammenhængen mellem trivsel og bæredygtighed.

Han er forfatter til bogen ”Klimatosserne – Fortællinger om klima, forbrug og det personlige ansvar”. Det er en debatbog om hvordan nogle danskere forsøger at gøre en personlig forskel i kampen mod klimaændringerne. Nogle fravælger bilen, andre kødet eller flyrejsen. Er det noget vi andre kan lære af i den omstillingsproces, som klimaforskerne siger, vi alle skal igennem?

Pris og tilmelding

Arrangementet er gratis, men det er nødvendigt med tilmelding på www.naesbib.dk

Klimaudfordringer. Foto: Colourbox