Klimarådet peger på vigtige udfordringer i klimaprogram

Klimarådet har netop offentliggjort deres kommentarer til regeringens klimaprogram fra september. Dansk Fjernvarme hæfter sig især ved Klimarådets kommentarer til CCUS-puljen og affaldsenergien, hvor en række faktorer er hæmmende for en positiv klimaudvikling.

2022 har budt på en række store klimaaftaler, der skal hjælpe Danmark på vej til at nå første mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030 og klimaneutralitet i 2050.

Her er et vigtigt værktøj i at opnå klimamålene udvikling og etablering af CO2-fangst og lagring(CCS), der i tidligere politiske vurderinger vil kunne bidrage med reduktioner på op til 3,2 mio. ton CO2e i 2030. Branchen vurderer dog, at der i energisektoren er et potentiale på op mod 7 mio. ton CO2e.

Klimarådet fremhæver netop behovet for planlægning og udvikling af CCUS i deres offentliggjorte årlige kommentering af Regeringens klimaprogram. Her bifalder Dansk Fjernvarme, at det er vigtigt at tænke helhedsorienteret i udviklingen af CCUS gennem blandt andet den første CCUS-pulje, som forventes afgjort i januar 2023, for at få det bedste fundament til at bygge videre på.

- Som Klimarådet nævner i deres kommentering er det vigtigt, at der tages højde for, at CCUS-projekter skal være samfundsrelevante og kan dimensioneres til fremtidig udbygning. Det gælder særligt for investeringer i infrastruktur til transport af CO2. Som CCUS-puljens udbudskriterier er skruet sammen nu, har bydende aktører kun incitament til at holde deres projekt til lavest mulige omkostninger for selskabet, hvor Danmark vil få større fordel af projekter med langsigtede løsninger. Politikerne bør derfor lytte til Klimarådets anbefaling, når de skal drøfte udmøntningen af kommende puljer til CO2-fangst, siger Rune Moesgaard, politisk chef i Dansk Fjernvarme.

Konkurrenceudsættelse af affaldsenergi vil ikke mindske import
CCUS vil blandt andet være et vigtigt værktøj for kraftvarmeværker og affaldsenergianlæg, der har en vigtig rolle i at sikre varme- og elforsyningen i Danmark. Det er blevet politisk besluttet, at de kommunale forbrændingsanlæg skal konkurrenceudsættes, så affaldsimporten mindskes i Danmark. Her påpeger  Klimarådet, at konkurrenceudsættelse ikke i sig selv vil føre til lukning af affaldsenergianlæg og dermed mindske affaldsimporten.

I stedet peger Dansk Fjernvarme på Klimarådets kommentar om, at anlæggene skal have bedre vilkår for at etablere CO2-fangst på produktionen for at mindske CO2-udledningen.

- Den politiske plan om konkurrenceudsættelse kommer ikke i sig selv til at virke i forhold til at begrænse CO2-udledningen, tværtimod vil konsekvensen være, at udledningerne fra affaldssektoren bliver op mod 0,6 mio. ton højere, som Klimarådet advarer om. Den kommende regering bør derfor overveje, om ikke, det er vigtigere at give incitamenter og stille krav om CO2-fangst på anlæggene i stedet for at indføre en model, som i ikke i praksis vil stoppe importen, siger Rune Moesgaard

76 30 80 00http://danskfjernvarme.dk

Dansk Fjernvarme er en af Danmarks største brancheorganisationer og er interesseorganisation for landets 354 fjernvarmeselskaber, der forsyner omkring 69 procent af alle danske boliger med grøn og effektiv varme. Hovedkontoret ligger i Fjernvarmens Hus i Kolding med en afdeling beliggende centralt i København. I dag kommer 75 procent af fjernvarmen fra vedvarende energi, og sektoren har som mål at blive CO2-klimaneutral i 2030.