Klimaplan svinger mellem kludetæppe og vision

Regeringens klimaplan er fyldt med gode ideer, men den sikrer ikke, at vi kommer i mål. Der skal højere ambitioner på transportområdet og i byggeriet.

Der er mange gode spor i regeringens klimaudspil, men det ærgrer IDA, at vi efter gårsdagens udmeldinger fra FN’s klimapanel IPCC om at speede kraftigt op, i dag kun ser konturerne af det, der kunne bringe Danmark i front på klimaområdet.

En af de helt store syndere er transporten, hvor 95 pct. af den hjemlige transport fortsat fossil, og det er adresseret i udspillet, hvilket også på høje tid, mener Ingeniørforeningen, IDAs formand Thomas Damkjær Petersen.

”Klimaplanen svinger mellem kludetæppe og vision. Regeringen har rigtig mange gode forslag, der skal skubbe elbilerne ind over de danske grænser. Jeg er også glad for at se nogle tiltag på den kollektive bane, men her er det stadig muligt at arbejde med løsninger, der både giver positiv klimaeffekt og reducerer trængsel,” siger Thomas Damkjær Petersen.

Derfor skal en kommende kommission se på hele transportområdet og ikke kun på udbredelsen af grønne biler i storskala i Danmark.

”Vi skal gøre op med slingrekursen på hele transportområdet, for Danmark skal på sigt have en fossilfri bilpark, men det kræver dog en detaljeret køreplan hvor borgere, virksomheder og bilbranchen får klare retningslinjer. Dette kræver en meget bred politisk aftale, der sikrer, at det ikke længere bliver muligt at benytte politiske rastepladser, nødspor eller afkørsler. En sådan aftale skal være bindende,” siger Thomas Damkjær Petersen.

Klimaplanen følger energiaftalen fra i sommer og er en mulighed for at løse de problemer, som ikke blev løst her. Det gælder fx de energibesparelser som er i bygningerne. For bygninger tegner sig ifølge EU-Kommissionen for 40 procent af det samlede energiforbrug i Europa, og over en tredjedel af CO2-udledningen kommer fra bygninger.

”Jeg havde gerne set et klarere bud på, hvordan vi begrænser energiforbruget i byggeriet, for vi har slet ikke udnyttet klimapotentialerne i energieffektiviseringer. Det er ifølge Klimarådet den billigste vej til at reducere CO2-udledninger – og det kan give både bedre boliger, lokale job og energibesparelser uden for byerne. Så det vil være tosset ikke at inddrage det i en samlet klimaplan for Danmark,” siger Thomas Damkjær Petersen.

Thomas Damkjær Petersen, formand for Ingeniørforeningen, IDA - tlf. 21708784
Tina Splidsboel, presserådgiver, IDA - tlf. 60 666 700