Klimaforandringer og vedvarende energi på dagsordenen

I de seneste år har klimadebatten fået vind i sejlene. Senest i den nu overstået valgkamp har det været førsteprioritet for mange danskere, og i særdeleshed for mange unge mennesker. Flere tusinde folkeskole- og gymnasieelever har brugt mange af deres fredage på at deltage i klimamarch og protester landet over i de større byer så som København, Aarhus og Aalborg. Formålet har været at råbe politikerne op og få dem til at se klimakrisen og de kommende klimaforandringer i øjnene og ikke mindst tage aktion.

Hvilken betydning har danskerne i klimakrisen?

En af de helt store uenigheder i den forgangne valgkamp har været, hvor meget ansvar så lille et land som Danmark har i klimakrisen. Hvor nogle politikere har argumenteret ud fra det synspunkt, at Danmarks størrelse taget i betragtning ikke ville gøre en forskel, hvis barren for klima- og miljø ambitionerne blev øget. Det er set i lyset af de store miljøudfordringer og forureninger, der er i så store land som Kina, Rusland og USA. Hvis de ikke går forrest og tager affære, vil Danmarks tiltag ikke have nogen betydning i det store billede, mener politikere som Pia Kjærsgaard, der også endte med at kalde en bestemt gruppe mennesker for ‘klimatosser’ på valgaftenen.

Politikere på den modsatte fløj er af den helt anden overbevisning og mener, at ethvert skridt i den klimavenlige og bæredygtige retning er bedre end ingen handling overhovedet. Men spørgsmålet er så, hvad den almene dansker kan gøre i hele dette klima virvar? Det hele starter i hjemmet, hvor det er de små ting, der gør en forskel. Der er i den seneste tid kommet stor fokus på bæredygtighed og øget brug af vedvarende energi ikke blot i virksomhedernes produktion, men også i de små hjem, hvor danskerne har taget kampen op.

Klimavenlig energi i hjemmet - varmepumper

Mange boliger har fået udskiftet det gamle oliefyr med en mere miljøvenlig løsning såsom en varmepumpe og er på den måde med til at sætte et mindre CO2 aftryk på verdenen. Ikke nok med at du sænker den massive og giftige CO2 udledning med mange længder årligt, du reducerer også din varme med mange tusinde kroner årligt, siger Tim Petersson, der driver siden varmepumpe-guide.dk.  Ydermere siger Tim Petersson, at man ikke skal lade sig skræmme af, at en varmepumpe kan være en dyr investering til at begynde med. Indkøbsprisen vil nemlig tjene sig ind igen efter et par års brug. På den lange bane vil du komme til at spare en masse penge årligt ved at vælge en så vedvarende energiløsning som en varmepumpe.

Tilskud til varmepumper

Siden 2013 har varmepumpen været den foretrukne og meget populære løsning til at opvarme boliger, hvor det indtil da havde været solpanelerne, der var danskernes foretrukne, udtaler Tim Petersson. En af fordelene ved varmepumper er, at du kan få energitilskud ved køb og montering af varmepumper, hvis blot den er købt i Danmark. Du skal dog ansøge online, inden du går i gang med monteringen af din varmepumpe for at være sikker på at få det godkendt. Grundet tilskuddet er der derfor et stort incitament til at investere i en mere bæredygtig og vedvarende energiløsning i hjemmet.