Klimadiesel kan reducere CO2-udledning

Energiselskabet OK er på banen med et nyt produkt til erhvervskunder inden for det private eller offentlige med hjemmetank, som ønsker at reducere CO2-udledningen.
Når OK leverer diesel til kunder med hjemmetanke, kan man nu vælge OK Klimadiesel, som kan være med til at reducere udledningen af CO2

OK tilbyder nu sine kunder at være med til at reducere CO2-udledningen ved at vælge OK Klimadiesel til hjemmetanken.

Det nye produkt ser OK som en måde for kunderne og OK at tage aktiv del i kampen for mere miljøvenlige løsninger på – uden at vognparken skal udskiftes. Det brændstof, der kommer i tanken, er nemlig teknisk set det samme, som man plejer.

”Ved at vælge Klimadiesel bestemmer man, at OK skal tilsætte ekstra biobrændstof. Det sker i OK’s lagertanke og altså ikke i kundens egen tank. På den måde tager man aktiv del i den grønne omstilling og CO2-reduktionen,” forklarer OK’s produktchef Flemming Mæhlisen.

”Vores kunder kan derfor selv være med til at reducere CO2-udledningen ved at vælge Klimadiesel, som fortrænger OK’s indkøb af almindeligt diesel. Kunden kører altså i praksis på samme diesel, som han plejer, hvor syv procent som bekendt er biobrændstof,” siger Flemming Mæhlisen.

”Vi topper op med en mængde biobrændstof, svarende til et samlet indhold på i alt 25 procent af kundens køb. De ekstra procenter tilsætter OK i vores lagertanke. Det vil sige, at vi erstatter indkøb af fossilt diesel med biobrændstof, når kunderne køber Klimadiesel. Det reducerer samlet set udledningen af CO2,” forklarer Flemming Mæhlisen.

Flere løsninger i den grønne omstilling
I første omgang tilbyder OK produktet til virksomheder, som eksempelvis entreprenører, og kunder inden for det offentlige.

”Det er en af de muligheder, hvor vi sammen med vores kunder kan være med til at reducere udledningen af CO2. Kunden får et klimabevis og kan dermed dokumentere, at man hjælper med at reducere CO2-udledningen.”

”Klimadiesel koster lidt mere per liter, men kunden skal til gengæld skal ikke ud og investere i nye biler for at udvise ansvarlighed, fordi produktet i hjemmetanken er det samme,” siger Flemming Mæhlisen.

OK’s egen distribution har selvfølgelig også valgt OK Klimadiesel. Dermed er OK selv med til at reducere CO2-udledningen, når man ruller ud med tankvognene hver dag.

Fakta om OK Klimadiesel

• OK Klimadiesel kan bestilles til hjemmetank
  • Klimadiesel indeholder 25 procent biobrændstof, svarende til cirka 19 procent CO2-reduktion i forhold til diesel uden biobrændstof.
  • Den leverede diesel får ”normal” diesel med 7 procent biotilsætning
  • Kunden får leveret ”normal” diesel, mens OK holder regnskab over de solgte mængder
  • Klimadiesel og iblander tilsvarende mere biobrændstof på lagrene
  • Ved anvendelse af Klimadiesel vil CO2-udledningen mindskes
  • Kunderne kan få dokumentation for købet, som eksempelvis kan bruges i årsrapporten og overfor egne kunder.

• OK omfatter mere end 670 tankstationer, 185 vaskehaller samt 75 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • OK har tre biogasstationer og fire brinttankstationer