Klimaangst er godt for klimaet

Klimaforandringerne bekymrer langt størstedelen af danskerne, viser ny undersøgelse. Bekymring og angst er ikke bare naturlige og sunde reaktioner på klimakrisen, de er også nødvendige, hvis vi skal bremse den negative udvikling, mener nogle af de eksperter, Samvirke har talt med. Tager klimaangsten overhånd hos den enkelte, er det dog problematisk, understreger de.

Kun 4% af danskerne er ”slet ikke” bekymrede for klimaforandringerne. Resten af os er bekymrede i en eller anden grad.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af Coop Analyse, skriver Samvirke i seneste udgave af magasinet.

Og det er både naturligt og sundt at reagere med bekymring og for den sags skyld angst, når man står over for en reel trussel, som klimaforandringerne er, siger flere fagfolk, som Samvirke har talt med. En af dem er psykolog Lise Maj Jensen, der i mange år har været optaget af de psykologiske barrierer og drivkræfter for bæredygtig adfærd.

»Angsten er hensigtsmæssig, for­di den hjælper os til at se virkeligheden i øjnene, så vi kan handle på den,« siger hun til Samvirke.

Hun understreger, at det er problematisk, hvis angsten tager overhånd hos den enkelte i en grad så det går ud over livskvaliteten. En tilstand, som populært har fået betegnelsen klimaangst.

Den engelske psykoterapeut, ph.d. og underviser ved University of Bath Caroline Hickman ser ligesom sin danske kollega angsten som en nødvendighed for at bremse klimaforandringerne.

»Når klimaangsten er afbalanceret hos den enkelte, er det en god ting. For 50 år siden var de eneste

mennesker, der følte klimaangst, videnskabsmænd og miljøforkæmpere. Flertallet af mennesker vidste ikke engang, at de skulle være bekymrede, men i dag er vi i en position, hvor det næsten er for sent at handle. Bekymring, angst og alarm er med andre ord det, der skal redde os,« siger hun til Samvirke.

I nogle tilfælde bliver de tunge bekymringer over klodens tilstand imidlertid så overvældende, at det bliver hæmmende for den enkelte. Det oplever chefpsykolog i psykologhuset UngLiv.dk Marianne Schøler.

»De unge, vi møder med den her problemstilling, kan have svært ved at finde ro i at leve på en klode, der er så belastet. Og de kan være plaget af skyld og skam over ikke at gøre det godt nok, selvom mange af dem er ekstremt bevidste om at leve bæredygtigt og faktisk gør rigtig meget,« siger hun til Samvirke.

Alle de tre fagfolk er imidlertid enige om, at klimaangst ikke skal sygeliggøres og have sin egen diagnose. Klimaangst skal heller ikke ses som et individuelt problem, siger Lise Maj Jensen.

Tværtimod er det et kollektivt ansvar at tage hånd om og forstå den udbredte bekymring og andre stærke reaktioner – såsom frustration og vrede – der kan være forbundet med klimakrisen, mener hun.

»Mange vil ikke finde sig i, at truslen ikke bliver taget mere alvorligt. Det er vores urgamle nervesystem, der bliver aktiveret, når vores livssituation og eksistensvilkår er på spil,« siger hun til Samvirke.

FAKTA: Klimaforandringerne bekymrer I hvilken grad bekymrer du dig over klimaforandringerne?

Slet ikke                             4% I mindre grad                      16% I nogen grad                       41%

I høj grad                            26% I meget høj grad                 11% Ved ikke                             2%

Kilde: Coop Analyse. Spørgsmålet er stillet til over 1000 repræsentativt udvalgte danskere mellem 18 og 74 år

FAKTA: Klimaforandringerne gør børn urolige

20% oplever i høj eller meget høj grad, at deres barn er optaget af klimaforandringerne.

6% oplever i høj eller meget høj grad, at opmærksomheden omkring klimaforandringer gør deres barn overbekymret/urolig.

Kilde: Coop Analyse. Spørgsmålet er stillet til 189 forældre med børn i aldersgruppen 6-17 år.

For yderligere oplysninger kontakt:

Chefredaktør Maiken Riis Friberg

Mail: maiken.friberg@coop.dk Mobil: 26 17 59 33

www.samvirke.dk

Coop går i samarbejde med TV 2 om årets julekalender14.11.2020 04:00:00 CETPressemeddelelse

TV 2 og Coop har indgået et eksklusivt samarbejde om årets julekalender for børn. Det indebærer, at der er udviklet samlealbum og samlekort, som allerede nu kan fås i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen. Kortene, som man får når man handler i butikkerne, kan indsættes i samlealbummet, som indeholder uddybende historier om de forskellige karakterer og steder i ”Juleønsket”. Der er også små opgaver og gåder og opskrifter fra Coops mad- og undervisningsprojekt Go Cook. Så der er kort sagt stof til god underholdning i julemåneden. Årets julekalender er ”Juleønsket”, der er en genudsendelse fra 2015, og det har været en af TV 2s mest populære julekalendere. Yderligere information: Projektleder Tanja La Cour, 28 30 28 06 Tanja.la.cour@coop.dk Læs mere om albummet og kortene på www.coop.dk/juleoensket

Coop er igen begyndt at købe ejendomme: Investerer over 1,5 mia. på to år12.11.2020 10:28:09 CETPressemeddelelse

Coop vil i fremtiden i højere grad eje de ejendomme, hvorfra man driver sine butikker. Derfor har koncernen i 2019 og 2020 investeret over 1,5 milliard kr. i ejendomme. Det seneste køb er Nørrebro Holding af 2019 ApS, der bl.a. omfatter ejendomskomplekset Nørrebrogade 155-159 i København, som man har købt for godt 300 millioner kr.,og hvor det er tanken at udvikle en endnu bedre butik for kunderne. Derudover har Coop i løbet af i år købt et større tocifret antal butiksejendomme over hele landet. I 2019 købte Coop den markante ejendom på Fyn, hvor fra man driver Odense Distributionscenter, for over en halv milliard kr. ”Vi vil gerne eje de ejendomme, der er vitale for vores infrastruktur. Og vi mener, at retail og real estate er tæt forbundet. Derfor vil vi på langt sigt og under de rette markedsvilkår købe nye ejendomme, hvorfra vi selv driver butikker,” siger adm. direktør Kræn Østergård Nielsen, Coop. Flere andre større ejendomshandler ventes at falde på plads inden for de kommende m

Coop køber ejendomsselskab for over 300 millioner kr.12.11.2020 10:23:27 CETPressemeddelelse

Coop overtager pr. 12. november ejendomskomplekset Nørrebrogade 155-159 og Søllerødgade 15-19 lige ved Nørrebros Runddel i København. Det består af Kvickly, en række boliger og erhvervslejemål. Den samlede købspris er mere end 300 millioner kr. Boligdelen placeret i Søllerødgade sælger Coop videre pr. 1.12. 2020 til CapMan Nordic Property Income Fund, CMNPI. ”Vi køber ejendommene for at få bedre muligheder for at udvikle vores egen butiksdel. Samtidig er det vores vurdering, at det på langt sigt er en god investering, at vi ejer de bygninger, hvor vi har nogle af vores vigtigste butikker,” siger ejendomschef Flemming Møller Hansen, Coop Ejendomme Hasse Wulff fraCapman siger: ”Ejendommen i Søllerødgade 15-19 passer godt til strategien for vores nordiske indkomstfond, om at skabe et stabilt og risikovægtet afkast til glæde for vores investorer. Investorerne i denne fond har et langsigtet perspektiv med fokus på stabile cash flows. Derfor er det fint at købe en ejendom som allerede er i d

Coop vinder igen kopisag26.10.2020 11:30:00 CETPressemeddelelse

Sø- Og Handelsrettet har i dag afsagt dom i en sag anlagt af virksomheden Ferm Living mod Coop. Firmaet mente, at en plantekasse, som Coop solgte i sine butikker, var en kopi af Ferm Livings. Sø- og Handelsretten har frifundet Coop for samtlige de påstande, som Ferm Living havde nedlagt. ”Det er en klar og meget tilfredsstillende dom. For den beskytter den frie konkurrence og giver forbrugerne et frit valg og muligheden for at spare penge, når der er tale om varer, der ikke har et unikt design og hvor funktionaliteten er det afgørende,” siger senioradvokat Per Sjøqvist, Coop. Blomsterkasserne består af en aflang, lakeret metalkasse, som er placeret på et stativ. Både Coops og Ferm Livings udgaver findes i forskellige farver. Coop har købt kassen af virksomheden Wolly & Co A/S. De blev første gang solgt i 2017. De er solgt for mellem 129 og 299 kroner. Ferm Livings plantekasser med navnet "Plant Box" er stadig i handlen og koster mellem 1200 og 1500 kroner. Af de ca. 25 sager, som firma