Coop Danmark A/S

Klima Kvickly når Coops CO2-mål på seks måneder

Del
Med positiv kommunikation og fokus på kundeadfærd har Klima Kvickly i Aarhus på bare seks måneder nået det niveau for CO2-udledning fra salget af fødevarer, som i henhold til Coops klimaplan skal gælde alle Coops butikker i 2030. Butikken har blandt andet solgt 50 procent flere salater, mens f.eks. madspild i delikatesseafdelingen er reduceret med 60 procent. Butikkens omsætning, avance og indtjening er i perioden forbedret.
Masser af frugt og grønt i sæson. (Foto: Coop)
Masser af frugt og grønt i sæson. (Foto: Coop)

I maj blev Kvickly i Aarhus erstattet af ”Klima Kvickly”. Et såkaldt klima-laboratorie, hvor Coop afprøver tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de handler. Nu er resultaterne efter seks måneder kommet, og tallene er opsigtsvækkende. For Klima Kvickly har på bare et halvt år påvirket kunderne til at ændre på sammensætningen af varer, de køber, så klimaudledningen fra salget af fødevarer i butikken nu er lig Coops samlede mål for klimapåvirkningen fra fødevaresalget i alle butikker i 2030, i henhold til Coops klimaplan.

  • Klimaudledningen per solgt vare er faldet 14 procent.
  • Klimaudledningen per 1.000 kr. omsat er faldet 20 procent.

Målinger viser samtidig en stor stigning i antallet af kunder, som føler sig godt guidet i forhold til at vælge klimavenlige varer. I maj, inden butikken blev til Klima Kvickly, var det 7 procent af kunderne, som svarede, at butikken guidede til klimavenlige valg. I starten af november er det 43 procent. Klimachef i Coop, Jonas Engberg, siger:

”De fleste danskere handler ikke ind for at redde klimaet, men for at lave aftensmad til familien eller madpakke til ungerne. Til gengæld betyder klima og bæredygtighed virkelig meget for langt de fleste af os, og tallene efter seks måneder viser, at hvis vi kommunikerer på en positiv facon, og hvis vi gør det let at træffe det klimavenlige valg på indkøbsturen, så handler danskerne bæredygtigt ind.

Den markante reduktion i klimapåvirkningen fra salget af fødevarer kommer af, at vi med de mange forskellige tiltag lykkes med at skubbe kunderne til at vælge lidt anderledes. Vi sælger mindre rødt kød, mere lyst kød og samtidig mere frugt og grønt. Det er værd af bemærke, at vi som følge af den generelle situation i samfundet ser nogle lignende tendenser som samlet dagligvarebranche, men at Klima Kvickly ligger markant stærkere til sammenlignet med resten af Kvickly-kæden. Derfor tør vi godt at tilskrive de positive klimaresultater de tiltag, vi har introduceret, og vi arbejder nu med flere af dem med henblik på at skalere dem ud til resten af Coops butikker.

Vi har nu gjort status for de første seks måneder. Her har vi haft fokus på fødevarerne. Vi vil kontinuerligt udvikle videre på det område, men vil over den kommende periode også kaste fokus på hele non-food-området. Det glæder vi os meget til at arbejde videre med, for her ligger der også store potentialer for at guide til nemme, positive klimavalg.”

Ud over reduktionen af klimaudledning har butikkens delikatesseafdeling, MadCooperativet, solgt 50 procent flere salater og vegetariske færdigretter, end den tidligere Kvickly gjorde i samme periode året inden. Og så har delikatesseafdelingen reduceret sit madspild med 60 procent.

Og det er ikke kun på klimasiden, der er gode nyheder. For mens klimaudledning og madspild er reduceret, og salget af frugt og grønt er steget, er regnskaberne i butikken også blevet grønnere. Omsætning, avance og indtjening er forbedret i forhold til sidste år. Koncerndirektør i Coop, Per Thau, siger:

”Butikken har et bredt sortiment og rette priser, men der er samtidig fokus på det gode klimavalg. Vi er lykkedes med at skabe et varehus i balance, og det har kunderne kvitteret for. Det giver nogle spændende perspektiver for kerneforretningen i Coop, hvor god økonomi og sund forretning skal gå hånd i hånd med udviklingen af bæredygtige butikker i fremtiden.”

Nøgleord

Kontakter

Jonas Engberg, klimachef
26 79 91 53 eller jonas.engberg@coop.dk


alternativt


Emil Ulrichsen, senior kommunikationsrådgiver
26 66 90 68 eller emil.birkving.ulrichsen@coop.dk

Billeder

Masser af frugt og grønt i sæson. (Foto: Coop)
Masser af frugt og grønt i sæson. (Foto: Coop)
Download
Klistermærket "Tag den forreste for klimaets skyld". (Foto: Coop)
Klistermærket "Tag den forreste for klimaets skyld". (Foto: Coop)
Download
Flere salater og vegetariske retter i delikatessen. (Foto: Coop)
Flere salater og vegetariske retter i delikatessen. (Foto: Coop)
Download
Klimamærket. (Foto: Coop)
Klimamærket. (Foto: Coop)
Download
Lyst kød og klimavenlige opskrifter. (Foto: Coop)
Lyst kød og klimavenlige opskrifter. (Foto: Coop)
Download
Frugt og grønt-torvet er det første, kunderne møder i Klima Kvickly. (Foto: Coop)
Frugt og grønt-torvet er det første, kunderne møder i Klima Kvickly. (Foto: Coop)
Download

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop Crew 2.0 - Ny aftale sikrer fortsættelsen af landets største fritidsjobindsats29.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond har Ungdomsskoleforeningen og Coop siden 2019 ledet og drevet landets største fritidsjobindsats, Coop Crew, hvor over 2.000 unge har deltaget, og cirka 55 % af de unge har fået et fritidsjob. Efter planen ophører den økonomiske støtte fra fonden i 2025, men med en ny aftale mellem Ungdomsskoleforeningen og Coop sikrer parterne, med Coop Crew 2.0, fortsættelsen af den landsdækkende fritidsjobindsats.

Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye