Klima Kvickly når Coops CO2-mål på seks måneder
I maj blev Kvickly i Aarhus erstattet af ”Klima Kvickly”. Et såkaldt klima-laboratorie, hvor Coop afprøver tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de handler. Nu er resultaterne efter seks måneder kommet, og tallene er opsigtsvækkende. For Klima Kvickly har på bare et halvt år påvirket kunderne til at ændre på sammensætningen af varer, de køber, så klimaudledningen fra salget af fødevarer i butikken nu er lig Coops samlede mål for klimapåvirkningen fra fødevaresalget i alle butikker i 2030, i henhold til Coops klimaplan.
- Klimaudledningen per solgt vare er faldet 14 procent.
- Klimaudledningen per 1.000 kr. omsat er faldet 20 procent.
Målinger viser samtidig en stor stigning i antallet af kunder, som føler sig godt guidet i forhold til at vælge klimavenlige varer. I maj, inden butikken blev til Klima Kvickly, var det 7 procent af kunderne, som svarede, at butikken guidede til klimavenlige valg. I starten af november er det 43 procent. Klimachef i Coop, Jonas Engberg, siger:
”De fleste danskere handler ikke ind for at redde klimaet, men for at lave aftensmad til familien eller madpakke til ungerne. Til gengæld betyder klima og bæredygtighed virkelig meget for langt de fleste af os, og tallene efter seks måneder viser, at hvis vi kommunikerer på en positiv facon, og hvis vi gør det let at træffe det klimavenlige valg på indkøbsturen, så handler danskerne bæredygtigt ind.
Den markante reduktion i klimapåvirkningen fra salget af fødevarer kommer af, at vi med de mange forskellige tiltag lykkes med at skubbe kunderne til at vælge lidt anderledes. Vi sælger mindre rødt kød, mere lyst kød og samtidig mere frugt og grønt. Det er værd af bemærke, at vi som følge af den generelle situation i samfundet ser nogle lignende tendenser som samlet dagligvarebranche, men at Klima Kvickly ligger markant stærkere til sammenlignet med resten af Kvickly-kæden. Derfor tør vi godt at tilskrive de positive klimaresultater de tiltag, vi har introduceret, og vi arbejder nu med flere af dem med henblik på at skalere dem ud til resten af Coops butikker.
Vi har nu gjort status for de første seks måneder. Her har vi haft fokus på fødevarerne. Vi vil kontinuerligt udvikle videre på det område, men vil over den kommende periode også kaste fokus på hele non-food-området. Det glæder vi os meget til at arbejde videre med, for her ligger der også store potentialer for at guide til nemme, positive klimavalg.”
Ud over reduktionen af klimaudledning har butikkens delikatesseafdeling, MadCooperativet, solgt 50 procent flere salater og vegetariske færdigretter, end den tidligere Kvickly gjorde i samme periode året inden. Og så har delikatesseafdelingen reduceret sit madspild med 60 procent.
Og det er ikke kun på klimasiden, der er gode nyheder. For mens klimaudledning og madspild er reduceret, og salget af frugt og grønt er steget, er regnskaberne i butikken også blevet grønnere. Omsætning, avance og indtjening er forbedret i forhold til sidste år. Koncerndirektør i Coop, Per Thau, siger:
”Butikken har et bredt sortiment og rette priser, men der er samtidig fokus på det gode klimavalg. Vi er lykkedes med at skabe et varehus i balance, og det har kunderne kvitteret for. Det giver nogle spændende perspektiver for kerneforretningen i Coop, hvor god økonomi og sund forretning skal gå hånd i hånd med udviklingen af bæredygtige butikker i fremtiden.”
Nøgleord
Kontakter
Jonas Engberg, klimachef
26 79 91 53 eller jonas.engberg@coop.dk
alternativt
Emil Ulrichsen, senior kommunikationsrådgiver
26 66 90 68 eller emil.birkving.ulrichsen@coop.dk
Billeder
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
365discount styrker ledelsen med ny salgsdirektør fra konkurrent17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kenn Birkebæk er ansat om ny salgsdirektør i 365discount. Det sker som et led i en strategisk tilpasning, hvor Kenns rolle bliver at optimere og effektivisere butiksdriften i kædens butikker på tværs af landet. Kenn Birkebæk bringer næsten ni års erfaring fra Netto med sig, hvor han senest har varetaget rollen som Group Director. Udskiftningen i ledelsen kommer som svar på behovet for en ny profil i takt med ændringer i strategien og organisationen. Kenn Birkebæk tiltræder 1. maj 2024. "Vi er overbeviste om, at Kenns baggrund og erfaring vil være en værdifuld tilføjelse, der kan bidrage til udviklingen af et velfungerende lederteam, der ikke kun leverer resultater, men også trives og føler sig involverede," udtaler Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount. Som følge af dette fratræder hidtidig salgsdirektør Jannich Larsen pr. dags dato. ”Jannich har været en vigtig del af vores implementering og har bidraget betydeligt til 365discounts succeser. Vi er taknemmelige for den tid og det
Coop og OK indgår historisk aftale12.4.2024 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
OK køber en del af Coop Danmark. I en historisk aftale mellem Coop amba og energiselskabet OK tilføres Coop Danmark to milliarder DKK i ny kapital. Kapitalindsprøjtningen skal sikre Coop Danmarks udfordrede økonomi samt styrke Coop Danmarks investeringsevne. Med aftalen får OK bestemmende indflydelse over Coop Danmark.
Coop Bank konsoliderer sig med hidtil bedste regnskab10.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med mere end en 6-dobling af resultatet styrker Coop Bank sin position som et solidt pengeinstitut. Resultatet før skat er steget fra 8,1 mio. kr. i 2022 til 55,2 mio. kr. i 2023. Efter skat er resultatet forbedret fra 6,7 mio. kr. til 41,3 mio. kr. Det er 3. år i træk, at banken, der blev grundlagt i 2013, giver overskud. ”Vi begynder nu at høste gevinsterne af vores investeringer og vores indsats for at tilbyde danskerne en enkel og fair bank med gennemskuelige produkter,” siger bankdirektør Allan Nørholm, Coop Bank. Banken har i 2023 haft en vækst i indlånet på 14 procent, mens udlånet har ligget stabilt. ”Vi har i gennemsnit hævet indlånsrenterne med det samme som udlånsrenterne, og det har tiltrukket en del kunder,” siger Allan Nørholm. Coop Bank giver positiv rente til alle kunder og på alle konti. Uanset om kunderne har samlet alt i Coop Bank eller kun har indlån i banken. Lige nu er satserne: 0,5% for indlån op til 50.000 kr. 1,0% for den del af indlånet der overstiger 50.000 k
Nordisk hotelkoncept kommer til Danmark9.4.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
2 mio. Coop-medlemmer får helt nye fordele
Ny kommerciel direktør i 365discount4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop henter direktør fra Lidl
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum