KLAUSULERET til onsdag den 10. april kl. 18:30 Murerlærling fra Nakskov tog skeen i den anden hånd og vandt DI-pris

Mindst to gange har den 30-årige Christian Schou fra Nakskov fulgt sit hjerte. Først flyttede han fra Vejle til Nakskov – i hælene på sin kæreste i 2015. Og derefter igen, da han tog skeen i den anden hånd og skiftede fra murerlærling til en læreplads som rustfast kleinsmed på virksomheden C.E. Andersen A/S i Nakskov.

Onsdag modtager han DI Lolland-Falsters LærlingePris 2019 i forbindelse med organisationens erhvervstræf i Maribo. Belønningen får han dog ikke for at følge sit hjerte.

- Christian har en fantastisk indstilling til sit arbejde og er mere end vellidt blandt sine kolleger. Han er desuden både dygtig og meget produktiv. Derfor er der god grund til at give ham årets lærlingepris, siger formand for DI Lolland-Falster, adm. direktør Kim Frimann, Frimann Biler A/S i Nykøbing.

Tanken bag LærlingePrisen er at give en god medarbejder i området et skulderklap, fordi han eller hun er flittig, en god kollega og har gjort en særlig indsats.

Netop de unges uddannelse var et af temaerne på erhvervstræffet hos DI Lolland-Falster.

- Vi er stærkt optaget af at kunne tilbyde gode og relevante muligheder for uddannelse i hele vores område. Det er i de her tider -med stigende beskæftigelse og samtidig et voksende antal forgæves rekrutteringer -vigtigt, at vi har tilstrækkeligt med uddannelser i området, siger Kim Frimann i forbindelse med prisoverrækkelsen.

I Lolland og Guldborgsund har DI-virksomhederne oprettet 40 pct. flere praktikpladser i 2018 sammenlignet med 2016 - fra 61 praktikpladser i 2016 til 86 pladser i 2018.

Og en af de unge, der i den grad har fundet deres rette hylde i en uddannelse som faglært, er Christian Schou.

Christians motivation skal i høj grad findes i fagets alsidighed og de mange muligheder, som ligger i at have gennemgået og bestået en uddannelse som rustfast kleinsmed.

Foto af Christian Schou er vedhæftet denne pressemeddelelse

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent Kristian Birkegaard, DI Lolland-Falster, tlf. 6060 0547, e-mail krbi@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Vinderen af DI Lolland-Falsters Initiativpris 2018: Måske er vi modige!17.10.2018 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Raaco i Nykøbing Falster har igennem mange år satset på nye markeder og nye produkter. Virksomheden har viljen til omstilling og det nødvendige mod til at gå nye veje. Det har blandt andet resulteret i, at flyproducenten Airbus nu er blandt kunderne. Onsdag eftermiddag blev det belønnet med DI Lolland-Falsters initiativpris 2018, som i år særligt har fokus på virksomheder med mod.

Erhvervsklima: Lolland-Falster stormer frem3.9.2018 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Guldborgsund Kommune fortsætter sidste års markante fremgang og Lolland Kommune rykker nu også kraftigt frem i DI´s årlige erhvervsklimaundersøgelse, hvor landets kommuner bliver sammenlignet. Guldborgsund kommune rykker 27 pladser frem i Lokalt Erhvervsklima 2018 og ligger nu i den øverste tredjedel som nummer 31. Lolland kommune rykker 25 pladser frem til en plads i midterfeltet til nummer 52. Dermed rykker Lolland-Falster samlet set mest frem af de 19 områder i Danmark, som DI arbejder med. Ny formand for DI Lolland-Falster Kim Frimann roser de to kommuner: - Begge kommuner arbejder seriøst og målrettet med erhvervsservice og erhvervsudvikling bl.a. via Business Lolland-Falster. Derudover rykker de store infrastrukturprojekter nu for alvor, og det smitter også af, tror jeg. Vi har mulighederne for her midt mellem Hamborg og København at skabe et nyt bæredygtigt tyngdepunkt for produktion, som kommer alle til gode. Den chance er vi i gang med at gribe sammen, siger Kim Frimann. Under