Klausuleret til offentliggørelse 18. januar kl. 10.30. 137 årigt fynsk savværk får DI-pris for bæredygtighed

Det 137 år gamle P.A. Savværk i Korinth på Fyn vinder årets udgave af DI Fyns Initiativpris 2021. Prisen overrækkes af bl.a. Faaborg-Midtfyns borgmester Hans Stavnsager på virksomheden tirsdag den 18. januar

P.A. Savværks rødder rækker langt tilbage i tiden. Til gengæld er virksomheden fuldstændig på forkant, når det gælder grøn omstilling og med at forpligte sig til FN’s Verdensmål. Det er baggrunden for at virksomheden nu får tildelt DI Fyns Initiativpris.

Pressen inviteres til at overrækkelsen DI Fyns Initiativpris 2021 tirsdag den 18. januar kl. 10.30 på P.A. Savværk Korinth A/S, Kaj Lykkesvej 13, Korinth, 5600 Faaborg. Prisen overrækkes af borgmester Hans Stavnsager.

P.A. Savværk A/S er en af kun fem virksomheder på verdensplan inden for gulv- og møbelindustri, der har opnået den ambitiøse cradle2cradle certificering på deres produktion af færdige massive gulve. Det betyder bl.a., at virksomheden helt og holdent er gået over til grøn strøm.

- Vi var ikke i tvivl, da vi drøftede indstillingerne til årets Initiativpris i DI Fyns bestyrelse. I år havde vi et særligt kriterie, hvor vi kiggede efter virksomheder, der har igangsat initiativer, der bidrager til at fremtidssikre virksomhedens produkter, services eller produktionsprocesser. Og det må man sige at P.A. Savværk har gjort – og det fortjener i både ros og belønning for, siger formanden for DI Fyn, adm. direktør Poul Strandmark, Bluepack A/S.

Som led i certificeringen anvender P.A. Savværk 100 procent vedvarende energi og bruger kun de sundeste materialer, der kan indgå i kredsløbet, og arbejder i det hele taget med cirkulær økonomi og genanvendelse. I den forbindelse har virksomheden fokus på, at de lokale medarbejdere bidrager og indgår i fællesskabet uanset kvalifikationerne.

En anden del af P.A. Savværks indsats for bæredygtighed er arbejdet med FN’s Verdensmål. Virksomheden har rettet sit fokus mod verdensmål 12, 13 og 15, der handler om henholdsvis ”ansvarlig forbrug og produktion”, ”klimaindsats” og ”livet på land”.

- Når P.A. Savværk samtidig er i stand til at skabe positive resultater til gavn for forretningen, for de ansatte og for lokalsamfundet, så er det ekstra prisværdigt, siger Poul Strandmark.

P.A. Savværk beskæftiger 50 medarbejdere.

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent i DI Fyn Steen Høygaard, tlf. 2566 6317, e-mail sth@di.dk

Chefsekretær Lissen Svellov
Mail: lsb@di.dk

Vælg en erhvervsuddannelse – så er du sikker på job8.2.2022 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Om mindre end en måned skal Fyns 9. og 10. klasses elever vælge ungdomsuddannelse. På Fyn valgte 22 procent en erhvervsuddannelse sidste år, og selv om det er flere end landsgennemsnittet, så hælder de fleste unge stadig til at gå gymnasievejen. Men faktisk er det en tur gennem erhvervsuddannelse, der er den sikre vej til job efter endt uddannelse. Ny opgørelse fra Dansk Industri (DI) fortæller, at de fleste nyuddannede faglærte bliver flået ud i job – i løbet af det første år efter endt uddannelse er ledigheden blandt faglærte kun en tredjedel af akademikernes.