Wonderful Copenhagen

Klaus Bondam bliver ny direktør for krydstogtnetværk i Wonderful Copenhagen: Skal stå i spidsen for kompleks opgave med at sikre bæredygtig vækst

Del

Det bliver en profil med mange års erfaring med ledelse, byudvikling, kulturscenen, bæredygtighed og mobilitet, der fremover skal stå i spidsen for krydstogtturismen i Danmark og Østersøen. Som ny direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen skal Klaus Bondam stå i spidsen for en vigtig, men også kompleks opgave med at sikre en bæredygtig omstilling af krydstogterhvervet, både miljømæssigt, socialt og økonomisk. Opgaven er på en og samme tid at øge branchens store samfundsøkonomiske bidrag med milliardomsætning og jobskabelse, og samtidig medvirke til at omstille branchen miljømæssigt og i samspil med lokalmiljøer.

”Jeg glæder mig meget til at være med til at skabe en bæredygtig vækst i krydstogtturismen i København, Danmark og Østersøområdet sammen med de mange partnere og de pågældende byer. Det maritime fylder meget i vores historie, men er også en stor del af den fremtidige udvikling af vores samfund i en grønnere og mere bæredygtig retning. Og det er et stærkt afsæt for arbejdet med at få de globale rederier til at sejle deres gæster til netop vores havne,” siger Klaus Bondam.

Klaus Bondam har tidligere været teknik- og miljøborgmester og beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune og direktør ved flere teatre. Fra 2014-2022 var han direktør i Cyklistforbundet, hvor han bl.a. har stået bag etablering af Cykelpolitisk Tænketank og bidraget til at sikre milliard investeringer i cykelinfrastruktur i den store Infrastrukturplan 2035.

Samler branchen i hele landet

Arbejdet med at udvikle krydstogtturismen og markedsføre de danske havnebyer over for globale krydstogtrederier sker i regi af netværket CruiseCopenhagen, som er forankret i Wonderful Copenhagen. Over de sidste tre årtier er der arbejdet målrettet på at opbygge den københavnske krydstogtsucces og samtidig brede succesen ud til de 10 øvrige danske havnebyer, der er med i netværket.

Netværket samler over 50 destinationer og virksomheder på tværs af havne, hoteller, attraktioner, transport, butikker, restauranter, incomingbureauer og andre underleverandører, og netværkets formand, Karim Nielsen, CEO Kølpin Hotels, glæder sig til samarbejdet med Klaus Bondam.

”Jeg glæder mig meget til samarbejdet. Klaus Bondam kommer både med en bredde og tyngde, som vil tillægge netværket ny værdi. Han har stået i spidsen for en forening, med alt hvad det indebærer. Han har i sine meget forskellige tidligere stillinger bl.a. som direktør demonstreret, at han både kan og vil drive udvikling. Han kender også det politiske maskinrum, og så er han samtidig en blændende formidler. Det sidste får vi særlig brug for på den internationale scene, når vi skal overtale de internationale rederier om igen at vælge Danmark og København til”.

Kompleks opgave med bæredygtig vækst

Krydstogtturismen bidrager årligt med en omsætning på 1,25 mia. kr. i Danmark og skaber 2.400 fuldtidsjobs (2019). Fokus har været på at tiltrække såkaldte turnarounds skibe, som begynder og afslutter turen her, hvilket giver gæsterne mere tid på destinationen og dermed skaber et større samfundsøkonomisk bidrag. En stor del af de krydstogtskibe, der anløber København, besøger også en anden dansk havn under skibets besøg i Danmark.

Krigen i Ukraine og den afledte usikkerhed rammer krydstogtturismen særligt hårdt i København, som er en central destination for de store skibe i Østersøen. I år forventes omsætningen således at falde med ca. 400 mio. kr. sammenlignet med 2019. Der ligger derfor et stort arbejde de kommende år med at tiltrække rederierne i et stærkt udfordret marked, samtidig med at der skrues helt op for den bæredygtige omstilling af erhvervet.

”Vi arbejder på at skabe en bæredygtig udvikling af krydstogtturismen i København, i Danmark og i Østersøen. Det kræver et endnu stærkere samarbejde på tværs af både offentlige og private – og store og små – aktører. Og det vil Klaus Bondam helt sikkert kunne bidrage til. Han kommer med stærke samarbejdsevner og en solid track record, når det handler om at forene synspunkter og aktører både lokalt, nationalt og internationalt,” siger Mikkel Aarø-Hansen, adm. dir. Wonderful Copenhagen.

Med jobbet indtræder Klaus Bondam i Wonderful Copenhagens ledelse og skal derigennem bidrage til at fremme turismeudviklingen bredt set.

Ud over det danske krydstogtnetværk CruiseCopenhagen kommer Klaus Bondam også til at stå i spidsen for krydstogtnetværket for Østersøen, Cruise Baltic, der også har sekretariat i Wonderful Copenhagen. Cruise Baltic samler 31 partnere fra 8 lande rundt om Østersøen (minus Rusland). Og CruiseCopenhagen samler de 11 danske krydstogtdestinationer: Skagen, Aalborg, Aarhus, Fredericia, Sønderborg, Nyborg, Kalundborg, Hundested, Helsingør, Rønne og København.

Kontakter

Wonderful Copenhagen
Uffe Hartmann
ufh@woco.dk
21 73 98 90

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Milliard-potentiale i vintermånederne: Wonderful Copenhagen vil samle erhvervet om at skabe helårsturisme i hovedstaden12.3.2024 07:22:26 CET | Pressemeddelelse

To milliarder kr. mere i omsætning og flere jobs til borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Det er, hvad hovedstadens turisme kan bidrage med yderligere, hvis turismen i årets tre kolde og mørke måneder, januar og februar og marts, kommer op på gennemsnittet for resten af året. Det viser nye beregninger fra Wonderful Copenhagen. Beregninger, som er foretaget i lyset af, at turismen i hovedstaden nu er stærkt tilbage på vækstsporet efter corona og samtidig har fået et historisk stort antal nye hotelværelser. Helt konkret er der kommet over 8.700 nye hotelværelser til siden 2017, en stigning på 58 pct. En investering fra erhvervets side på ca. 12 mia. kr. Flere jobs til folk på kanten af arbejdsmarkedet Den øgede omsætning i første kvartal kan i sig selv betyde 2.250 nye fuldtidsjob og kan hjælpe grupper af borgere i fast beskæftigelse, som ellers kan have sværere ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. I 2023 analyserede Arbejderbevægelsens Erhvervsråd beskæftigelsen i hovedstadens turism

Nye tal for 2024: Krydstogtturismen spredes nu ud over hele året i København og bliver samtidig mere populær over hele landet3.1.2024 10:11:09 CET | Pressemeddelelse

Når krydstogtturismen i Danmark tager hul på et nyt år, tager den samtidig hul på en ny sæson, der allerede begynder i januar. I 2024 har København nemlig for første gang en krydstogtsæson, hvor der forventes anløb i kalenderen i alle 12 måneder af året. Samtidig ligger en større andel af anløbene i København uden for højsæsonen i det nye år i forhold til tidligere. I 2024 ligger 46% af krydstogtskibenes besøg således uden for de tre sommermåneder. Et tal, der har været stigende de seneste år. ”Vi er rundt i verden hele tiden for at sælge Danmark som krydstogtdestination. Og når det handler om København, sælger vi vores hovedstad som en helårsdestination med medblik på at få flere anløb uden for højsæsonen. Tallene viser, at der er en klar bevægelse i den retning, og det er vi rigtig glade for, da det både er til gavn for de lokale og for erhvervets aktører,” siger Klaus Bondam, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen, hvor netværket for den danske krydstogtbranche, Cruise

Ny analyse: Turismen i hovedstaden er Danmarks effektive vej til at få folk på kanten af arbejdsmarkedet i beskæftigelse1.11.2023 07:30:57 CET | Pressemeddelelse

Uanset om man er ung og mangler erfaring, er ufaglært eller har udenlandsk baggrund, og det er en udfordring i forhold til at finde et fast job, så er turismeerhvervet i Danmarks hovedstad det mest oplagte sted at få fast fodfæste på arbejdsmarkedet. Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Her fremgår det, at andelen af beskæftigede i hovedstadens turisme, der har anden etnisk baggrund, er næsten dobbelt så stor som i turismen i resten af landet. Og næsten tre gange så stor som på det øvrige arbejdsmarked i Danmark. Når det gælder unge under 30, er andelen, der er beskæftiget i turismeerhvervet i København, dobbelt så stor som gennemsnittet på det danske arbejdsmarked. Hvis de beskæftigede grupperes efter uddannelsesniveau, skaber turismen job til markant flere ufaglærte end andre brancher – særligt i København, hvor 40 pct. er ufaglærte, hvilket er næsten det dobbelte i forhold til øvrige brancher. Samtidig er der generelt flere tidligere kontanthjælpsmodtagere, d

Unik mulighed for møde- og kongresbranchen i Danmark: Flere hundrede internationale kunder samles i København21.9.2023 08:24:46 CEST | Pressemeddelelse

Det er både amerikanske og europæiske kunder, der i stort antal indtager hovedstaden i disse dage, hvor København er vært for stor global vides- og netværks-konference for omkring 500 aktører fra den internationale møde- og kongresbranche. Ud af de mange deltagere er et stort antal potentielle kunder fra internationale organisationer, som løbende afholder møder og kongresser. Derfor griber Wonderful Copenhagen muligheden for at sælge hovedstaden som møde- og kongresby og sætter fokus på en række vigtige danske styrkepositioner, som eks. bæredygtighed, digitalisering og arkitektur. Det er Professional Convention Management Association (PCMA) – en amerikansk forening for hele værdikæden omkring kongresser, der står bag konferencen. Her er målgruppen både leverandører og kunder i form af underleverandører, destinationer og ikke mindst corporate beslutningstagere og kongresejere, som er særligt interessante gæster for hovedstaden. ”Møde- og erhvervsturismen bidrager markant til turismeomsæ

Caroline Wozniacki skal brande Danmarks hovedstad i USA: Indgår nyt samarbejde med Wonderful Copenhagen5.7.2023 07:57:25 CEST | Pressemeddelelse

Nu skal endnu flere amerikanere have øjnene op for vores gadekøkkener, finere gastronomi og den særlige københavnske livsstil, hvor de lokale cykler og bader i havnen. Og det er Danmarks internationale tennisstjerne, Caroline Wozniacki, der netop har annonceret et comeback til WTA Tour og US Open, som skal lære dem det. Under sloganet ’How to Copenhagen with Caroline’ bliver Caroline Wozniacki frontfigur i ny marketingkampagne fra Wonderful Copenhagen. Kampagnen består af en række videoer, hvor Caroline Wozniacki og hendes amerikanske mand, NBA-basketball-spilleren David Lee, bruger og nyder byen aktivt. Kampagnen går i luften i august i forbindelse med US Open. Og igennem kampagnens videoer vil amerikanere se Caroline og David træne i Nordhavn, spise på gadekøkkener, bade i havnen og transportere sig rundt i Danmarks hovedstad på cykel og med havnebus. ”Jeg har jo en stor personlig relation til København og Danmark. København er en af mine absolut yndlingsbyer i verden. Og derfor glæd

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye