Klassisk designkværn skal sikre ny eksportsucces i Kina

24.5.2017 07:00 | Vækstfonden

Med finansiering fra Vækstfonden satser designvirksomheden Spring Copenhagen på nye vækstmarkeder. Virksomheden er allerede gået ind på fem eksportmarkeder gennem gode distributører, og næste sats er Kina.

På blot et år er Spring Copenhagen allerede nået godt ud til danske interiørkæder med deres signaturprodukter, Peberfuglen og Saltpingvinen. Førstnævnte er eksempelvis en nyproduktion af de klassiske danske Tonn-P designs fra 1950’erne. Nu vil virksomheden satse på store eksportmarkeder, og har tiltrukket finansiering til satsningen fra Vækstfonden.

Spring Copenhagen er allerede til stede på markedet i blandt andet Norge, USA, Australien, Japan og Tyskland, og det er lykkedes ved at etablere et godt samarbejde med distributører på de forskellige markeder.

På det kinesiske marked har enkeltbutikker indkøbt produkterne gennem designmesser. Spring Copenhagen er netop nu ved at finde de rette distributører i Kina, fordi de tror på, at det kinesiske marked stadig rummer et stort potentiale for dansk design.

”Vi ved, at vi har fat i noget godt. Distributørerne har taget rigtig godt i mod kværnene, så vi er meget spændte på, hvordan kunderne vil tage imod vores nyeste designs, og hvor meget gensalg der kommer. Ud over vores hjemmemarked har Kina vores fokus lige nu. Vi er til stede i en butik i Kina og en i Hong Kong, men håber at finde en distributør, så vi kan komme ud i de store interiørkæder på det kinesiske marked,” siger Peter Sørensen, CEO og medstifter af Spring Copenhagen.

Lige nu forhandler virksomheden med en butikskædeejer, der har 3.000 butikker i Kina blot.

Spring Copenhagen startede for et år siden med én idé. De ville relancere det danske design Peberfuglen, som blev udviklet i 1950’erne af designeren Tonn-P. Gennem en royaltyaftale med designerens søn, er det lykkedes at få signatur-produktet relanceret.

”I Vækstfonden er vi rigtigt glade for at kunne være med på Spring Copenhagens vækstrejse. De har med en stærk produktlinje hurtigt fået fat i markedet, og med ledelsens internationale ambitioner kan de blive en af Danmarks nye designsuccesser. At tænke eksport og internationalisering ind fra starten, kan virkelig accelerere iværksætternes succes,” siger Anders Christian Andersen, erhvervskundedirektør i Vækstfonden.

Først 1. januar i år er de to grundlæggere af virksomheden, Peter Sørensen og Claus Nielsen, gået fuldtid ind i projektet og er nu en del af driften. Nu vil de opbygge et brandhouse, som skal have flere designsøjler under sig.

”Vi vil bygge nogle solide designsøjler op omkring allerede kendte danske klassikere. Vores ambition er at bygge et stærkt fundament for vores brandhouse – som andre kan være med til at bygge videre på. Vi er gode til at bygge det op, tænke i muligheder og innovation, og vi vil drive det op til en omsætning på 50 mio. kroner på fem år. Når vi når det, vil vi trække dygtige og internationale spillere med ind i virksomheden til videreudvikling og drift,” siger Peter Sørensen.

Baggrund

Spring Copenhagen startede med blot ét produkt, peberkværnen Peberfuglen, som åbnede døren til det danske marked, blandt andet hos Illums Bolighus, Dansk Designmuseum, Bahne og Kop&Kande.

Ultimo 2016 var Spring Copenhagen præsenteret i mere end 300 butikker i blandt andet Danmark, Norge, Japan, USA og Tyskland.

Spring Copenhagen havde en positiv bundlinje i 2016 med et overskud på 200.000 kr. I 2017 forventer virksomheden at femdoble både omsætning og overskud.

Spring Copenhagen er netop ved at skaffe distributøraftaler i Kina og Japan.

Virksomheden er finansieret med bl.a. et vækstlån til iværksættere fra Vækstfonden. Kapitalen understøtter eksportsatsningen og giver Spring Copenhagen den fornødne likviditet til at udvikle produktporteføljen og tage imod flere og større ordrer.

Spring Copenhagen arbejder ud fra både Roskilde og København, og har varelager i Glostrup.

Peter Sørensen, CEO og medstifter, Spring Copenhagen, 40 53 70 21, ps@springcopenhagen.com

Anders Christian Andersen, erhvervskundedirektør, Vækstfonden, 35 29 86 25, aca@vf.dk

Vækstfonden er statens finansieringsfond. Vi er en uafhængig fond med en selvstændig lov og bestyrelse. Loven om Vækstfonden siger, at fonden skal fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder for på den måde at opnå større samfundsøkonomisk afkast. Vi medvirker til at skabe flere nye vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til rådighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 medfinansieret vækst i over 6.000 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 17 mia. kr. Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med lån og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. De virksomheder vi har medfinansieret siden 1992 havde i 2015 tilsammen mere end 55.000 ansatte.