Klargør sommerhuset mod rusk, regn, frost, brændetyve og andre ubudne gæster

Sommerhuse lukkes ofte ned i efterårsferien. I år er forsvar mod brændetyve og frostskader kommet højt på to-do-listen. Forsikringsoplysningen har en række gode råd til, hvad man især skal være opmærksom på.

For mange er efterårsferien lig med årets sidste tur i sommerhuset. Når sommerhuset står tomt i vinterhalvåret, stiger risikoen for frostskader og indbrud.

Især denne vinter vælger mange nok at spare på varmeregningen i sommerhuset ved at skrue ned eller helt lukke for varmen.

- Hvis vinteren byder på hårde frostgrader, er der stor risiko for, at vandrørene i sommerhuset sprænger, og vandet fosser ud. Det plejer de fleste at forebygge ved at have tilstrækkelig varme på (10-12 grader). Hvis man i år vælger at skrue meget ned eller helt lukke for varmen, så bør alle vandrør tømmes for vand. Så kan der ikke opstå frostsprængninger, siger forsikringsekspert Anne Garde Slothuus, Forsikringsoplysningen.

Forsikringsoplysningen anbefaler, at man:

• lukker for vandet ved hovedhanen og åbner alle huset vandhaner og ventiler, så vandet løber ud
  • afmonterer termostatstyrede blandingsbatterier og tømmer dem for vand
  • tømmer vaske- og opvaskemaskiner samt vandvarmer for vand
  • tømmer eller sørger for at frostsikre toilettet, fx med frostvæske.

Sommerhusforsikringen dækker ikke vandskader på grund af frostsprængte rør, hvis det sker i rum, der ikke er tilstrækkeligt opvarmede.

Gør livet surt for brænde- og indbrudstyven

Sommerhusområder er denne vinter særligt udsatte for brændetyve, da sommerhusområder typisk er mere øde om vinteren.

- Krigen i Ukraine har ført til voldsomt stigende priser på brænde til brændeovne. Brænde, der opbevares frit tilgængeligt ved sommerhuset, er ikke dækket af sommerhusforsikringen, da der er tale om simpelt tyveri, siger Anne Garde Slothuus.

Hun råder derfor til, at man opbevarer brændet i et aflåst skur eller på anden måde gør det svært for tyvene at stjæle det.

Se med tyvens øjne

- Giv dig tid til at gå dit sommerhus efter ”med tyvens øjne”, inden du lukker og slukker for denne sæson. Sørg især for at få taget de ting med, der kan friste tyvene, fx elektronik, siger Anne Garde Slothuus.

Mange sommerhuse er imidlertid udstyret som helårshuse i dag. Derfor bør man sikre huset grundigt med solide hasper, få monteret dobbeltlås på dørene og evt. tilmelde sig nabohjælp, hvis det er muligt.

Derudover anbefaler Forsikringsoplysningen, at man:

• trækker gardinerne fra, lader skabene stå åbne, så det er tydeligt, at der ikke er noget at komme efter
  • låser haveredskaberne inde
  • fjerner ekstra nøgler, der ofte er gemt ved sommerhuset.

- Vi anbefaler også, at man får renset tagrenderne for nedfaldsblade og tjekket, at alle afløb fungerer. Det er også en god ide at kigge træer igennem for store rådne grene, der kan falde ned i en storm.

Og endelig bør man låse haveredskaber, grill, parasol osv. inde i sommerhuset eller i et skur.

-----------

Tjek sommerhusforsikring på Forsikringsguiden

Vil du undersøge, hvordan markedet ser ud for sommerhusforsikringer, kan du sammenligne pris og dækning på Forsikringsguiden.dk. Forbrugerrådet Tænk og F&P står bag denne service, hvor priserne er online og kommer direkte fra forsikringsselskaberne. På den måde kan forbrugerne være helt sikre på, at de får vist gældende priser og dækninger.

Jørgen Kjær Thomsen - pressetelefon 4191 9101