Klar til at redde liv: Detailgigant opsætter hjertestartere og uddanner personale

Hvert år rammes flere tusinde danskere af hjertestop uden for hospitalet, og mindre end hver fjerde overlever. Derfor opsætter Biltema nu hjertestartere i alle danske varehuse og uddanner personalet i at yde førstehjælp i tilfælde af hjertestop.

De 11 hjertestartere og uddannelsen af personalet er en investering i tryghed, mener direktør Jacob Møller.

Når knap 4.000 danskere hvert år rammes af hjertestop uden for hospitalet, tæller hvert minut. Chancen for overlevelse afhænger nemlig i høj grad af, om et menneske i nærheden står klar til at gribe ind. Desværre overlever kun 11 procent af dem, der får hjertestop i det offentlige rum.

Derfor laver Biltema, der er en af Nordens største detailkæder, nu en ekstra investering i kundernes sikkerhed, når de færdes i og omkring de danske varehuse. Hjertestartere i alle danske varehuse skal give mere tryghed – og i sidste ende redde liv.

– Det er så let at tænke, at hjertestop jo ikke sker, mens man er en tur i Biltema, men sandheden er jo, at det kan ske hvor som helst. Vores varehuse har jo lange åbningstider og ligger tit i områder, hvor der færdes mange mennesker, så derfor giver det god mening, at det er hos os, man finder hjælpen, hvis det frygtelige skulle ske, at et menneske i nærheden får hjertestop, siger Jacob Møller, der er direktør i Biltema Danmark.

Ifølge Trygfonden kan chancen for at overleve øges med 50 procent, hvis der benyttes hjertestarter sammen med basal hjertelungeredning inden for de første minutter, efter et hjertestop er indtruffet.

Instruerer ansatte i brug

Ud over at opsætte hjertestartere instruerer Biltema også de ansatte i at bruge dem, så de kan yde den livgivende førstehjælp.

– Det er et fælles ansvar, at vi passer på hinanden. Det ansvar vil vi gøre alt, hvad vi kan for at løfte. Vi er stolte af, at vi på den måde bidrager til mere tryghed i lokalområderne, siger Jacob Møller.

Der står i alt over 19.000hjertestartere rundt i Danmark, og på hjertestarter.dkkan man se et kort over deres placering.

Biltema vil gøre det tryggere for kunderne at færdes i og omkring de 11 danske varehuse. Derfor opstiller de en hjertestarter samt uddanner personalet i at bruge den. Foto: PR.

Biltema er med 140 varehuse en af Nordens største kæder af detailforretninger. Biltemas sortiment udvikles hele tiden, og i dag findes mere end 19.000 produkter inden for kategorierne bil og motorcykel, båd, fritid, hjem, kontor og teknik, byggeri, bilpleje og værktøj. Læs mere på biltema.dk