TEKNIQ Installatørernes Organisation

Klamphuggeriet når nye højder

77 procent af de danske el- og vvs-installatører har inden for de seneste 12 måneder haft opgaver, hvor de har måttet udbedre arbejde, der efter deres vurdering var udført af en uautoriseret håndværker. Brancheorganisationen TEKNIQ advarer mod de alvorlige konsekvenser, klamphuggeriet kan få, både for boligejernes sikkerhed og økonomi.

Klamphuggerne har stadig kronede dage i Danmark. Ifølge en helt ny medlemsundersøgelse fra TEKNIQ Installationsbranchen oplever langt størsteparten af danske el- og vvs-installatører, at danskernes brug af uautoriserede håndværkere er et problem. Ikke mindre end 77 procent af installatørerne har inden for de seneste 12 måneder måttet udbedre arbejde, der var udført amatøragtigt.

”Det er ikke vores opfattelse, at forbrugerne generelt hyrer uautoriseret arbejde bevidst. Men vi oplever, at en række virksomheder pynter sig med lånte fjer. Alt for ofte bliver forbrugere snydt af uautoriserede, som tilbyder at lave autoriseret arbejde uden at have lov til det. Det går ud over forbrugerne, og det rammer samfundsøkonomien hårdt,” siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ, der repræsenterer de danske el- og vvs-installatører.

Han vurderer, at klamphuggeriet i høj grad er medvirkende til de over 50.000 vand- og 9.000 brandskader på villaer og private huse (ifølge Forsikring & Pension), der blev registreret i Danmark i 2016.

”Det er foruroligende, at problemet stadig er så stort. I Danmark har vi ellers indført autorisationer netop for at beskytte disse særligt fareudsatte områder mod amatørhåndværk. Det er sjældent billigere, og konsekvenserne kan være alvorlige for de boligejere, der lader klamphuggere arbejde med husets el- eller vvs-installationer. I bedste fald skal arbejdet gøres om af en autoriseret håndværker, og i værste fald kan det uautoriserede arbejde resultere i alvorlige vand- eller brandskader.”

Skal tages alvorligt

Så sent som i 2016 advarede TEKNIQ mod brug af klamphuggere, men problemet er tilsyneladende stadig stigende. I en tilsvarende medlemsundersøgelse fra 2016 var det således ”kun” 69 procent af installatørerne, der havde måttet udbedre uautoriseret arbejde inden for de seneste 12 måneder. Det tal er nu steget med otte procentpoint.

”Det kræver mange års uddannelse at blive autoriseret installatør, og det er der god grund til. Autoriseret arbejde skal man ikke tage let på, men i stedet sikre, at det udføres af en autoriseret installatør. På den måde får man i tilgift en garanti, der dækker, hvis uheldet skulle være ude,” siger Simon O. Rasmussen.

Han understreger, at man som forbruger kan sikre sig mod klamphuggeri ved at besøge www.sik.dk/tjek. Her kan man slå virksomhedens cvr-nummer op og dermed få bekræftet, at man taler med en autoriseret installatør.

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ,
mobil 6069 8891

Information om TEKNIQ Installatørernes Organisation

TEKNIQ Installatørernes Organisation

TEKNIQ repræsenterer 2.800 tekniske installationsvirksomheder. Installationsbranchen beskæftiger 44.000 medarbejdere og har en årlig omsætning på 47 milliarder kroner. Medlemsvirksomhederne beskæftiger sig med tekniske installationer, primært inden for det autoriserede område.

Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ Installatørernes Organisation

Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ Installatørernes Organisation