KL: Ny styrelse ruster os til fremtidens epidemier

KL er glad for, at regeringen nu styrker det samfundsmæssige epidemiberedskab, så der ikke igen kan opstå mangel på værnemidler i kommunerne.

”Coronakrisen kom bag på os alle. Ikke bare i Danmark, men i hele verden. Det resulterede i en alvorlig mangel på værnemidler i kommunerne. Det må ganske enkelt ikke ske igen. Derfor er jeg også meget tilfreds med, at regeringen nu sikrer et klart ansvar for anskaffelse, distribution og lageropbygning af værnemidler."

Sådan siger KL-formand Jacob Bundsgaard efter statsminister Mette Frederiksen tirsdag fremlagde en plan for at styrke det samfundsmæssige beredskab på epidemiområdet. Heriblandt oprettelsen af en ny styrelse under Justitsministeriet, som skal ruste Danmark til en mulig 2. bølge af COVID19 i efteråret og eventuelle fremtidige epidemier.

Styrelsen skal sikre, at der ikke igen opstår mangelsituationer, og at myndighedernes strategier kan føres ud i livet hurtigt og effektivt.

Opfordret til national plan

Da coronakrisen brød ud, var der fra starten mangel på værnemidler. Sundhedsmyndighederne prioriterede derfor værnemidlerne til sygehusene, hvilket resulterede i, at leverancer til kommunerne blev stoppet og omdirigeret. Derfor har KL opfordret regeringen til at sikre en klar national plan for værnemidler, herunder lageropbygning, ansvar og anskaffelse. Jacob Bundsgaard er tilfreds med, at der nu er fundet en løsning.

”Vi må aldrig igen stå i en situation, hvor frontmedarbejdere i kommunerne må klare sig med fyrværkeribriller og regnslag. Derfor er jeg tilfreds med, at der nu er helt klare rammer for, hvem der har ansvaret for at sikre, at vores medarbejdere sikkert kan passe deres arbejde – og passe på vores allermest sårbare borgere,” siger Jacob Bundsgaard.

Ud over den nye styrelse, præsenteres også en ny teststrategi, som skal styrke smittesporingen og bryde smittekæderne. Teststrategien indebærer blandt andet, at kommunerne fremover skal stille feriecentre, hoteller o.l. til rådighed, så borgere får bedre mulighed for frivillig selvisolation.

”Nu har vi fået kontrol over virus. Den kontrol skal vi fastholde blandt andet ved at have en offensiv teststrategi, så vi hurtigt får opsporet og brudt smittekæderne. Kommunerne er også klar til at bidrage til den indsats,” siger Jacob Bundsgaard.