Kirsten Halskov Madsen genvalgt til Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse

Sygeplejerske, cand.cur., og lektor ved sygeplejerskeuddannelsen i Aarhus, Kirsten Halskov Madsen, Ry, er af repræsentantskabet i Kræftens Bekæmpelse blevet genvalgt som medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse.

Kirsten Halskov Madsen har været medlem af Kræftens Bekæmpelses hovedbestyrelse siden 2014 og er også formand for Kræftens Bekæmpelses regionsudvalg i Region Midtjylland.

Som hovedbestyrelsesmedlem i Kræftens Bekæmpelse arbejder Kirsten Halskov Madsen blandt andet for, at alle kræftpatienter får en sammenhængende og sikker kræftbehandling og omsorg med sikkerhed for højest mulige kvalitet. Og for at patienter og pårørende bliver hørt, forstået og medinddraget med respekt for deres ønsker og ressourcer i alle beslutninger, der har betydning for deres behandlings- og plejeforløb.

Repræsentantskabet er Kræftens Bekæmpelses øverste myndighed, og valg til hovedbestyrelsen fandt sted ved repræsentantskabsmødet i Kolding 21. maj 2017.

Marianne Vestergaard
Kommunikation

Forskning bringer ny viden om mulige årsager til børneleukæmi7.9.2018 05:00pressemeddelelse

Leukæmi er den hyppigste kræftform hos børn, selv om den heldigvis stadig er sjælden. I dag ved man imidlertid kun lidt om årsagerne. Forskning fra Kræftens Bekæmpelse peger nu på en statistisk sammenhæng mellem morens brug af hormoner op til eller under graviditeten og forekomst af sygdommen. Resultaterne er netop offentliggjort i et af verdens førende medicinske tidsskrifter, Lancet Oncology.

Ny stor undersøgelse af højspændingsledninger og leukæmi hos børn5.9.2018 13:02pressemeddelelse

Øger magnetiske felter fra højspændingsledninger risikoen for leukæmi hos børn? Det har videnskaben længe søgt svar på. I en ny stor international undersøgelse, der samler alle hidtil gennemførte undersøgelser, finder forskerne en let øget risiko for leukæmi for børn, der bor tæt ved ledningerne – og de viser, at sammenhængen ikke kan forklares med de elektromagnetiske felter.