Kim Ruberg bliver ny formand i Danmark på Vippen

Landsforeningen Danmark på Vippen har på dagens generalforsamling valgt ny formand. Kim Ruberg, der de seneste to år har været næstformand, afløser Jakob Fastrup på posten. Ny næstformand bliver Jesper Frost Rasmussen (V), borgmester i Esbjerg Kommune.

Kim Ruberg bliver ny formand for landsforeningen Danmark på Vippen. Foto: Danmark på Vippen

Kim Ruberg, der til daglig er adm. direktør i Jøp, Ove & Myrthu A/S, var blandt medstifterne af Danmark på Vippen tilbage i 2014. Nu skal han stå i spidsen for bestyrelsen i stedet for advokat Jakob Fastrup, som ikke ønskede at genopstille:

”Jeg vil gerne takke Jakob Fastrup for det store arbejde, han har lagt i Danmark på Vippen, siden foreningen blev stiftet med Jakob som en af katalysatorerne i 2014. Jakob har haft stor betydning for, at Danmark på Vippen på få år er blevet en markant stemme i debatten om et Danmark i balance,” siger den nye formand for Danmark på Vippen, Kim Ruberg.

På dagens generalforsamling blev Jesper Frost Rasmussen (V), borgmester i Esbjerg Kommune, valgt som nyt medlem af bestyrelsen, hvor han fremover bliver næstformand.

Også den nye borgmester i Ikast-Brande Kommune, Ib Boye Lauridsen (V), er nyt medlem af bestyrelsen i Danmark på Vippen. Han afløser tidligere borgmester i Ikast-Brande Kommune og nuværende regionrådsmedlem i Region Midt, Carsten Kissmeyer (V).

Fakta er vejen til bedre balance
Derudover var der genvalg til Erik Lauritzen (S), borgmester Sønderborg Kommune, Holger Schou Rasmussen (S), borgmester Lolland Kommune, og den nyvalgte formand Kim Ruberg.

Kim Ruberg glæder sig til at stå i spidsen for den nye bestyrelse, som vil lægge endnu mere vægt på Danmark på Vippens rolle som videnscenter for et Danmark i balance:

”Danmark på Vippens formål har fra dag ét været at bringe fakta og ny viden ind i debatten om et Danmark i geografisk balance og på den baggrund få det lokale Danmark højt op på den politiske dagsorden. Det arbejde vil vi styrke yderligere fremover. Vi er overbeviste om, at fakta og dokumentation er vejen til en bedre og mere konstruktiv debat og i sidste ende vejen til vækst og udvikling i hele Danmark,” siger Kim Ruberg.

På dagens generalforsamling blev det også besluttet, at Danmark på Vippen det kommende år specielt vil fokusere på decentralisering af videregående uddannelser, udligning og cash flow mellem hovedstaden og resten af Danmark samt digital og fysisk infrastruktur.

Den nye bestyrelse i Danmark på Vippen består efter dagens generalforsamling af:

• Kim Ruberg, formand. Adm. direktør Jøp, Ove & Myrthu A/S
  • Jesper Frost Rasmussen (V), næstformand. Borgmester Esbjerg Kommune
  • Holger Schou Rasmussen (S). Borgmester Lolland Kommune
  • Erik Lauritzen (S). Borgmester Sønderborg Kommune
  • Ib Boye Lauridsen (V). Borgmester Ikast-Brande Kommune

Om Danmark på Vippen:
Danmark på Vippen er en partipolitisk neutral landsforening, der kæmper for vækst, velstand og lige vilkår i hele Danmark. Danmark på Vippen ønsker en debat om Danmarks fremtid baseret på fakta. Derfor analyserer, dokumenterer og formidler Danmark på Vippen viden om, hvordan vi skaber balance i Danmark – til gavn for hele landet.

Danmark på Vippen er støttet af en lang række kommuner, virksomheder, organisationer og privatpersoner, som ønsker at vende den udvikling, der har fundet sted de senere årtier, med en stadig større geografisk ulighed mellem de enkelte områder i Danmark.

Formand Danmark på Vippen

Billeder