Kim Østerbye: Vi bakker fortsat op om musketereden

Regionerne landede i går en overenskomstaftale og brød dermed med musketereden. Men det får ikke chefforhandleren for de statslige ansatte til at stoppe med at kæmpe for blandt andet den betalte spisepause.

”Ikke en løsning for os.”

Sådan skrev chefforhandler for de statslige ansatte Flemming Vinther på sin facebook i går. Han refererede til, at de regionale LO-grupper, med Dennis Kristensen fra FOA i spidsen, i går indgik en overenskomstaftale og dermed brød med musketereden.

Lønmodtagernes forhandlere fra alle tre områder har ellers gennem hele forløbet stået fast på, at de kun ville skrive under på en aftale, hvis alle parter var enige. Det fællesskab der er blevet kendt med sloganet “en løsning for alle”.

Og det ærgrer formanden for Fængselsforbundet Kim Østerbye, at man har valgt at bryde fællesskabet.

”Det var en trist dag i går, hvor risikoen for at vi slås mere med hinanden, end mod arbejdsgiveren har fået kæmpe grobund. De statslige arbejdsgivere vil, at vi alle skal løbe længere på literen. Det kan og vil vi ikke være med til. Samtidig glemmer nogle, at fællesskabet fik lønrammen op fra 6,7 procent til 8,1 procent, netop fordi vi stod sammen.”

Kampen om den betalte spisepause
Flemming Vinther forhandler på vegne af de statslige ansatte og derfor også det uniformerede personale. Og han vil stadig kæmpe for de oprindelige tre hovedkrav, der blandt andet omhandler den betalte spisepause.

”De regionale LO-grupper indgik i nat en delaftale på det regionale område. Hvorfor gjorde vi andre ikke det samme?”

Aftalen fra i nat opfylder alene kravet om en økonomisk ramme. Det krav er gennemført ved, at fællesskabet har kæmpet en fælles kamp for at få lønnen derhen, hvor vi kan være bekendt at sige ja.

Aftalen fra i nat giver ikke en overenskomstmæssig sikring af spisepausen, og derfor er det ikke en løsning for os at kopiere det.

Og aftalen fra i nat giver ikke en løsning på underviserproblemet.

“I min bog er en ud af tre ikke at være i mål, og derfor fortsætter jeg – og kollegaerne fra staten – kampen for at komme helt i mål. Sådan er jeg nu engang skruet sammen,” skrev Flemming Vinther på facebook.

Og det støtter Kim Østerbye op om: ”Selvom det lyder naivt, så tror jeg fortsat på en aftale, hvor alle er med. Derfor bakker jeg fortsat op om mine kollegaer i statens forhandlingsfællesskab med Flemming Vinther i spidsen. Musketereden er for mig ubrydelig.”

Fængselsforbundet har cirka 3.500 medlemmer og repræsenterer fængselsbetjente, værkmestre og uniformerede ledere i Kriminalforsorgen i Danmark, Grønland og på Færøerne. Desuden repræsenterer forbundet fiskerikontrollører i Fiskeristyrelsen. Vi er uafhængige af partipolitik og fokuserer alene på at forbedre vores medlemmers arbejdsliv.

Fængselsforbundet om fangeflugt: "Professionelle kriminelle skyr ingen midler"26.9.2018 14:56pressemeddelelse

Vi bliver nødt til at tage internationale kriminelle langt mere alvorligt i fængslerne. Sådan lyder reaktionen fra Fængselsforbundet efter dagens fangeflugt, hvor en 32-årig fange fra Storstrøm Fængsel blev befriet fra Nykøbing Falster Sygehus af bevæbnede gerningsmænd. Fængselsforbundets formand Kim Østerbye siger: ”Det er udtryk for en udvikling blandt kriminelle, som er meget bekymrende. Vi håndterer i stigende grad professionelle kriminelle med store internationale netværk, og som ikke skyr nogen midler for at befri en fange. Det bliver Kriminalforsorgen nødt til at forholde sig bedre til, så vi er rustet til virkeligheden." Kim Østerbye sender samtidig sine tanker til de fængselsbetjente, som blev truet med skydevåben under befrielsesaktionen: ”Jeg håber virkelig, de er OK, efter at de blev truet på livet i dag. Man kan næsten ikke forestille noget værre."