Kim Østerbye: Vi bakker fortsat op om musketereden

Regionerne landede i går en overenskomstaftale og brød dermed med musketereden. Men det får ikke chefforhandleren for de statslige ansatte til at stoppe med at kæmpe for blandt andet den betalte spisepause.

”Ikke en løsning for os.”

Sådan skrev chefforhandler for de statslige ansatte Flemming Vinther på sin facebook i går. Han refererede til, at de regionale LO-grupper, med Dennis Kristensen fra FOA i spidsen, i går indgik en overenskomstaftale og dermed brød med musketereden.

Lønmodtagernes forhandlere fra alle tre områder har ellers gennem hele forløbet stået fast på, at de kun ville skrive under på en aftale, hvis alle parter var enige. Det fællesskab der er blevet kendt med sloganet “en løsning for alle”.

Og det ærgrer formanden for Fængselsforbundet Kim Østerbye, at man har valgt at bryde fællesskabet.

”Det var en trist dag i går, hvor risikoen for at vi slås mere med hinanden, end mod arbejdsgiveren har fået kæmpe grobund. De statslige arbejdsgivere vil, at vi alle skal løbe længere på literen. Det kan og vil vi ikke være med til. Samtidig glemmer nogle, at fællesskabet fik lønrammen op fra 6,7 procent til 8,1 procent, netop fordi vi stod sammen.”

Kampen om den betalte spisepause
Flemming Vinther forhandler på vegne af de statslige ansatte og derfor også det uniformerede personale. Og han vil stadig kæmpe for de oprindelige tre hovedkrav, der blandt andet omhandler den betalte spisepause.

”De regionale LO-grupper indgik i nat en delaftale på det regionale område. Hvorfor gjorde vi andre ikke det samme?”

Aftalen fra i nat opfylder alene kravet om en økonomisk ramme. Det krav er gennemført ved, at fællesskabet har kæmpet en fælles kamp for at få lønnen derhen, hvor vi kan være bekendt at sige ja.

Aftalen fra i nat giver ikke en overenskomstmæssig sikring af spisepausen, og derfor er det ikke en løsning for os at kopiere det.

Og aftalen fra i nat giver ikke en løsning på underviserproblemet.

“I min bog er en ud af tre ikke at være i mål, og derfor fortsætter jeg – og kollegaerne fra staten – kampen for at komme helt i mål. Sådan er jeg nu engang skruet sammen,” skrev Flemming Vinther på facebook.

Og det støtter Kim Østerbye op om: ”Selvom det lyder naivt, så tror jeg fortsat på en aftale, hvor alle er med. Derfor bakker jeg fortsat op om mine kollegaer i statens forhandlingsfællesskab med Flemming Vinther i spidsen. Musketereden er for mig ubrydelig.”