Kilometerafgift er dyr og kompliceret skatteopkrævning
Regeringens planer om kilometerbaserede vejafgifter for lastbiler, som led i en reduktion i CO2-udslippet i vejtransportsektoren med en mio. ton, får knubbede ord med på vejen fra DTL – Danske Vognmænd. Regeringen vil nemlig beskatte lastbilerne i højere grad for at finde penge til grøn omstilling.
Udspillet skal ifølge regeringen ”lægge trædestenene” for en større omstilling af vejtransportsektoren og vil indebære CO2-differentiering efter en road pricing model, hvor lastbilerne beskattes i forhold til antal kørte kilometre, og i højere grad i ”forhold til de skadesomkostninger, de har for samfundet, klimaet og miljøet” og skal på sigt drive omstillingen mod CO2-neutrale lastbiler.
Har ikke lært af historien
DTLs adm. direktør Erik Østergaard er ikke begejstret for modellen, hvor den tunge trafik som de eneste må holde for: - Man har tilsyneladende ikke lært af historien. Som regeringen så ganske rigtigt siger, blev en sådan afgift for person- og lastbiler i sin tid født af VK-regeringen og lanceret som værende provenuneutral. Men den blev senere droppet af SRSF-regeringen. Afgiften blev den gang droppet på grund af dens skadevirkninger på udkantsområder i Danmark, dansk erhvervslivs konkurrenceevne, beskæftigelsen, øgede forbrugerpriser, og at det var en ekstrem dyr og særdeles kompliceret måde at opkræve skat på. Man skulle tro, at sporene skræmte.
- Anledningen er såmænd både forståelig og relevant: Behovet for at få reduceret CO2-udslippet, mindsket trængslen og dermed de mange tabte timer i kø, reduceret partikeludledningen, forbedret sundhed m.v., siger Erik Østergaard og fortsætter: - Men i forvejen opkræver staten årligt cirka 50 milliarder i afgifter hos bilisterne i form af blandt andet benzin- og dieselafgifter, registreringsafgifter, vejbenyttelsesafgifter, grønne afgifter med mere.
Omkostninger kan stjæle provenu
- Vognmændene betaler allerede vejbenyttelsesafgift og betaling for diverse broer med videre. Vil man have et stabilt provenu ud af road pricing med henblik på CO2-reduktion og partikelreduktion, så har man fra start skabt en model, der løber tør for penge. For bevægelsen hen imod el-biler og el-delebiler er der allerede og vil kun forstærkes. Hvis de ikke omfattes af et afgiftssystem, vil provenuet falde.
Og så skal der holdes skarpt øje med anlægsomkostninger til overvågningssystemet og administrative byrder for en kilometerbaseret kørselsafgift, mener Erik Østergaard. For de administrative omkostninger risikerer nemlig at stjæle provenuet, viser eksempler fra udlandet. - Det kan simpelthen være meget dyrt at drive systemet. Reelt set var driftsomkostningerne til systemet en af de væsentligste årsager til, at det til sidst blev lagt i graven.
- Det må heller ikke blive en skat på mobilitet, det vil være gift for landets økonomi og beskæftigelse, som oven på en årrække med finanskrise og nu en årrække med økonomiske efterdønninger af covid-19-problemerne, i forvejen står til at svække os. Omlægning til grønne løsninger, over en bred kam, styrkes ikke af et økonomisk slæbegear, slutter Erik Østergaard.
Nøgleord
Kontakter
Adm. direktør Erik Østergaard, tlf. 40 15 12 25
Pressechef Morten Lindbo, tlf. 21 20 14 00
Billeder

Information om Dansk Transport og Logistik
Dansk Transport og Logistik og er en brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane. DTL taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU og hjælper medlemmerne med alt lige fra lovgivning til konkrete opgaver ude i virksomhederne. DTL er også arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
DTL: Skatteskrue omfordeler fra vognmænd til privatbilister5.12.2020 16:35:38 CET | Pressemeddelelse
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten har indgået en klimaaftale for vejtranspor, der betyder, at de tunge køretøjer skal holde for, når regeringens drømme om el-bilerne på de danske veje skal realiseres. -Det er helt skævt, udtaler Erik Østergaard, DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør,
Chaufførerne og vognmændene er pålagt et urimeligt ansvar for transportegnethed26.10.2020 14:58:57 CET | Pressemeddelelse
Der har i den seneste tid være røre blandt mange af de chauffører, der transporterer dyr, fordi chaufførerne er utilfredse med, at de skal være ansvarlige for, at de dyr, som de afhenter hos landmændene, er egnede til transport. En gruppe af chauffører har truet med at nedlægge arbejdet fra på onsdag for at få fødevareministeren i tale. Formanden for DTL Dyr Leif Lund Knudsen og adm. direktør for DTL - Danske Vognmænd Erik Østergaard udtaler i den forbindelse:
Pakkeafgift kan dræbe endnu flere erhverv end Corona30.9.2020 15:42:36 CEST | Pressemeddelelse
Det rumler fra Christiansborg med rygter om, at forestående forhandlinger om revidering af postloven vil indeholde et udspil fra regeringen om en pakkeafgift til at støtte PostNords underskudsgivende aktiviteter, herunder særligt brevudbringning. DTL – Danske Vognmænd kalder det galmandsværk, hvis afgiften får ben at gå på.
Politiet sinker særtransporter9.9.2020 15:13:12 CEST | Pressemeddelelse
Politiet har indført ny praksis, der forsinker tilladelser til særtransporter i op til flere uger. Det er helt uholdbart både for branchen og for kunderne, mener DTL - Danske Vognmænd, der sammen med en række erhvervsorganisationer, nu beder justitsministeren og transportministeren om at gribe ind.
Eldrup-kommissionens ånd må forblive i regeringskontorerne7.9.2020 15:09:56 CEST | Pressemeddelelse
Lastbilerne skal være med til at holde for, hvis indførelse af 1 mio. elbiler i 2030 skal blive en realitet. Og det skal bl.a. ske ved en indførelse af en road-pricing model fra 2025, fremgik det af mandagens pressemøde med elbilkommissionen – den såkaldte Eldrup-kommission. DTL-Danske Vognmænd advarer regeringen mod at følge rådet.
Hvem er Danmarks grønneste vognmand? DTL - Danske Vognmænd og Jyske Finans stifter Den Grønne Transportpris2.9.2020 13:13:07 CEST | Pressemeddelelse
Hvilke vognmænd er de største ildsjæle, når det gælder grøn transport i Danmark? Det skal afgøres, når en ny pris stiftet af DTL – Danske Vognmænd og Jyske Finans skal uddeles på Transportmessen i 2021 og sætte fokus på de mange grønne initiativer i den (klima)udskældte branche. Jagten på Danmarks grønneste vognmænd er i gang!
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum