Kilder skal kommunikere direkte til medierne

Flere kilder og bedre nyheder. Ritzau lancerer i dag bureauets nye kildetjeneste, som skal hjælpe redaktioner og journalister med flere og nye kilder til nyhedsproduktionen.

Ritzau vægbillede

Tanken er, at den nye kildetjeneste skal berige og nuancere journalistikken og bane vejen for flere og nye kilder i nyhedsstrømmen.

Helt konkret foregår det således, at kildemeddelelser oprettes på baggrund af allerede udsendte Ritzau net-nyheder i et format, der kræver, at kildemeddelelsen er:

·      relevant for nyhedsartiklen
·      et kvalificeret bidrag til nyhedsstrømmen
·      kort - maksimum 800 tegn

Kildemeddelelser udsendes med tydelig angivelse af, at der er tale om uredigeret materiale.

- Vi forventer, at medierne vil få en række nye kildetilbud på tjenesten. Det vil hjælpe dem og os med at kunne lave endnu bedre nyhedsjournalistik til det danske samfund, siger Ritzaus chefredaktør og administrerende direktør, Lars Vesterløkke, om den nye tjeneste.

- Ritzau lever for at hjælpe de danske medier og professionelle kilder. Den nye tjeneste bringer de to grupper endnu tættere. Kilder kan let komme i kontakt med medierne, og medierne får et større udbud af tilgængelige og kompetente kilder til de enkelte nyheder, siger Lars Vesterløkke.

Kildetjenesten er lanceret i dag for medier og kilder.

For mere information kontakt Lars Vesterløkke tlf. 33 30 03 01, lav@ritzau.dk

Ritzau vægbillede

Nyhedsbureauet Ritzaus Bureau A/S kom ud af 2017 med et overskud før skat for koncernen på 5,3 mio. kr.6.4.2018 13:13pressemeddelelse