Kickstart-projekt tænder klimavenlige idéer: Nu kommer hynden, der får dig til at blive til en omgang mere

Det syder og bobler af idéer og opfindelser i Kickstart Dansk Turisme-projektet, som skal genstarte dansk turisme efter COVID-19. Et af de første konkrete og klimavenlige resultater holder lige nu enden varm på restaurantgæster i København.
I øjeblikket testes en ledningsbaseret version af StaySeat på Meyers Deli på Frederiksberg, og i løbet af sommeren kommer en batteriversion. Varmehynderne får tre niveauer, som kan styres af gæsten i sædet. Foto: Meyers

Danmarks caféer, restauranter, hoteller og feriedestinationer har travlt med at genopfinde sig selv efter et år med nedlukning. Det syder og bobler med gode idéer og opfindelser, og en af de mere originale testes i øjeblikket på flere restauranter i København: Den smarte varmehynde.

”Vi udfordrer måden, som udesiddende gæster på restauranter og cafeer holder varmen på. Og vi gør udeservering til en bedre forretning for erhvervet,” siger Jon Sødergreen fra startup-virksomheden StaySeat, som har udviklet varmehynden med støtte fra Kickstart Dansk Turisme 2020-projektet.

Det landsdækkende projekt blev igangsat for et år siden med et samlet budget på 30 mio. kr. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har bidraget med 15 mio. kr., og det samme beløb er kommet fra en lang række turismeaktører. Målet er at udvikle innovative idéer, der kan sætte gang i omsætningen og skabe fremgang og arbejdspladser efter over et år med nedlukning.

Hurtige og gode løsninger

StaySeat er en af 10 virksomheder fra hele landet, som blev udvalgt af et ekspertpanel under Dansk Storbyturisme til at deltage i et accelerationsforløb i Kickstart Innovationen (flere eksempler her), et af de 11 initiativer under Kickstart Dansk Turisme. Forløbet varede fire måneder, og undervejs deltog virksomhederne i en bootcamp og fik et udviklingsbudget på 175.000 kr. - og besked om at skynde sig.

Jakob Christian Ipland, Head of Copenhagen TravelLab ved Wonderful Copenhagen, som har kontakten til StaySeat, siger:

”Fokus har været på at udvikle prototyper og teste dem af med markedet, potentielle kunder og at få sparring fra branchen. Målet har været at finde nye eller innovative løsninger til turismebranchen, som var modne nok til hurtigt at blive færdigudviklet, så de kan komme på markedet og gøre en forskel. StaySeat ansøgte med lige netop sådan et produkt, og vores opgave har været at sætte strøm til og hjælpe dem over målstregen, så det kan komme en hel branche til gode på tværs af hele landet.”

Jon Sødergreen fra StaySeat peger på en række fordele ved varmehynden: Den er billigere i drift end varmelamper, og den øger omsætningen, fordi gæsterne kan sidde til længere ud på aftenen i det danske klima.

Desuden gør varmehynden det muligt for gæsterne at sidde med afstand i stedet for at stuve sig sammen under varmelamperne – og så er den mere bæredygtig.

”Mens alle taler om bæredygtighed og klima, virker det irrationelt at opvarme udendørsarealer ved at brænde 1500 watt af i en varmelampe,” siger Jon Sødergreen og tilføjer: ”Vores hynde bruger 40 gange mindre strøm end 1 gennemsnitlig varmelampe. Det siger noget om potentialet for energibesparelser.”

Han og de tre kompagnoner ser et stort marked, også uden for Danmark:

Frankrig har netop forbudt varmelamper på restauranter og caféer, og med det store fokus der er på bæredygtighed, regner vi med, at et forbud vil rulle hen over Europa i de kommende 10 år.”

Meyers-restaurant tester hynder

StaySeat testes i øjeblikket på Meyers Deli på Frederiksberg og to andre steder på Frederiksberg. På Meyers Deli er halvdelen af sæderne i udendørsområdet nu indrettet med StaySeat, mens resten opvarmes traditionelt med varmelamper. Samtidig er Marie Egede, forretningschef for Meyers Venues, trådt ind i StaySeats midlertidige advisory board, som er en del af accelerationsforløbet.

”Vi er stolte af at have fået en mentorrolle i projektet, hvor vi sparrer med StaySeat om, hvordan deres idé om klimavenlige varmehynder fungerer i praksis. Det gælder både i forhold til, hvordan produktet indgår som en del af den daglige drift på et spisested, samt hvordan gæsterne reagerer på tiltaget,” siger Marie Egede.

Meyers Venues har under COVID-19 selv undersøgt og udforsket, hvordan spiseoplevelser kan ændres og finde nye udtryksformer. Marie Egede fortæller:

”Vi opstillede blandt andet smittesikre spisedrivhuse ved Meyers Deli og åbnede en drive-in-biograf i Nordhavn med madservering ind gennem bilvinduet.”

I StaySeat skiftes de fire grundlæggere til at arbejde på fuld tid og passe studierne på DTU. De håber at have certificerede produkter på markedet i løbet af sommeren, og derudover har virksomheden en række milepæle, der skal nås.

”Lige nu tester vi en ledningsversion, og det langsigtede mål er en batteriversion. Vi skal også have reaktioner fra kunderne og branchen, og så håber vi at indgå et strategisk partnerskab med en investor, så vi får mulighed for at opbygge et lager,” siger Jon Sødergreen.

Han kalder deltagelsen i Kickstart Innovationen en drømmeoplevelse:

”Vi har fået langt mere ud af det, end vi turde drømme om. Foruden pengene til udvikling har vi fået et advisory board, der har givet os nogle unikke indgange til markedet, som ellers ville tage lang tid at opbygge.”

FAKTA Om ”Kickstart Dansk Turisme 2020”

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og et bredt udsnit af turismeaktører gik i maj 2020 sammen om Kickstart Dansk Turisme 2020 for at sætte gang i omsætningen og samtidig forberede dansk turisme til turisternes nye behov i kølvandet på COVID-19-krisen. Erhvervsfremmebestyrelsen støtter projektet med 15 mio. kr. fra de decentrale erhvervsfremmemidler, mens partnerskabet lægger yderligere 15 mio. kr. til budgettet.

Kickstart Dansk Turisme omfatter 11 initiativer, og et af dem er Kickstart Innovationen. Destination Nord, Destination Fyn, Wonderful Copenhagen og VisitAarhus udvikler her nye partnerskaber, nye teknologier og innovative løsninger for at genrejse de danske storbyers turismeomsætning i en tid, hvor storbyernes gæster har fået nye behov og adfærdsmønstre.

Jon Sødergreen, StaySeat, co-founder, +45 20 67 90 67
Uffe Hartmann, Head of Corporate Communication, Wonderful Copenhagen og Dansk Storbyturisme, +45 21 73 98 90
Lone Daugbjerg, projektchef, Kickstart Dansk Turisme 2020, +45 20 65 26 76
Kaspar Mørk Arianto, Meyers Venues, PR- og kommunikationsrådgiver, +45 22 15 56 57