Kickstart af dansk turisme skal skabe nye aktiviteter og omsætning

Konsekvenserne af corona-pandemien har været barske for turismeerhvervet: Måneders nedlukning har efterladt et erhverv med store økonomiske udfordringer. Økonomien og likviditeten er presset i mange turismevirksomheder, og nu hvor genåbningen er i gang, går erhvervet en afgørende tid i møde.
Landsdækkende projekt til 30 mio. kr.
Derfor har Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse i tæt dialog med turismeerhvervet besluttet at afsætte op til 15 mio. kr. til projektet ”Kickstart dansk turisme 2020”. Projektet skal gennemføres af et stærkt turismepartnerskab bestående af aktører fra hele landet, herunder destinationsselskaber, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Storbyturisme samt MeetDenmark. Partnerskabet stiller selv yderligere 15 mio. kr. til rådighed for projektet, der dermed har et samlet budget på 30 mio. kr.
Erhvervsminister Simon Kollerup bifalder projektet:
”Det er så vigtigt, det vi ser her, hvor både de nationale og lokale turistaktører går sammen om at udvikle dansk turisme også i svære tider. Derfor er jeg glad for, at Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har støttet både kickstart-projektet og den nationale markedsføringskampagne, som vi også har lanceret i dag. Den opbakning, danskerne har vist hinanden og de lokale erhvervsdrivende under corona-krisen, skal vi også vise turismeerhvervet i hele Danmark, for det har virkelig brug for vores støtte lige nu.”
Kickstart-projektet skal blandt andet sikre adgang til den nyeste viden om håndtering af turisme-kriser og tilpasning til nye vilkår, fx markedsføring, gentænkning af turistprodukter og -oplevelser, digitalisering og strategiske indsatser. Et af de første konkrete skridt i projektet er derfor en interaktiv og virtuel vidensbank, som føjer internationale erfaringer til den omfattende viden, der i forvejen findes på destinationerne.
For formanden for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, Jakob Riis, er det nu, turismeerhvervet skal have en ekstra håndsrækning:
”Vi lytter til virksomhedernes behov, og derfor er vi glade for at kunne støtte et bredt og stærkt partnerskab af turismeaktører. Vi er overbeviste om, at indsatsen kommer til at gøre en forskel på tværs af Danmark og allerede i sommersæsonen, der er lige rundt om hjørnet. Der skal handles nu, så branchen kan sætte nye og innovative turismeaktiviteter i gang, der udnytter de muligheder, der findes, samtidig med at Danmark gradvist åbner op igen.”
Dataindsamling i gang: Hvad vil turisterne?
Projektet går i gang nu, og noget af det første, der skal ske, er at indsamle data om turisterne, siger Jens Müller, formand for Danske Destinationer.
”Smittefaren fra corona-virus og de anbefalinger, som regeringen og myndighederne har udstukket, har ændret turisternes adfærd og behov fundamentalt. Det er afgørende, at vi hurtigt kommer i gang med dataindsamling og får afdækket den nye adfærd, fx om hvilke bekymringer turisterne har, når de skal booke overnatninger eller skal ud at spise. Hvis vi bare lukker op og gør, som vi altid har gjort, kommer der ikke den kickstart ud af det, som er nødvendig for erhvervet.”
Landets nye destinationsselskaber har en nøglerolle i projektet. Pia Lange Christensen, der er direktør i destinationsselskabet VisitAarhus, uddyber:
”Det er destinationsselskaberne, der er tæt på virksomhederne og hverdagens udfordringer, så vi kan omgående gå ind i et hurtigt og effektivt samarbejde med alle aktører i projektet. Målet er at skabe mere omsætning gennem nye aktivitetstyper, og det er afgørende at komme hurtigt i gang. Projektets rammer åbner muligheder for at skabe nye initiativer og tiltag, som turistvirksomhederne i den nuværende situation ikke har ressourcer til selv at udvikle.”
I Dansk Kyst- og Naturturisme peger direktør Jens Hausted på, at projektet også har fokus på tiden efter corona-krisen, hvor meget vil være forandret:
”Projektet rummer en god balance mellem at skabe aktiviteter på den korte bane og samtidig styrke turismeerhvervets konkurrenceevne på den lidt længere bane. Her og nu gælder det om at kickstarte turismen i trygge rammer – der skal simpelthen gang i omsætningen. På længere sigt skal vi bruge projektet til at styrke dansk turismes konkurrenceevne over for de turistlande, vi normalt sammenligner os med. Vi står over for en langvarig omstillingsproces, hvor vi kan forvente, at dansk turisme først er på 2019-niveau om nogle år, og i den periode er det lande med en god konkurrenceevne, der vil klare sig bedst.”
Fakta om indsatsen
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses turismeindsats er finansieret af de decentrale erhvervsfremmemidler. I alt er 50 mio. kr. øremærket til turismeområdet i 2020.
25 mio. kr. afsættes til følgende indsatser:
- 15 mio. kr. til projektet ”Kickstart dansk turisme 2020”.
- 10,3 mio. kr. til national markedsføring, der skal styrke danskernes efterspørgsel og viden om mulighederne for at holde ferie i Danmark.
25 mio. kr. er allerede ude i en netop afsluttet ansøgningsrunde:
- Knap 15 mio. kr. målrettet landets nye destinationsselskaber til projekter inden for blandt andet grøn og bæredygtig turisme, udviklingen af lokale, stedbundne turismeprodukter og fortsat konsolidering af destinationsselskaberne.
- 10 mio. kr. målrettet projekter inden for lokal og tværgående turisme, herunder destinationsudvikling i ø-kommuner.
Læs mere om ovennævnte turismepulje på https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk/lokale-og-tvaergaaende-turismeprojekter
Du kan læse mere om Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse på bestyrelsens hjemmeside: https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk/
Kontakt
Vil du vide mere om støtte til turismeprojekter, er du velkommen til at kontakte specialkonsulent Niklas Dalsjø på 35 29 10 90 og nikdal@erst.dk eller teamleder Kirstine Halken på 35 29 17 56 og kirhal@erst.dk.
Billeder
Information om Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Vejlsøvej 29
8600 Silkeborg
3529 1700https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk/
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse skal bidrage til at styrke udviklingen i dansk erhvervsliv. Det sker ved at fremme en sammenhængende, efterspørgselsdrevet og lokalt forankret erhvervsfremme- og turismeindsats for virksomheder på tværs af hele Danmark.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse igangsætter og finansierer decentrale erhvervsfremmeindsatser, der tager højde for forskelle i de regionale og lokale erhvervsmæssige udfordringer, muligheder og prioriteter.
Følg pressemeddelelser fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Danske virksomheder er mere produktive end virksomheder i vores nabolande: ”Vi deler aktuelt data”30.6.2025 14:06:24 CEST | Pressemeddelelse
Det går godt for små og mellemstore virksomheder i Danmark, mens europæiske virksomheders konkurrenceevne generelt er udfordret. Herhjemme ligger produktiviteten mellem fem og 20 procent højere end i vores nabolande. Det glæder forperson i Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse Christian Motzfeldt, da det er, hvad bestyrelsen er sat i verden for at fremme – og pointerer, at de også spørger virksomhederne selv, hvordan det går. Aktuelle data, han nu vil dele.
Vækstiværksættere fra Brande: ”Iværksætterforløbet er en af hovedårsagerne til, at vi er her i dag”23.6.2025 12:10:53 CEST | Pressemeddelelse
3DCP Group er i gang med at opføre 36 studieboliger i Holstebro. Nok ikke en nyhed, der for alvor ville trække overskrifter, hvis ikke det var fordi, at det er Europas indtil videre største 3D-printede byggeri. Med et kæmpe drive, tårnhøje ambitioner og hjælp fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses iværksætterindsats er de unge iværksættere bag den bare fire år gamle virksomhed i fuld gang med at skabe nye standarder for byggebranchen.
Eksportsamarbejde har åbnet døren til det tyske marked20.6.2025 09:31:11 CEST | Pressemeddelelse
Esbjerg-virksomheden Dansk Scanning A/S har fået hjælp til at realisere det store potentiale, som virksomheden havde identificeret syd for grænsen. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses eksportindsats åbnede for et eksportsamarbejde med det lokale erhvervshus, og det betød, at Dansk Scanning kunne få rådgivningsassistance i forbindelse med markedsafsøgning og deltagelse i udbud i Tyskland – og effekten har været tydelig.
Styrket indsats for danske iværksættere med vækstpotentiale18.6.2025 12:54:08 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse investerer 113 mio. kr. i at få flere vækstiværksættere i Danmark og i bedre betingelser for, at nye virksomheder kan vokse sig stærke og konkurrencedygtige.
Målrettede indsatser skal løfte tusindvis af SMV'er17.6.2025 12:51:48 CEST | Pressemeddelelse
Mere end 300 mio. kr. annoncerer Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse til at styrke danske SMV’ers robusthed og omstillingsevne i en hastigt foranderlig verden. Ved at samle og forenkle en række behovsdrevne tilbud er målsætningen at løfte det brede SMV-segments produktivitet, omsætning, eksport og bæredygtighed.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum