Kestävästi tuotettujen vaatteiden ostaminen on tärkeää joka kolmannelle suomalaiselle

YouGov tarkastelee uudessa European Fashion Report 2021 -raportissaan kymmenessä eri maassa asuvien yli 11 000 ihmisen näkemyksiä kestävästä muodista.

Kestävän kehityksen käsite on vallannut alaa useimmilla sektoreilla. Eurooppalaisten kuluttajien keskuudessa se on kuitenkin kaikkein tärkeintä ruoan ja juoman, energian, kuljetuksen ja autoilun saroilla.

Uuden European Fashion Report 2021 -raportin mukaan muotiala asettuu 8. sijalle ​​niiden alojen keskuudessa, joilla kestävyys on tärkeintä kuluttajille. 42 % kuluttajista kymmenestä eri Euroopan maasta ilmoittaa, että heille on tärkeää ostaa eettisiä ja ympäristöystävällisiä vaatteita. Suomessa 33 % on samaa mieltä väittämän kanssa, mikä on selkeästi eurooppalaista keskiarvoa alhaisempi osuus. Useimmat italialaiset (60 %) ja espanjalaiset (56 %) ovat samaa mieltä väittämän kanssa, mutta harvemmat tanskalaiset ja norjalaiset (24 %) yhtyvät väittämään.

Mitä kuluttajat huomioivat vaatteita ostaessaan?

Hinta on eurooppalaisten mukaan vaatteita ostaessa tärkein kriteeri kuluttajille (68 %). Seuraavaksi tärkeintä kuluttajille on laatu (61 %), istuvuuden asettuessa kolmossijalle (56 %).

Kestävyystekijät löytyvät listalta alempaa. 30 % asettaa etusijalle tuotteen pitkäikäisyyden, hieman harvempi (24 %) kankaan (esim. kierrätetty, luonnonmukainen, synteettinen), siinä missä 15 %:lle etusijalla ovat tuotteen ympäristövaikutukset.

Raportti osoittaa myös, että on useita syitä, miksi eurooppalaiset eivät osta eettisempiä ja ympäristöystävällisempiä vaatteita.

Hinta on avaintekijä. 34 %:n mielestä eettisten ja ympäristöystävällisten vaatteiden ostaminen on liian kallista. Lisäksi 30 % kokee, ettei ole selkeää, mitkä ympäristökriteerit täyttyvät, ja 28 % ilmoittaa, että on vaikeaa erottaa, mitkä merkit ovat ympäristöystävällisiä.

Lue lisää ja lataa whitepaper-tutkimus klikkaamalla tästä

Tutkimus perustuu 11 483 edustavasti valitun yli 18-vuotiaan YouGov-paneelin jäsenen haastatteluihin syyskuussa 2021. Heistä 1 008 asui Suomessa, 1 010 Tanskassa, 1 007 Norjassa, 1 026 Ruotsissa, 1 048 Ranskassa, 1 138 Italiassa, 1 081 Espanjassa, 2 124 Saksassa, 1 013 Itävallassa ja 1 015 Sveitsissä.

17 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjäämme muodostaa vankan ja omistautuneen paneelin, joka tuottaa päivittäin tuhansia datapisteitä kuluttajien mielipiteistä, asenteista ja käyttäytymisestä. Yhdistämme tämän tasaisen tietovirran tutkimusosaamiseemme ja poimimme havaintoja, joiden pohjalta voi tehdä älykkäitä päätöksiä ja perusteltuja keskustelunavauksia.

YouGov

Best panel

Best data

Best tools

Lisätietoja löytyy osoitteesta yougov.com.