Kerteminde er den sidste kommune på Fyn, hvor erhvervsvenligheden halter

Fra næste år er Kerteminde den eneste kommune på Fyn, der opkræver dækningsafgift. Det må være en bunden opgave for kommunalbestyrelsesmedlemmerne i årets budgetforhandlinger for næste år at få fjernet den sorte plet på kortet over Fyn, mener DI Fyn.

I år betaler virksomhederne i Kerteminde samlet set 3,8 millioner kroner i særskat for at få lov til at drive virksomhed i kommunen. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Industri. Kerteminde opkræver nemlig dækningsafgift, som er en afgift på erhvervsejendomme, som kommunerne selv bestemmer, om de vil opkræve eller ej.

I Odense opkræves også dækningsafgift, men det er sidste gang i år, hvorefter kommunen afskaffer afgiften.

- Byrådet i Odense traf den helt rigtige beslutning tilbage i april, da politikerne besluttede at fjerne dækningsafgiften allerede fra næste år, så virksomhederne i Odense i stedet kan bruge pengene på at skabe flere arbejdspladser og udvikle virksomhederne. Nu mangler vi kun at få Kerteminde med på vognen, så hele Fyn kan blive mere erhvervsvenlig, siger formand Poul Strandmark, DI Fyn.

Udover de to fynske kommuner opkræver fem kommuner i Jylland og 30 kommuner på Sjælland i 2021 dækningsafgift på erhvervsejendomme. I år forventer de 37 kommuner tilsammen at opkræve 2,34 milliarder kroner i dækningsafgift.

- DI mener generelt, at dækningsafgiften skal afskaffes helt som led i en reform af kommunernes finansiering. I stedet for dækningsafgiften foreslår DI, at kommunerne modtager et beløb per privat arbejdsplads i kommunen. Det sikrer en mere direkte belønning for kommunernes evne til at tiltrække og fastholde arbejdspladser, siger Poul Strandmark, DI Fyn.

Formand for DI Fyn Poul Strandmark, telefon 26 15 27 33
Regional konsulent for DI Fyn Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17

Lokalt Erhvervsklima 2020: Fynske kommuner kæmper med skrantende image, men bliver bedre til sagsbehandling og dialog med virksomhederne.30.11.2020 19:30:00 CET | Pressemeddelelse

Ingen af de fynske kommuner rammer top 10, når det handler om den samlede rangering af det lokale erhvervsklima. Dog fastholder Nordfyns Kommune den flotte plads som nr. 12, mens Nyborg rykker til nr. 26 fra nr. 10. Begge kommuner ligger også i top 10 på flere parametre – og begge i kategorien ”Information og dialog”. Ingen andre kommuner opnår at komme i top 10 i en af de 9 kategorier.