Kenyansk overraskelse sørger for ny løbsrekord ved CPH Marathon

Egentlig var det for varmt til løbe stærkt, rigtig stærkt, ved søndagens Telenor Copenhagen Marathon. Alligevel formåede kenyanske William Morwabe på imponerende vis at vinde i 2:11,16 timer – en forbedring på 54 sekunder af den løbsrekord.

”Jeg havde forventet at løbe godt i dag, men ikke  godt. Faktisk havde jeg ikke nogen taktik, indtil jeg satte et ryk ind ved 34 km. Men jeg er bare glad og stolt over at vinde i dag,” lød det fra Morwabe efter løbet.

Det var den 26-årige kenyaners første sejr på maraton-distancen. Med en personlig rekord på 2:16,00 – sat I Odense sidste år – hørte han ikke umiddelbart til blandt favoritterne i årets stærke elitefelt. Morwabe er dog ikke et ukendt ansigt ved hjemlige løb. Senest blev han nr. 15 ved sidste års historisk stærke CPH Half. Det var dog tæt på, at han ikke var kommet til start. Fredag missede han flyet fra Nairobi og ankom først til København aftenen før løbet.

Tempoet skruet i vejret
Fra start var der ikke udsigt til en løbsrekord. De ti mænd, der udgjorde førergruppen, passerede halvmaraton-mærket i 1:06,13. Ved 28 km blev tempoet dog presset op, og dermed var gruppen reduceret til en kvartet. Med otte km igen satte Morwabe så et effektivt ryk ind, og i sidste ende kunne han krydse målstregen 24 sekunder foran etiopieren Abraham Girma.

Simon Holbek - hurtigste dansker på 19. pladsen
De 14 første i mål var alle fra Østafrika. Først på en 19. plads kom den første dansker ind, 32-årige Simon Holbek i tiden 2:23,58 timer. Indtil 41 km var aarhusianeren Thorkild Sundstrup førende i det danske opgør, men Holbek kunne til sidst gå forbi.

”Jeg synes faktisk ikke, at varmen var så slem som frygtet. Jeg kunne for det meste finde ind i skygge, og sørgede desuden for hele tiden at hælde vand over mig selv,” løb det fra den 32-årige Holbek, der først begyndte at løbe seriøst i 2013.

Etiopier afgør kvindernes løb
I kvindernes løb var der visse forventninger til dansk-kenyanske Sylvia Kiberenge. Sparta-løberen fulgte godt med i starten af løbet, men gik meget ned på den sidste halvdel af løbet og måtte nøjes med en 8. plads i beskedne 2:55,08. Helt fremme sørgede Shasho Insermu for etiopisk sejr, da det efter et ryk ved 10 km lykkedes at holde føringen hele vejen hjem. Med 2:32,18 timer var hun lidt over et minut fra løbsrekorden.

Simon Holbek blev hurtigste dansker
William Morwabe satte ny løbsrekord

CPH HALF en folkefest med historisk hurtige tider16.9.2018 15:06pressemeddelelse

Der var lagt op til et brag af en søndag, da løbere i København stillede til start ved CPH Half. I Berlin var verdensrekorden på den dobbelte distance netop blevet slået samme dag, og ruten i København er notorisk hurtig. Ved CPH Half bet blev til europæisk rekord for kvinderne til Sifan Hassan i tiden 1:05,15, mens Daniel Kipchumba vandt for herrerne i tiden 59.06. Ikke færre end otte mænd kom under en time på de 21,1 km