Kendte danskere i fælles front for at hele en såret verden

UNICEF Danmark har søsat en kampagne, hvor kendte danskere som Mads Steffensen, Nicolaj Kopernikus, Ida Auken, Mogens Lykketoft, Lykke Friis, Cecilie Beck, Anja Takacs, Louisa Lorang, Anne Hjernøe, Pelle Hvenegaard, Rasmus Brohave, Anette Kristine Poulsen og mange flere stolt viser overarmen frem. De gør de for at markere deres støtte til en ny indsamling, der skal sikre COVID-19-vaccinationer til frontpersonalet i verdens fattigste lande.

Mads Steffensen for UNICEFs "Sammen heler vi en såret verden"-kampagne. Foto: Jannik Vestmar

Pandemien er først ovre, når hele verden er vaccineret. Men mens danskerne kan se lyset for enden af tunnellen i løbet af sommeren og først på efteråret, så står de fattigste lande bagerst i køen, og mange voksne – fra frontpersonale til forældre – venter stadig på at få deres stik. For mange er det fortsat uklart, hvornår de overhovedet kan begynde at drømme om en vaccine. Mens mere end hver tredje dansker er færdigvaccineret i Danmark, gælder det samme for kun mindre end 1 % af voksne i lav-og mellemindkomstlandene.

Sammen heler vi en såret verden

Et UNICEF-blåt plaster skal være med til at markere, at helingen af verden er i gang. Kendte danskere står nu sammen for at hjælpe UNICEF med at indsamle midler og finansiering til den globale vaccinealliance, COVAX. Det gør de ved at bære et blåt plaster på overarmen. Det tæller alt fra anerkendte fagpersoner som Mia Wagner, Astrid Haug og Lykke Friis til afholdte influencers som Rasmus Brohave, Anja Takacs, StineStregen, Dorte Bak, Conni Lagergren Schmidt og Veninderne. Også resten af danskerne kan få fingrene i det blå plaster. For kun 25 kroner kan danskerne hjælpe frontpersonalet i de fattigste lande: Sygeplejersker, jordemødre, læger og andet sundhedspersonale bliver vaccinerede via COVAX, så de igen kan tage kærligt hånd om de syge og de udsatte. Det er præcis den samme udfordring, som det danske frontpersonale har oplevet.

Vi hjælper bedst alle verdens børn ved at vaccinere de voksne, som beskytter og hjælper dem i deres hverdag. Derfor har vi stor fokus på frontpersonale og lærere, så børnene igen kan blive hjulpet, hvis de er syge, og så de kan komme tilbage til skolen,” fortæller Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF.

Danskerne kan hjælpe
Danskerne kan hjælpe dem, der står bagerst i køen. Det blå plaster kan købes hos shop.unicef.dk til 46 kroner. Ligeledes kan danskerne donere direkte til indsatsen – via UNICEFs hjemmeside: UNICEF.dk/plaster.

Mød kampagnen i hele DK
Danskerne kan møde kampagnen online, på sociale medier og i TV. I løbet af sommeren kan og har danskerne også kunnet spotte det blå plaster på armen af kendte danskere samt kendte seværdigheder i hele Danmark – for eksempel Thomas Dambos kæmpe trætrolde, skulpturer og gavlmalerier i København, Dragør, Holbæk, Haderslev, Lemvig, Esbjerg, Aarhus, Sæby og Odense.

To view this video from www.unicef.dk, please give your consent at the top of this page.Kampagneside

Kristina Rasmussen Cook, Kampagnechef hos UNICEF Danmark, KRCook@unicef.dk & +45 30 63 19 39

Download
Astrid Haug for UNICEFs "Sammen heler vi en såret verden"-kampagne. Foto: Jannik Vestmar
Karen Hækkerup, generalsekretær for UNICEF Danmark. Foto: Jannik Vestmar
Download
Rasmus Brohave for UNICEFs "Sammen heler vi en såret verden"-kampagne. Foto: Jannik Vestmar
Download
Mogens Lykketoft for UNICEFs "Sammen heler vi en såret verden"-kampagne. Foto: Jannik Vestmar
Download
Mia Wagner for UNICEFs "Sammen heler vi en såret verden"-kampagne. Foto: Jannik Vestmart
Download
Nicolaj Kopernikus for UNICEFs "Sammen heler vi en såret verden"-kampagne. Foto: Jannik Vestmart
Mennesket ved Havet i Esbjerg med blåt plaster på. Foto: Jens Rasmussen
Green George af Thomas Dambo med UNICEF-plaster på armen. Foto: Jens Rasmussen
Download
Anja Takacs med hjemmelavet perleplaster for UNICEFs "Sammen heler vi en såret verden"-kampagne. Foto: Anja Takacs.
Download

Se desuden Instagram-opslag fra kendte danskere, her er et mindre udvalg, flere kan fremsendes:

Ny dansk kampagne skal hjælpe med at vaccinere frontpersonale i verdens mest udsatte lande. Trods mere end 8 millioner visninger er der lang vej endnu.22.7.2021 13:28:47 CEST | Pressemeddelelse

UNICEF Danmark har denne sommer søsat en kampagne kaldet ”Sammen heler vi en såret verden”. Kampagnen har til formål at skabe opmærksomhed omkring det store og akutte behov for finansiering af corona-vacciner til frontpersonalet i verdens fattigste lande, der lige nu står bagerst i køen. Men det er lettere sagt end gjort.

Har du undret dig over, hvorfor Michael Kviums gavlmaleri har fået blåt plaster på?14.7.2021 13:22:51 CEST | Pressemeddelelse

Mens de fleste danskere kan glæde sig til at være vaccineret mod COVID-19 i løbet af sommeren og det tidlige efterår, så står andre bagerst i køen: Frontpersonale og forældre i verdens fattigste lande venter nemlig stadig på deres stik. En kampagne fra UNICEF Danmark skal hjælpe med at forkorte deres ventetid. Dét støtter flere organisationer, kommuner, kunstnere og virksomheder, og derfor bærer Michael Kviums gavlmaleri på Ahlgade i Holbæk nu et blåt plaster på overarmen.

Har du undret dig over, hvorfor kunstværker og seværdigheder i hele landet har fået plastre på?8.7.2021 09:50:35 CEST | Pressemeddelelse

Mens de fleste danskere kan glæde sig til at være vaccineret mod COVID-19 i løbet af sommeren og det tidlige efterår, så står andre bagerst i køen: Frontpersonale og forældre i verdens fattigste lande venter nemlig stadig på deres stik. En kampagne fra UNICEF Danmark skal hjælpe med at forkorte deres ventetid. Dét støtter flere organisationer, kunstnere, kommuner og virksomheder, derfor bærer både skulpturer og gavlmalerier nu et plaster på overarmen – senest tre af Thomas Dambos kæmpe trolde på henholdsvis Christiania, Nordhavn og i Dragør.

Har du undret dig over, hvorfor skulpturen DEN GLOBALE VISIONÆR, der sidder på NØGLEN TIL FREMTIDEN, har fået blåt plaster på?29.6.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mens de fleste danskere kan glæde sig til at være vaccineret mod COVID-19 i løbet af sommeren og det tidlige efterår, så står andre bagerst i køen: Frontpersonale og forældre i verdens fattigste lande venter nemlig stadig på deres stik. En ny kampagne fra UNICEF Danmark skal hjælpe med at forkorte deres ventetid. Dét støtter flere organisationer, kunstnere og virksomheder, og derfor bærer THEZINKERs skulptur på Nordre Toldbod nu et blåt plaster på overarmen.

Har du undret dig over, hvorfor to ikoniske skulpturer i Odense har fået blå plastre på?22.6.2021 13:31:07 CEST | Pressemeddelelse

Mens de fleste danskere kan glæde sig til at være vaccineret mod COVID-19 i løbet af sommeren og det tidlige efterår, så står andre bagerst i køen: Frontpersonale og forældre i verdens fattigste lande venter nemlig stadig på deres stik. En ny kampagne fra UNICEF Danmark skal hjælpe med at forkorte deres ventetid. Dét støtter flere kunstnere, kommuner, organisationer og virksomheder, og derfor bærer H.C. Andersen på bænken og Oceania nu blå plastre på hver deres overarm.

Har du undret dig over, hvorfor Gantriis gavlmaleriet har fået blå plastre på?21.6.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mens de fleste danskere kan glæde sig til at være vaccineret mod COVID-19 i løbet af sommeren og det tidlige efterår, så står andre bagerst i køen: Frontpersonale og forældre i verdens fattigste lande venter nemlig stadig på deres stik. En ny kampagne fra UNICEF Danmark skal hjælpe med at forkorte deres ventetid. Dét støtter flere kunstnere, kommuner, organisationer og virksomheder. Derfor har flere figurer fra ”Livets gang i Lidenlund” på gavlmaleriet på Rådhusgade nu et blåt plaster på overarmen.