Kristian von Hornsleth

Kendt kunstner rejser millionskulptur af forsker i protest mod reality-generation

Multikunstneren Kristian von Hornsleth går med en skulptur af DNA-forsker Eske Willerslev til angreb på reality-tv og youtubere. Ungdommen skal se op til videnskabelige pionerer og ikke Forsidefruerne og andre mediebøffer.
Den tre meter høje skulptur skal stå på Stadion Allé i Vallerød foran Vallerød Skole og Rungsted Gymnasium. Her passerer dagligt flere tusinde børn og unge. Foto: PR.

På en gang eventyrer, pelsjæger og indianer under navnet Well Known Wolf. Samtidig forfatter, professor og DNA-forsker i den absolutte verdenselite. Eske Willerslev er et unikt eksempel på, at sult efter viden bestemt ikke er kedeligt.

Billedet af en professor som rockstjerne vil kunstneren Kristian von Hornsleth cementere og udbrede til ungdommen – eller reality-generationen, som han kalder den. Første skridt er en tre meter høj bronzeskulptur af Eske Willerslev, der skal stå foran Rungsted Gymnasium og Vallerød Skole:

– Mit budskab til ungdommen er: Giv youtube og reality-tv fingeren! Nu er det nok med Kardashians, Fie Laursen, og Forsidefruerne, og lad vær med at bruge tiden på at se kattevideoer. I bliver pacificeret og får jeres nysgerrighed stækket af tomme kalorier, der hverken danner mennesker eller reflekterer over, hvordan vi som individer og samfund skal komme videre med vores reelle problemer, forklarer Kristian von Hornsleth og fortsætter:

– Denne passive stilstand bryder Eske Willerslev ved at være et lysende fyrtårn af viden og grænseløs nysgerrighed. Han tænker konstant nyt og besidder et ukueligt gåpåmod. Hvis vi kan få ham til at være en stjerne – gøre det sejt at være klog og dygtig, så er min mission med dette projekt fuldendt.

Onsdag den 13. juni
klokken 17.00 er alle inviteret til en gratis foredragsaften i Hørsholm, hvor kunstneren selv, Eske Willerslev og Hørsholms borgmester Morten Slotved fortæller om skulpturprojektet. Aftenen afsluttes med drinks.

Kulturens andelsforening

Kristian von Hornsleth har fra begyndelsen af projektet veget udenom offentlig kunststøtte. Med et budget på over to millioner kroner har den kreative bagmand søgt inspiration i den traditionsrige, danske andelsforeningstanke. Til foredragsaftenen er det nemlig muligt at købe miniaturemodeller af bronzeskulpturen på henholdsvis 18, 28 og 53 centimeter samt signerede litografier. Et sådant kunstværk af Hørsholms nye vartegn placeret i virksomhedslobbyen signaler troskab til byen og opbakning til projektet, da købere samtidig investerer i et medejerskab af den store skulptur.

– Det skal være slut med pænt at vente med hænderne i skødet på, om de offentlige kulturpampere vender tommelfingeren op eller ned og bestemmer hvilken kunst, der skal pryde Danmark. Vi skaber en folkeejeskulptur, og vi følger en aktivistisk, borgerdrevet og progressiv taktik. Det er vores Kunst. Og hvem vil ikke gerne have en ægte Hornsleth til halv pris, spørger Kristian von Hornsleth drillende. Han tilføjer, at den store skulptur på tre meter bliver lavet uanset hvor mange miniaturemodeller og litografier, der sælges. Hornsleth forventer, kunstværket står færdig foran skolen og gymnasiet i starten af 2019.

Skulpturen afbilder en passioneret Eske Willerslev med armene hævet over hovedet i begejstring. Hans positur er dynamisk, i bevægelse, men han er samtidig delvist opslugt af en klippeblok bag sig. Flere universiteter og kommuner takkede nej til kulturprojektet, inden Morten Slotved sprang til og bød projektet velkommen i Hørsholm.

– De syntes alle, at det var spændende, men turde ikke at være med. Det skyldes, at vi i Danmark har en tåbelig tradition for, at kun afdøde mennesker skal æres med skulpturer. For tænkt nu, hvis de gik hen og blev bankrøvere?  Vores skulptur monumentaliserer noget nulevende. Den er uforudsigelig, farlig og mere interessant, forklarer Kristian von Hornsleth.

Billeder

Download
Crowd Trading: For at finansiere den store skulptur til over to millioner kroner, sælges den i tre miniaturemodeller modeller på 18, 28 og 53 centimeter, for henholdsvist 9.800, 22.800 og 58.000 kroner. Når man køber en skulptur, bliver man samtidig medejer af den tre meter høje skulptur. Foto: PR.
Download
Marianergraven: I et af sine tidligere projekter, der forløb over fem år, satte Kristian Von Hornsleth fokus på tanken om det evige liv. Her blev DNA prøver fra 4000 personer indlejret i en otte gange elleve meter stjerneformet stålskulptur og sænket ned i Marianergraven, der er næsten 11.000 meter dyb på sit dybeste punkt. Foto: PR.

Information om Kristian von Hornsleth

Kristian von Hornsleth

Kristian von Hornsleth -  skulpturen Forskeren er et kunstprojekt i samarbejde med Eske Willerslev og Hørsholm Kommune. Onsdag den 13. juni klokken 17.00 inviterer parterne til foredrag om baggrunden og ambitionerne for skulpturprojektet. www.skulpturhorsholm.dk

Følg pressemeddelelser fra Kristian von Hornsleth