Kendt filminstruktør og kæde vil lære københavnere at leve mere klimavenligt

Med 10 illustrerede klimaråd om bl.a. at spise mindre rødt kød, gør Irma og Anders Morgenthaler nu klimakampen konkret

Som den første kæde i Danmark går Irma nu i gang med en langsigtet indsats, der skal hjælpe forbrugerne til at leve mere klimavenligt i hverdagen.

Kæden er gået i samarbejde med tegneren og filminstruktøren Anders Morgenthaler.

Første initiativ er 10 illustrerede klimaråd, som man nu kan møde i de 70 Irma-butikker og på kædens digitale medier.

Flere af rådene handler om at købe mindre. F.eks. anbefaler Irma, at man erstatter flaskevand med vand fra hanen, at man skærer ned på forbruget af oksekød og laver mindre portioner.

”Det er helt nyt, at vi som købmænd anbefaler kunder at købe mindre af vores varer. Men der er ingen vej uden om. Klimaet er verdens helt store udfordring, og her kan vi bidrage til at reducere belastningen ved at give nogle enkle og anvendelige råd til vores kunder på en måde, de lægger mærke til,” siger direktør Søren Steffensen, Irma.

De 10 illustrerede klimaråd er kun første del af en langsigtet indsats, Irma nu går i gang med. Næste fase bliver, at der i kædens tilbudsaviser hver uge vil blive anvendt plads til information om mere klimavenlig adfærd.

Søren Steffensen siger, at Irma fortsat vil have oksekød og vand på flaske til de kunder, der ønsker det.

”Vores mål er ikke at løfte pegefingre. Vi ønsker blot at gøre det lettere for vores kunder at ændre nogle vaner, så vores samlede klimabelastning bliver mindre,” siger Søren Steffensen.

Han markerer selv klimaindsatsen ved at hans sommerrundtur til samtlige Irma-butikker i år ikke sker i bil, men på cykel.

Irmas klimaråd og – data er udviklet i samarbejde med den grønne tænketank CONCITO, som Coop netop har indgået en aftale med. Irmas indsats er en del af Coops samlede klima-plan, som vil blive offentliggjort senere i år.

Anders Morgenthaler har også skabt et genanvendeligt indkøbsnet til kunderne i Irma, der minder dem om klimakampen.

Yderligere information:

Direktør Søren Steffensen, 5221 2801

CSR-direktør Signe Frese, 3091 9246

www.irma.dk/klima

Irma vil give stor rabat ved selv små prisfejl18.6.2019 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Irma tager et nyt middel i brug for at undgå, at kunderne kommer til at betale en anden pris, end den der står ved varen. Fremover får kunderne en voucher – en kupon – der giver 10 procent rabat på hele det næste køb i butikken. Det betyder, at hvis man kommer til at betale for meget for en vare, så får man mere end normal kompensation ved næste køb Initiativet kommer efter, at en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk har vist, at hver 4. kunde siger, at de hyppigt oplever prisfejl i supermarkedet. En analyse som You Gov lavede for dagbladet BT i februar i år viste, at færrest oplever fejl i Irma. ”Ganske vist kommer vi som regel bedst ud, når prisfejl bliver testet i forskellige sammenhænge. Men vi ved også, at det er noget af det, der irriterer vores kunder allermest. Og fejl kan ske for selv den bedste. Når det sker, er vi glade for, at blive gjort opmærksomme på det, så vi kan blive endnu bedre. Det er derfor, at kunden altså nu får en kompensation, der kan mærkes – af både kunden o

Coop: Det bliver et Folkemøde i bæredygtighedens tegn12.6.2019 13:30:45 CESTPressemeddelelse

Kan plastik være bæredygtigt, er sagen plantebøf, hvis vi alle dropper koteletterne, og kan virksomheder samarbejde sig til større bæredygtighed? Det er nogle af de emner, der er til debat i Coops telt foran Brugsen i Allinge under årets Folkemøde 13.-16. juni, hvor Coops huskokke laver mad, der flugter med debattemaet. ”Årets Folkemøde bliver for alvor i klimaets og bæredygtighedens tegn, og det er en enestående chance for at mødes og flytte noget sammen. Jeg er på Folkemødet for at møde nogle af Coops 1,8 mio. medlemmer og medejere, og for at drøfte idéer og holdninger til nye fælles løsninger. 61 procent af danskerne er bekymret for klimaet, og fordi vi i Coop er så tæt på borgernes hverdag, kan vi sammen skubbe meget på den dagsorden – og puffe politikerne i den rigtige retning, når der er behov for det,” siger Coops formand Lasse Bolander. På Folkemødet arbejder Coop, Røde Kors, Dansk Retursystem og Foreningen Folkemøde sammen om at samle pant ind til fordel for verdens udsatte. D