Kendt filminstruktør og kæde vil lære københavnere at leve mere klimavenligt

Med 10 illustrerede klimaråd om bl.a. at spise mindre rødt kød, gør Irma og Anders Morgenthaler nu klimakampen konkret

Som den første kæde i Danmark går Irma nu i gang med en langsigtet indsats, der skal hjælpe forbrugerne til at leve mere klimavenligt i hverdagen.

Kæden er gået i samarbejde med tegneren og filminstruktøren Anders Morgenthaler.

Første initiativ er 10 illustrerede klimaråd, som man nu kan møde i de 70 Irma-butikker og på kædens digitale medier.

Flere af rådene handler om at købe mindre. F.eks. anbefaler Irma, at man erstatter flaskevand med vand fra hanen, at man skærer ned på forbruget af oksekød og laver mindre portioner.

”Det er helt nyt, at vi som købmænd anbefaler kunder at købe mindre af vores varer. Men der er ingen vej uden om. Klimaet er verdens helt store udfordring, og her kan vi bidrage til at reducere belastningen ved at give nogle enkle og anvendelige råd til vores kunder på en måde, de lægger mærke til,” siger direktør Søren Steffensen, Irma.

De 10 illustrerede klimaråd er kun første del af en langsigtet indsats, Irma nu går i gang med. Næste fase bliver, at der i kædens tilbudsaviser hver uge vil blive anvendt plads til information om mere klimavenlig adfærd.

Søren Steffensen siger, at Irma fortsat vil have oksekød og vand på flaske til de kunder, der ønsker det.

”Vores mål er ikke at løfte pegefingre. Vi ønsker blot at gøre det lettere for vores kunder at ændre nogle vaner, så vores samlede klimabelastning bliver mindre,” siger Søren Steffensen.

Han markerer selv klimaindsatsen ved at hans sommerrundtur til samtlige Irma-butikker i år ikke sker i bil, men på cykel.

Irmas klimaråd og – data er udviklet i samarbejde med den grønne tænketank CONCITO, som Coop netop har indgået en aftale med. Irmas indsats er en del af Coops samlede klima-plan, som vil blive offentliggjort senere i år.

Anders Morgenthaler har også skabt et genanvendeligt indkøbsnet til kunderne i Irma, der minder dem om klimakampen.

Yderligere information:

Direktør Søren Steffensen, 5221 2801