Kebony

Kebony færdiggør bæredygtigt skjulested i Norge

Innovativt hjem – to kunstneres vision
Foto: Ivar Kvaal

Placeret i det hårde terræn og de klippefyldte landskaber på øen Skåtøy, Norge, findes en bemærkelsesværdig feriebolig bygget af to kunstnere, hvis vision var at skabe et innovativt og fredfyldt tilflugtssted. Designet med kyndig hånd, så den falder i med dens naturlige nordiske omgivelser, blev Kebony valgt til beklædning af ejendommens ydre for at skabe en skøn og bæredygtig bolig, der på fineste vis forenes med det stenfyldte landskab.

Passende navngivet “House on an Island” kombinerer denne unikke bygning en kompliceret træfacade med flere indvendige etager af beton. Hvor betongulvet slører opdelingen mellem bygningens interiør og dens klippefyldte omgivelser, forener brugen af varmt Kebony-træ huset med de nærliggende træer, som den skandinaviske ø er fyldt med. I de kommende år begynder Kebonys mørkebrune toner at udvikle en sølvfarvet patina, der passer til Skåtøys rustikke charme.

Designopgaven for ejendommens interiør var at skabe et velegnet sted for begge kunstnere til kontemplation og arbejde borte fra alle forstyrrelser. Det velkendte arkitektfirma Atelier Oslo skabte en ruinlignende struktur i hjemmet, der består af et opholdsområde i åbent plan, køkken, ildsted og en mezzanin i mikroplan. Det gitterlignende Kebony-træskelet arbejder sammen med de lange glasvægge for at sprede solskin i huset og give et naturligt, roligt miljø, som ejerne kan nyde året rundt.

Kebonys revolutionerende teknik, udviklet i Norge, er en miljøvenlig proces, der modificerer bæredygtigt dyrket nåletræ ved at opvarme træet med furfurylalkohol – et biprodukt fra landbrugsproduktionen. Ved at polymerisere træets cellevægge får nåletræet permanent samme egenskaber som tropisk hårdttræ, inklusive lang holdbarhed, hårdhed og dimensionsstabilitet. Kebonys evne til at modstå alle vejrforhold gjorde det til det ideelle materiale til udvendig beklædning af øprojektet.

Thomas Liu, arkitekt hos Atelier Oslo sagde: “Vi er velsignet med denne projektopgave, der gjorde det muligt for os at skabe en ejendom, som vi er umådelig stolte af. Kebony er det perfekte valg til dette projekt, fordi det er velegnet til vinduesrammerne samt til solskærmens struktur. Vi er meget tilfredse med det endelige resultat, som vi håber vil fortsætte med at tilbyde fredfyldte omgivelser for vores kunstnere.”

Mette Valen, Kebonys salgschef for Norge tilføjede: “Kebony er stolte af at have bidraget til denne skønne øbolig. Vi er særligt imponerede af dens unikke gitterskelet, der er dygtigt designet, og vi vil gerne besøge projektet igen, efterhånden som træet får sin sølvgrå patina.”

Information om Kebony

Kebony
Hoffsveien 48

+47 06125https://www.kebony.no/

Om Kebony

Kebony er miljøvenligt træværk i høj kvalitet, som ikke kræver anden vedligeholdelse end almindelig rengøring. Kebony har dokumenterede gode egenskaber til en række forskellige anvendelsesområder og anvendes i stor stil til terrasse og facadebeklædning.

Teknologien bag Kebony® er en miljøvenlig og patenteret træbehandlingsproces, udviklet i Norge. Denne proces forbedrer træets egenskaber ved hjælp af en biobaseret væske. Processen giver træets cellestruktur en permanent ændring med de allerbedste egenskaber og en dyb brun farve, som kan sammenlignes med eksklusive tropiske træsorter.

Følg pressemeddelelser fra Kebony

Flere pressemeddelelser fra Kebony

Kebony lægger sidste hånd på elegant udvendig terrasse i London20.3.2019 13:03:37 CET | Pressemeddelelse

Med en beliggenhed midt i det centrale London er en nybygning med et kontorareal på 14.416 m² af højeste kvalitet på en af de mest eftertragtede grunde i den engelske hovedstad som forvandlet efter etablering af en smukt anlagt tagterrasse. Kebony, det smukke træmateriale, der anbefales af førende arkitekter, blev valgt til taget, hvorfra der er en fantastisk udsigt ud over Londons ikoniske skyline.