Kattepsykologi: Kradser din kat også i sofaen?

Flere end hver anden katteejer oplever, at katten efterlader kradsemærker i hjemmet. Især i den kolde tid, når mange katte kommer inden døre. Som katteejer er der dog flere muligheder for at ændre på den statistik.
Katte kradser ikke kun for at hvæsse kløer, men også som et tegn til andre katte og som en del af dens almindelige velbefindende. Det går ofte ud over hjemmets møbler, men med feromonproduktet Felliscratch kan man lokke sin kat til at bruge kradsebrættet i stedet. Foto: PR.

Danskerne er vilde med katte, og i dag er der omkring 650.000 privatejede katte i Danmark. En stor del af dem er indekatte, der lever under samme tag som deres ejere. Særligt nu, hvor vi går den mørke og kolde tid i møde, kan det være hyggeligt at have katten gående rundt indenfor. Men en del af kattens natur er at kradse, og det giver anledning til konflikter og udfordringer for katteejerne. Ligesom der er flere løsninger på udfordringen, hvis man forstår sin kats psykologi og adfærd, så er der også flere naturlige forklaringer på, hvorfor kattene gør, som de gør.

– Når katte kradser, så gør de det ikke kun for at hvæsse kløer. Det er også en måde at kommunikere med sig selv og andre katte på. Ved eksempelvis at kradse i et træ afgiver katten et visuelt budskab, men de efterlader også et kemisk duftspor i form af feromoner, der helt naturligt afgives fra trædepuderne, når katten kradser. På den måde markerer katten sig overfor og kommunikerer med andre katte, fortæller Lisbeth Jørgensen, der er dyrlæge hos Ceva Animal Health. Hun tilføjer samtidig, at der er håb for frustrerede katteejere:

– Du kan ikke ændre på din kats adfærd, men der er flere tiltag, du kan gøre for at sikre dig, at din kat ikke efterlader kradsemærker på møbler, dørkarme eller andre steder i hjemmet.

Katte er ressourcekrævende

Hvis du allerede har et kradsebræt i dit hjem, som din kat ikke vil bruge, kan det skyldes, at katten er urolig og stresset - eller også har den bare fundet et andet sted i huset, som den finder mere attraktivt. Der skal ikke meget til at udløse stress hos katte, der kan opstå af, at du flytter rundt på dine møbler, får gæster, bygger om eller blot har flere katte i hjemmet.

– Katte er ressourcekrævende, og en god tommelfingerregel er at have en mad- og vandskål, et kradsebræt og en kattebakke per kat, plus en ekstra af hver ting placeret forskellige steder i hjemmet. Så hvis man har to katte, er det en god idé at have tre madskåle og flere kradsebrætter. På den måde har katten de optimale rammer for at undgå at blive stresset, forklarer Lisbeth Jørgensen.

De optimale betingelser minimerer risikoen for, at katten kradser flere steder i hjemmet. Hvis katten har det som blommen i et æg, og ikke udviser tegn på stress, men alligevel ikke vil bruge sit kradsebræt, så kan det være nødvendigt at gøre kradsebrættet ekstra tillokkende.

– En hurtig og effektiv måde at få sin kat til at benytte sit kradsebræt på er at smøre et produkt som for eksempel
Feliscratch på brættet. Feliscratch indeholder feromoner og efterlader et duftspor, som opfordrer katten til at kradse på samme sted. Produktet indeholder også en blå farve, der skal efterlade et visuelt spor, der minder om det, kattene selv laver i naturen. Til sidst er der tilsat Catnip, der er en form for katteurt, der lokker katten hen til kradsebrættet, forklarer Lisbeth Jørgensen.

Følger du de råd, er der en god chance for at kunne nyde kattens selskab uden at bekymre sig om kradsemærker.

Lisbeth Jørgensen
Dyrlæge, Ceva Animal Health A/S
lisbeth.joergensen@ceva.com

– Du kan ikke ændre på din kats adfærd, men der er flere tiltag, du kan gøre for at sikre dig, at din kat ikke efterlader kradsemærker på møbler, dørkarme eller andre steder i hjemmet, for eksempel feromoner på kradsetræet, fortæller dyrlæge Lisbeth Jørgensen. Foto: PR.

Ceva Animal Health A/S er den danske afdeling af et fransk medicinalfirma, der hedder Ceva Sante Animale. Firmaet har til huse i Vejle. Ceva leverer lægemidler, vacciner og frihandelsvarer til alle dyrearter, som hovedsageligt produceres på egne fabrikker i EU.