Katastrofalt finanslovsresultat: 3F får nu monopol på transportoverenskomster

Det forlyder her til aften, at S-regeringen i finanslovsforhandlingerne har sikret sig et flertal, der vil give 3F monopol på alle overenskomster på transportområdet i Danmark.

-  Vi er rystede i det danske transporterhverv. 3F og deres modparter får nu ved lov magt til at diktere alle løn- og arbejdsvilkår i hele det danske transporterhverv. Friheden til at vælge mellem forskellige overenskomster forsvinder, og markedskræfterne sættes helt ud af spil. Lander finansloven, som det nu forlyder, så er det dybt skadeligt for hele det danske transporterhverv og i strid med alle demokratiske principper, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

ITD betegner det som magtfuldkommenhed, at regeringen med et flertal i ryggen nu vil tildele al magt til én lønmodtagerorganisation på transportområdet med fatale konsekvenser for en række øvrige organisationer.

-  Vi har hele tiden kæmpet for, at der skal være plads til forskellige landsdækkende overenskomster på transportområdet i Danmark. Nu har trusler om storkonflikt ved de kommende overenskomstforhandlinger på DA/FH-området åbenbart fået et politisk flertal til at vende det blinde øje til. Et overenskomstmonopol til 3F er et hårdt angreb både mod de danske transportvirksomheder og det danske demokrati, siger Carina Christensen.

- I ITD kæmper vi hver dag for frie og fair lønaftaler med ordentlige løn- og ansættelsesvilkår, og selvfølgelig skal lovgiverne sikre – og ikke forhindre – at der er flere landsdækkende overenskomster at vælge imellem for danske transportvirksomheder. Et kommende monopol vil være ødelæggende for det danske transporterhverv, og vi appellerer stærkt til de ansvarlige politikere om at komme til fornuft, inden der lukkes en finanslovsaftale. Uanset hvad man bliver tilbudt i en studehandel, så er det en alt for høj pris at sætte demokratiets grundsten om foreningsfrihed over styr, siger Trine S. Plesner, direktør i ITD Arbejdsgiver.

ITD og ITD Arbejdsgiver har allerede anlagt en sag mod den danske stat for at sikre reel foreningsfrihed i Danmark. Hvis finansloven ender med at give 3F monopol på transportoverenskomster, vil ITD juridisk bekæmpe dette med alle midler.

Kontakt: Marlene Kønig, pressechef i ITD, 60 20 88 50

ITD stiller sig i spidsen for digitaliseringen af dansk vejgodstransport2.7.2020 12:11:52 CESTPressemeddelelse

I tæt samarbejde med det anerkendte Alexandra Institut etablerer ITD et internationalt videncenter og stærkt udviklingsmiljø, der sætter turbo på den digitale omstilling af den danske vejgodstransport. Centret, der får navnet ITD Logtech Hub og placeres i IT-Byen i Aarhus, vil bistå danske vejgodstransportvirksomheder i at favne ny teknologi og udvikle nye, digitale forretningsmodeller.

ITD roser statsrevisorerne for at iværksætte kulegravning af PostNords regnskaber27.3.2020 14:45:02 CETPressemeddelelse

Kritikken af PostNords aktiviteter tager nu til, og statsrevisorerne har nu iværksat en dybdeborende undersøgelse af selskabets regnskabspraksis. Rigsrevisionen skal nu blandt andet gennemanalysere PostNords regnskabspraksis de seneste ti år, herunder vurdere om prisniveauet for udbringning af pakker sker til markedspris. ITD har selv rejst en række statsstøttesager mod PostNord og roser statsrevisorerne for også at sikre en kulegravning af PostNords regnskaber og forretningsmetoder.

ITD styrer dansk vejgodstransport mod en grønnere fremtid17.1.2020 08:57:10 CETPressemeddelelse

ITD præsenterer nu en ambitiøs klimaplan, der skal bidrage til den grønne omstilling af vejgodstransportsektoren i Danmark og EU. Klimaplanen er et led i ITD Vækststrategi 2030, der sætter retningen for fremtidig vækst i dansk vejgodstransport. ITD deler den politiske målsætning om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og en fossilfri transportsektor i 2050. Det er ambitiøse mål, som kommer til at kræve både omtanke for fremtidens teknologier og et klart sigte for omstillingen af vejgodstransportsektoren.

ITD: En trist dag for danske vognmænd15.1.2020 08:46:57 CETPressemeddelelse

Den socialdemokratiske regering har nu sammen med et politisk flertal besluttet, at 3F fremover ved lov skal diktere omkostningsniveauet for samtlige overenskomster på transportområdet i Danmark. Foreningsfriheden og den frie konkurrence er nu reelt væk på transportområdet i Danmark. Det er resultatet af den aftale, som regeringen har indgået med et politisk flertal om ændring af den danske godskørselslov. Der vil stadig kunne eksistere alternative overenskomster til 3F overenskomsterne, men de bliver uden betydning, når aftaleparterne bag ingen indflydelse har på udfaldet af omkostningsniveauet i deres egne overenskomstforhandlinger.

ITD: Det er en bundløs opgave at hælde penge i PostNord6.12.2019 10:44:05 CETPressemeddelelse

Kort før statens aftale om befordringspligt med PostNord Danmark udløber, er Folketinget blevet bedt om at forlænge aftalen med et halvt år og bevilge mere end 100 millioner kroner til endnu en midlertidig redningsplan, der forhindrer selskabet i at gå konkurs. Igen står det klart, at PostNord Danmark, trods de enorme økonomiske kapitalindsprøjtninger selskabet allerede har modtaget, ikke er i stand til at løbe rundt, og endnu engang sender regningen til skatteyderne og de private transport- og logistikvirksomheder. ITD sender en klage til EU-Kommissionen over denne yderligere statsstøtte.