Kasper Iversen får ærefuld forskerpris

På sit årsmøde i Nyborg fredag har Dansk Cardiologisk Selskab (DCS) uddelt forskerprisen 2019 til overlæge, dr. med. Kasper Iversen, Herlev og Gentofte Hospital.

Kasper Iversen. Foto: Kristian Brasen

Kasper Iversen har forsket fra første færd som cand. med. fra Københavns Universitet i 2001. Siden er det blevet til over 100 publikationer i internationale tidsskrifter. Resultater der i følge formanden for DCS, overlæge, dr. med. Henrik Steen Hansen, direkte eller indirekte har haft indflydelse på den lægelige behandling af patienter med hjerte- og karsygdom.

- Og så er prismodtageren særligt dygtig til at finde lovende medicinstuderende, og sætte dem i gang med mindre forskningsprojekter, der med tiden kan vokse sig større. På nuværende tidspunkt har 27 medicinstuderende nydt godt af Kaspers supervision og vejledning, siger Henrik Steen Hansen.

- Jeg er utrolig glad og stolt over at have fået prisen. Den forskning, jeg har været med til at lave gennem min karriere, har stort set altid direkte impliceret patienter.  Det kan gøre forskningen både mere tids og omkostningskrævende. Jeg anser prisen fra Dansk Cardiologisk Selskab som en anerkendelse af klinisk forskning. Samtidig er prisen et stort incitament for mig og mine kollegaer til at fortsætte den type forskning, siger Kasper Iversen.

Forskerprisen er sponseret af Hjerteforeningen, der dog ikke deltager i hverken indstilling af kandidater eller selve udvælgelsen.

Kasper Iversen. Foto: Kristian Brasen
Kasper Iversen. Foto: Kasper Brasen

Genvalg til Hjerteforeningens formand og næstformand8.5.2021 12:21:19 CEST | Pressemeddelelse

På Hjerteforeningens virtuelle repræsentantskabsmøde lørdag 8. maj 2021 fortalte formand Christian Hassager i sin beretning, at Hjerteforeningen i 2020 har haft 114,4 millioner kroner til disposition til foreningens fire formål. Heraf er 46 millioner kroner gået til hjerteforskning, og som noget nyt har patienter og pårørende været inddraget i udvælgelsen af specifikke fokusområder. Formanden fortalte også, at Hjerteforeningen i 2020 besluttede at indgå i et samarbejde med Novo Nordisk Fonden om at finansiere Danish Cardiovascular Academy (DCA). Hjerteforeningen støtter DCA med 30 millioner kroner over en 5-årig periode, mens Novo Nordisk Fonden støtter med 150 millioner kroner. DCA er et landsdækkende akademi, der samler forskningskræfterne inden for hjerte-kar-området. - Vi støtter akademiet for at forbedre mulighederne for diagnose, behandling og forebyggelse af hjerte-kar-sygdom. Vi skal skabe ny viden til dem, vi er sat i verden for at hjælpe, nemlig hjertepatienterne og de pårøre