Karoline Amalie bringer mad og vin ud i elbil

Tilskud fra Omstillingspuljen gav restauratør ny gejst efter 40 procent af omsætningen forsvandt. Ansøgninger til SMV:Grøn og SMV:Digital er fulgt efter.
Pressefoto

2020 skulle have været et festligt år på gourmetrestauranten Karoline Amalie i Silkeborg, for restauranten rundede 25 år.

Men få dage efter jubilæumsbogen udkom, blev restauranten lukket ned på grund af pandemien.

”Det var chokerende, og vi måtte sige farvel til en kæmpe omsætning, så det var en hård tid for os”, siger Rikke Brokstedt, som driver Karoline Amalie på 27. år sammen med sin mand Kristian Evensen Smidt.

Måneder senere hørte Rikke Brokstedt om Omstillingspuljen for virksomheder, der var ramt af Corona, og nåede lige at søge om tilskud til en elbil til at bringe mad og østrigske vine af egen import ud på en mere grøn måde.

”Da vi fik tilsagn om tilskud, var der endelig lidt optur. Det var stort for en ganske lille virksomhed, at samfundet så vores situation. Det føltes som et plaster på såret efter en forfærdelig tid, hvor vi var gået 40 procent ned i omsætning”, påpeger Rikke Brokstedt.

Øjenåbner om de mange muligheder
Selvom hun og hendes mand har drevet virksomhed gennem mange år, har de aldrig tidligere benyttet sig af den hjælp, samfundet stiller til rådighed for danske virksomheder.

”Der skulle åbenbart nogle bump til, for at jeg fik øjnene op for de mange muligheder for virksomheder som min. Det var godt at få tilskud til en elbil, men det giver mere, at jeg har fundet ud af, at jeg kan få hjælp i Erhvervshus Midtjylland”, fremhæver Rikke Brokstedt.

Hun har siden søgt vejledning og gode råd i Erhvervshus Midtjylland og fået hjælp af virksomhedskonsulent Laila Mariann Hansen, der arbejder tæt sammen med Silkeborg Business om de lokale virksomheder.

”Det er tydeligt at mærke, at de vil det godt for midtjyske virksomheder. Vi er taknemmelige for, at vi bor i et land, hvor vi har nogen at læne os op ad. Det føles som en dør, der er åbnet for mig, som jeg ikke anede eksisterede”, siger Rikke Brokstedt.

Tilskud til digital vinklub og mere bæredygtighed
Siden pandemien har hun og hendes mand haft travlt med at genrejse restauranten. Og den positive erfaring med Omstillingspuljen har fået Rikke Brokstedt til at søge SMV:Digital for at få en digital vinklub sat i søen.

Karoline Amalie vil sælge vine i abonnement, og en gang om måneden køre en kasse med vin ud til medlemmerne i Silkeborg-området.

Også en ansøgning til SMV:Grøn er sendt afsted og imødekommet, for restauranten vil videre ad den bæredygtige vej. Målet er at få flere ind i huset, når det alligevel skal varmes op, og køkkenet er i gang.

”Det er et kæmpe privilegie, at jeg kan hente hjælp, når jeg går i stå i ansøgningsprocessen. Uden den var jeg nok ikke nået i mål, for det er krævende oveni de mange andre ting, jeg skal ordne”, understreger Rikke Brokstedt.

Få sparring lokalt i Silkeborg
I Silkeborg Kommune arbejder Laila Mariann Hansen, der er virksomhedskonsulent i Erhvervshus Midtjylland, ud fra Silkeborg Business’ kontor og har et godt og tæt samarbejde med Silkeborg Business’ konsulenter om at hjælpe de lokale virksomheder med f.eks. digitalisering, grøn omstilling, eksport mv. - herunder mulighederne for eksempelvis medfinansiering til udviklingsprojekter. Laila kan desuden trække på 35 konsulent kollegaer, hvis der er særlige muligheder og udfordringer hos de lokale virksomheder.