Karakterræs i gymnasiet skal stoppes, men det koster

Gode anbefalinger om karakterræs i gymnasiet fra Center for Ungdomsforskning, men den vigtigste anbefaling burde have været til politikerne om at få fjernet det årlige omprioriteringsbidrag, så der kan blive tid til at give eleverne grundig feedback.

Center for Ungdomsforskning har netop udgivet ”Karakterbogen - Om karakterer, læring og elevstrategier i en præstationskultur” med en række anbefalinger til gymnasierne og til politikerne om at imødegå den stigende præstationskultur.

At der er kommet en ubalance mellem præstationskultur og mestringskultur blandt gymnasieelever, er ikke nyt for sektoren, mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen: ”Det har vi pointeret igennem de senere år, og en del gymnasier har gennemført forsøg med karakterfri klasser mv. Det er derfor godt, at Center for Ungdomsforskning har dokumenteret, hvad sektoren har problematiseret.”

Center for Ungdomsforskning har en række anbefalinger til det politiske niveau og til skolerne. Problemet er bare, at anbefalingerne til det politiske niveau mangler en anbefaling af at få stoppet besparelserne på ungdomsuddannelserne. Center for Ungdomsforskning anbefaler skolerne bl.a. at skabe rammer for en grundig feedback til eleverne, men anerkender samtidig, at en sådan feedback tager tid. Derfor burde det være en anbefaling til politikerne at skabe ressourcer til en grundig feedback til eleverne.

”Vi har de sidste tre år oplevet store besparelser på gymnasieområdet. Det almene gymnasium har siden 2016 sparet 10%, og stort set hele besparelsen er sket ved at spare på lærerkræfterne. Så selv om mange lærere og ledere meget gerne vil have gjort op med præstationskulturen, så eleverne går til undervisningen for at forstå og ikke bare for at bestå, er der ikke ressourcer på skolerne til at løfte opgaven”, siger GL-formanden og fortsætter: ”Den vigtigste anbefaling er derfor at få stoppet det årlige omprioriteringsbidrag, så der bliver tid til at give eleverne en grundig feedback og i øvrigt implementere Center for Ungdomsforsknings øvrige anbefalinger.”

Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser13.9.2018 12:12Pressemeddelelse

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Undervisningsministeriet har afsat bestyrelsen på VUC Syd11.9.2018 10:20Pressemeddelelse

”Det er en drastisk og beklagelig udvikling,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Ministeriet har bemyndigelsen til at gøre, som de gør. Og når det er ministeriets vurdering, at den nuværende bestyrelse ikke kan løfte opgaven, er det vigtigt, at der gøres noget, så man forhåbentlig man sikre et fundament for fortsat at have et uddannelsestilbud i området. VUC Syd har jo undervisning i det meste af Sønderjylland, og det vil være dybt problematisk, hvis ministeriet skulle vælge at lukke VUC Syd,” mener GL-formanden.

Lærere betaler prisen for ledelsessvigt på VUC Syd1.9.2018 09:30Pressemeddelelse

VUC Syd har effektueret en række afskedigelser af lærere. Det er uacceptabelt, at lærere afskediges og dermed skal betale prisen for ledelsessvigt på VUC Syd,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen. Når en skole ansætter lærere uden pædagogikum, er skolen forpligtet til at give lærerne pædagogikumuddannelsen. En række af lærerne afskediges med den begrundelse, at de ikke har pædagogikum, hvilket ledelsen på VUC Syd skulle have sikret. ”Det er en yderst principiel sag for os, og vi vil forfølge den retsligt,” siger GL-formanden og fortsætter: ”Skolen er forpligtet til at give lærerne pædagogikum, men skolen har ikke levet op til sin forpligtelse til at give lærerne pædagogikum, og nu fyres en del af lærerne, fordi de ikke har pædagogikum. GL er enig i, at lærere, der underviser på gymnasialt niveau, skal opfylde de faglige og pædagogiske krav. Men det er ikke lærerne, der skal betale prisen for ledelsessvigt. Det er det blevet på VUC Syd.” Formanden