
Kapitalindsprøjtning: BLUETOWN får 81 millioner til bredbånd i u-lande

Første fase af en større kapitalforhøjelse hos den danske virksomhed BLUETOWN, der er specialiseret i at levere bredbånd i udviklingslande, er netop afsluttet. Dermed tilføres selskabet 81 millioner kroner i ny egenkapital. 51 millioner investeres kontant af cirka 80 forskellige såvel tidligere som nye investorer, mens 30 millioner tilføres via gældskonvertering. Frem til 30. september løber anden del af kapitalforhøjelsen, som er forbeholdt nye strategiske investorer. Her skal der rejses op mod 30 millioner kroner yderligere.
Kapitalforhøjelsen danner grundlag for at gennemføre en række kommende projekter, blandt andet i Indien og Ghana.
– Jeg er stolt af, at en dansk virksomhed er i førerfeltet på dette område, og jeg glæder mig over, at danske investorer i stigende grad har fået øjnene op for, at investering i BLUETOWN er et af de bedste eksempler på, at det at tjene penge går hånd i hånd med at gøre en positiv forskel i verden, siger næstformand i BLUETOWNs bestyrelse, Lars Kolind, der har haft ansvaret for kapitalforhøjelsen.
Bredbånd brødføder og uddanner
Projekterne i Indien og Ghana skal også fungere som testområder for nye tjenester inden for uddannelse, finansiering og underholdning. BLUETOWN igangsætter derudover et projekt i samarbejde med Microsoft, der skal forsyne borgerne i store områder i det østlige Ghana med bredbånd.
– Den nye kapital styrker vores muligheder for at gå ind i nye projekter i en række udviklingslande verden over, og med it-infrastruktur kan vi yde et større bidrag til at virkeliggøre FN’s 17 verdensmål. Når der kommer internet ud, skaber det jobs, åbner for sundhedsoplysning og fjernundervisning og giver adgang til information og oplysning til farmere om, hvordan de dyrker deres afgrøder bedre, forklarer Peter Ib, der er administrerende direktør hos BLUETOWN.
Med internetløsninger, der kan tilpasses forskellige omgivelser, har BLUETOWN fokus på at etablere det sidste led til slutbrugerne i områder med lav befolkningstæthed, hvor andre mobiloperatører ikke kommer ud. En mast, der kan understøtte 200 Wi-Fi hotspot i en radius af 15-20 kilometer, kan dække flere små landsbyer, og er der eksempelvis ikke en strømkilde til rådighed, kan en internetmast blive forsynet gennem solpaneller og batterier. Lokal arbejdskraft uddannes til opsætning og vedligehold af systemerne.
Nøgleord
Kontakter
Olav Arnkjær
Relations Specialist, Epicent PR
(+45) 78 70 09 21
oar@epicent.dk
Billeder



Links
Information om BLUETOWN

BLUETOWN er en dansk virksomhed, der er specialiseret i at levere internetforbindelser i verdens udviklingslande.
Følg pressemeddelelser fra BLUETOWN
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra BLUETOWN
BLUETOWNs fokuserede forretning i Indien og Afrika viser resultater11.3.2021 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
BLUETOWN har været igennem en transformation i løbet af 2020. En fokuseret indsats på udvalgte markeder og projekter er hovedårsagerne til, at BLUETOWN har opnået det ønskede proof of business i 1. kvartal 2021, hvilket var et væsentligt kriterium for kapitalrejsningen i sommeren 2020. Et succesfuldt samarbejde med Microsoft i Ghana omkring kerneforretningen er med til at sikre et godt udgangspunkt for vækst de kommende år. Samtidig er der atter et højt aktivitetsniveau i Indien.
Regnskab: BLUETOWN har fokuseret forretningen27.3.2020 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danske BLUETOWN har netop afleveret regnskab, der viser stærk aktionæropbakning ved fortsat styrkelse af egenkapitalen. Virksomheden har i løbet af året opnået væsentlige forretningsmæssige gennembrud. Coronavirus vil for BLUETOWN være en stor risiko i forbindelse med kortsigtet finansiering.
Sådan får Afrika internetadgang – dansk virksomhed spiller førsteviolin17.10.2019 17:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Verdensbanken og IMF lancerer torsdag den 17. oktober en ny rapport med anbefalinger til, hvordan hele Afrika skal få internet i 2030. Danske BLUETOWN deltager i paneldebat og indtager en hovedrolle.
BLUETOWN skal rejse 100 millioner til eksekvering af vundne ordrer17.6.2019 15:21:32 CEST | Pressemeddelelse
Virksomheden BLUETOWN skal rejse 100 millioner kroner for at gennemføre en lang række vundne projekter. Dermed får såvel nuværende aktionærer som eksterne investorer mulighed for at komme ombord.