Kapital til vækst på marked for solceller

Impagt Invest Sjælland – som Sparekassen Sjælland-Fyn og energi- og fibernetkoncernen Andel står bag – investerer 12 mio. kr. i den danske virksomhed Solartag, der leverer egenudviklede tagløsninger medintegrerede, usynlige solceller.
Solartags stifter Thomas Pedersen og adm. direktør Jens Romundstad

Markedet for solceller er i kraftig vækst, for der er global efterspørgsel efter vedvarende energikilder, der kan bremse vores afhængighed af fossile brændsler og reducere CO2-udledningen. Og Solartag er klar med en stærkt konkurrencedygtig løsning, som forventes at kunne tage markedsandele i såvel Danmark som flere europæiske lande samt USA. Den udvikling støtter Impagt Invest Sjælland med en kapitaltilførsel på 12 mio. kr. Investeringen giver en ejerandel på 10%.

Målrettet virksomheder, som har bevist potentiale
Impagt Invest Sjælland går målrettet efter at hjælpe virksomheder, der har bevist deres potentiale og er på en vækstrejse med betydning for den grønne omstilling. Det indfrier Solartag til fulde.

”Der har aldrig været så stort et behov for en omstilling af energisystemet som netop nu. Det er akut, og nøglen til at komme ud af den klima- og energikrise, vi står midt i. Vi skal væk fra fossile brændsler ved at øge vores produktion af vedvarende energi. Her er løsninger som Solartags integrerede og usynlige solceller en vigtig del af vejen frem. Vi har nemlig brug for smarte løsninger, der reducerer vores CO2-udslip”, siger Jesper Hjulmand, adm. direktør i Andel.

Solartags integrerede solcelletag er designet, så det i sig selv udgør tagfladen, og derfor ikke skal monteres på et eksisterende tag, modsat almindelige solcelleanlæg. En sekundær, traditionel panelløsning sikrer, at Solartag også kan tilbyde montage af solceller oven på eksisterende tage. Solartags unikke løsninger appellerer således også til en stor målgruppe, og salget er 10-doblet de seneste to år.

”Vi vil i Sparekassen Sjælland-Fyn gerne fremme den bæredygtige udvikling. Derfor har vi blandt andet rettet vores investeringsfokus mod grønne tiltag, som gør det endnu mere attraktivt at tilvælge løsninger, som – udover at være gode for den enkeltes økonomi – også er gode for klimaet. Vi tror på, at Solartags løsning, som kan anvendes både ved nybyggeri og renoveringer, vil appellere til alle de husejere, som gerne vil fremtidssikre deres energiforbrug og reducere deres CO2-aftryk uden at gå på kompromis med æstetikken. Vi ser således også Solartag som en stærk vækstcase og en rigtig god investering set både med de grønne og de økonomiske briller på,” udtaler Lars Petersson, adm. direktør i Sparekassen Sjælland-Fyn.

Skulderklap og løftestang
For Solartag udgør Impagt Invest Sjællands investering et vigtigt skulderklap og en løftestang i arbejdet med at realisere selskabets ambitioner.

”Som for så mange andre vækstvirksomheder er arbejdskapital afgørende for en yderligere bæredygtig vækst, og det er et drømme-match for Solartag at få Danmarks største energiselskab og en velrenommeret bank som medejer. Der er ingen tvivl om, at Andel og Sparekassen Sjælland-Fyn vil kunne muliggøre et yderligere stepchange i Solartags i forvejen hastige udvikling,” siger Jens Romundstad, adm. direktør i Solartag.

Solartag har investeret betragteligt i udviklingen af en stærk og komplet integreret tagløsning og har rykket al færdigvareproduktion til Europa. Dermed står Solartag nu klar til at levere på den store efterspørgsel efter integrerede solcellepaneler. Jens Romundstad siger uddybende:

”Vi er i forvejen etableret i USA, hvor vi afventer amerikansk certificering, men ser samtidig både det skandinaviske og europæiske marked som en naturlig udvidelse af vores aktiviteter og mærker allerede stor interesse. Flere af Danmarks nabolande går væsentlig længere for at sætte endnu mere tempo på solceller på tage, og her skal Solartag være med”.

Fakta om Solartag
Solartag ApS er en dansk virksomhed, der leverer egenudviklede, aktive tagløsninger med integrerede, usynlige solceller. Selskabet blev stiftet i 2019 af tømrer Thomas Pedersen. I november 2021 tiltrådte Jens Romundstad, som medejer og CEO, med den opgave at udvikle Solartag til en handelsforretning med egne produkter. Solartag har pt 10 medarbejdere i Danmark og er endvidere etableret via datterselskab i USA/Canada. Der er desuden dialog og forhandlinger med salgspartnere i en række europæiske landet.

Fakta om Impagt Invest Sjælland – vækst og udvikling i Østdanmark
Sparekassen Sjælland-Fyn og Andel har etableret Impagt Invest Sjælland for at tilbyde tålmodige og langsigtede investeringer med henblik på at gøre Østdanmark endnu mere attraktiv for både virksomheder, tilflyttere og dem, der allerede bor her. Ambitionen er at finde og investere i mulige vækstvirksomheder på et tidspunkt i deres udvikling, hvor de på den ene side har bevist deres forretningsmodel med et nationalt eller internationalt markedspotentiale, og på den anden side har brug for midler til at understøtte den videre vækst.

Yderligere information:

Solartag