Kaos ved busstoppestederne: Danskerne ved ikke, hvem der har vigepligt
Ud af bussen og direkte ned på cykelstien, hvor cyklisterne utålmodigt tramper sig frem. Hvem skal holde tilbage for hvem? Hver femte dansker tror fejlagtigt, at det er buspassagererne, der skal holde tilbage for cyklisterne, hvis de stiger direkte ud af bussen og ind på cykelstien. Og det er noget, der skaber problemer, fortæller skadedirektør i Gjensidige, Henrik Sagild.
”Når man kommer ud af en bus og træder direkte ned på cykelstien, skal man kunne forvente, at cyklisterne holder tilbage, så der ikke opstår farlige situationer. Mange af de skader vi ser fra uheld i trafikken, sker fordi parterne er i tvivl om reglerne, hvilket blot viser, hvor vigtigt det er, at vi alle ved, hvordan færdselsloven er udformet. En mulighed kunne eksempelvis være, at der kom tydeligere skiltning ved stoppestederne,” siger Henrik Sagild.
Der findes dog også situationer, hvor det er buspassagererne, der skal holde tilbage for cyklisterne. Det skal de, hvis der er en helle, der adskiller busstoppested og fortov, hvor buspassagererne træder ud på fra bussen.
Store forskelle på landsplan
Kendskabet til reglerne ved busstoppestedet viser sig også at være geografisk betinget. Ser man på landets forskellige regioner, er der nemlig stor forskel på, hvor godt danskerne har styr på reglerne for, hvem der skal holde tilbage ved busstoppestedet.
I hovedstaden har hele 87% styr på, at det er cyklisterne, der skal holde tilbage, hvis buspassagererne træder direkte ud på cykelstien, mens det i region Nordjylland blot er hver anden der ved, hvordan de skal forholde sig på cyklen, når de nærmer sig et busstoppested. Men kendskabet til reglerne kan bunde i store forskelle i den lokale infrastruktur, forklarer Henrik Sagild.
“Der kan være store forskelle på infrastrukturen selv i et lille land som Danmark, og at kendskabet til reglerne i Nordjylland er mindre, kan altså skyldes, at færre personer oplever netop denne situation i deres hverdag. Det ændrer dog ikke på vigtigheden af at holde styr på reglerne, så man ikke er til fare for sig selv og sine medmennesker. Især hvis man kommer lidt rundt i landet, hvor vejene kan se lidt anderledes ud."
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget for af Kantar Gallup for Gjensidige i marts 2022 blandt 1027 repræsentativt udvalgte danskere.
Hvem skal holde tilbage i trafikken i følgende situation: Bussen holder ind ved et stoppested, hvor der er cykelsti. Der er ikke helle mellem vejbane og cykelsti.
Cyklist skal holde tilbage for buspassager |
66% |
Buspassager skal holde tilbage for cyklist |
23% |
Ved ikke |
11% |
Hvem skal holde tilbage i trafikken i følgende situation: Bussen holder ind ved et stoppested, hvor der er cykelsti. Der er helle mellem vejbane og cykelsti
Cyklist skal holde tilbage for buspassager |
39% |
Buspassager skal holde tilbage for cyklist |
53% |
Ved ikke |
9% |
Nøgleord
Kontakter
Søren Moth FrederiksenKommunikationskonsulent
Tlf:41 77 50 18smf@gjensidige.dkBilleder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 3.800 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 30 mia. NOK i 2021, mens forvaltningskapitalen udgjorde 130 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Mange kender ikke reglerne: Sidste år fik 3.800 bilister bøder ved vejarbejde19.4.2024 07:34:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere end 3.800 bøder blev ifølge Rigspolitiet uddelt til danskere sidste år, der kørte for stærkt på en strækning med vejarbejde. Og udover en bøde til dobbelttakst, så er den høje hastighed ved vejarbejde hensynsløst over for dem, der arbejder på strækningen, lyder det fra skadedirektør i Gjensidige.
Farligt fænomen: 4000 gange sidste år skulle der ryddes op efter bilister på vejene16.4.2024 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
Sidste år måtte Vejdirektoratet sende en afspærringsvogn ud og rydde op flere end 4000 gange, fordi tabt gods havde skabt en trafikfarlig situation på vejene. Og de mange sager om tabt gods har både en stor økonomisk omkostning og er til alvorlig fare for trafikken og medarbejdere, lyder advarslen fra Lene Rasmusssen, der er skadedirektør i Gjensidige.
Forbruget af allergimedicin stiger. Flere bliver vaccineret mod høfeber10.4.2024 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Høfeber er blevet så stort et problem, at et stigende antal danskere vælger at blive vaccineret mod det, viser en ny opgørelse fra Gjensidige. Også landets apoteker melder om en stigning i salg af antihistaminer.
Se listen: Danskernes farlige cykelvaner kan koste dyrt4.4.2024 07:34:00 CEST | Pressemeddelelse
Køre over for rødt, køre på fortovet eller ligefrem modsat færdselsretningen. Det er bare nogle af cyklisternes dårlige vaner, viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige. Mange af vanerne er ulovlige og dyre i bøder.
Over 10.000 bøder på seks måneder: Ny lov møder fortsat opbakning30.3.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter der i oktober sidste år blev indført nye skærpede miljøzoner i fem af landets største kommuner, er der blevet uddelt over 10.000 bøder til bilister, der har overtrådt reglerne. Det viser nye tal, som Miljøministeriet har udleveret til Gjensidige. Samtidig viser en ny undersøgelse pæn opbakning til loven.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum