Kandidater til Danskernes Idrætspris er fundet

Nu er det muligt at stemme på Danmarks bedste idrætsprojekt og sende det videre i konkurrencen om at vinde Danskernes Idrætspris

Alt fra Zumbaholdet i Ribe til Børnehavebold i Roskilde er blevet indstillet af idræts-engagerede danskere, der ønsker at se lige netop deres idrætsinitiativ som vinder af Danskernes Idrætspris 2018.

Bag prisen står e-Boks, DR P4 og Danmarks Idrætsforbund (DIF), og nu er det så blevet tid til at stemme og på den måde være med til at udvælge de idrætsinitiativer, der skal gå videre i konkurrencen.

Der er kommet 123 indstillinger fra danskere i hele landet, og siden har et regionalt dommerpanel i hvert af P4’s sendeområder udvalgt de tre idrætsinitiativer, der kan stemmes om.

Hvert P4-distrikt har haft et dommerpanel bestående af en atlet, en lokal repræsentant for Danmarks Idrætsforbund og en journalist fra P4-distriktet. Alle dommerpaneler har valgt tre regionale idrætsinitiativer hver, der går videre i konkurrencen om at vinde Danskernes Idrætspris og de 100.000 kroner, der følger med. Den endelige vinder offentliggøres ved DR’s show SPORT 2018 den 5. januar 2019.

Kendte atleter med i dommerpaneler
Fodboldspiller i FC København William Kvist har siddet med i dommerpanelet for P4 København og P4 Bornholms sendeområde, hvor tre meget forskellige initiativer er gået videre i konkurrencen. Blandt andet et fodboldprojekt i det sociale boligområde Værebroparken, der har som ambition, at alle uanset økonomisk formåen skal have muligheden for at gå til fodbold:

”Fodbold kan bare et eller andet særligt, når det handler om at forene forskellige børn og unge om en bold og give dem en god oplevelse med kammeratskab og holdånd,” siger William Kvist.

I Nordjylland har badmintonspiller Christinna Pedersen siddet med i P4 Nords dommerpanel, hvor Aalborg Seniorsport er blandt de tre regionale vindere:

”Når jeg spiller turnering i Asien, så oplever jeg en helt anden kultur for at ældre motionerer. Vi kan lære meget af asiaters lyst til at holde sig i form, når de bliver ældre. Et projekt som seniorsport får vores ældre til at dyrke idræt – måske især fordi det også har et socialt indhold,” lyder begrundelsen for at sende netop det idrætsprojekt videre.

De øvrige atleter, der har siddet med i P4 distrikternes dommerpaneler er:

• P4 Sjælland: Cathrine Dufour (Olympisk dressurrytter)
  • P4 Fyn: Anne Lolk (verdensmester i toerkajak og OL-deltager i roning)
  • P4 Syd: Jesper Jensen (tidligere landsholdsspiller i håndbold)
  • P4 Østjylland: Anne-Marie Dorte Rindom (verdensmester sejlsport)
  • P4 Midt Vest: Ann Grete Nørgaard (tidligere landsholdsspiller håndbold),
  • P4 Trekanten: Lars Rasmussen (Tidligere landsholdsspiller og træner i KIF Kolding) og Lars Frederiksen (Cheftræner i KIF Kolding).

Nu er det op til danskere over hele landet at afgøre hvilket initiativ, der skal gå videre i landsfinalen. Der kan stemmes på et af de tre regionale finalist-initiativer på www.danskernesidrætspris.dk indtil fredag 16. november kl. 9.00. Det regionale initiativ, der får flest stemmer, går videre til slutrunden, hvor bestyrelsen i Danmarks Idrætsforbund vil udvælge tre finalister.

Sådan foregår afstemningen

Ved at gå ind på www.danskernesidrætspris.dk kan man til og med fredag den 16. november kl. 9.00 stemme på det idrætsinitiativ, som man synes fortjener at vinde Danskernes Idrætspris. Det er kun muligt at stemme én gang, og der bliver fundet én vinder for hvert P4-distrikt. De regionale vindere bliver offentliggjort af DR P4 efter afstemningen er slut.
De otte vindere af de regionale afstemninger bedømmes fagligt af DIF’s bestyrelse, som først vælger tre finalister og herefter afgør, hvilket af de tre initiativer der er vinderen. Den endelige vinder offentliggøres ved DR’s show SPORT 2018 lørdag den 5. januar 2019 i JYSKE BANK BOXEN i Herning.

Om e-Boks
5 mio. danskere modtager hvert år post i e-Boks – den digitale postboks, som er tilgængelig fra en hvilken som helst computer eller smartphone over hele verden. Herudover er der yderligere 7 mio. borgere, der modtager posten digitalt i resten af Norden og andre lande. I 2017 blev 442 mio. dokumenter leveret via e-Boks. Blandt afsenderne er alle danske banker, alle landets kommuner og statslige styrelser, ATP, en række realkreditinstitutter, forsikringsselskaber, energiselskaber, fagforeninger og teleselskaber samt arbejdsgivere, som sender lønsedler til deres medarbejdere.
e-Boks er ligeligt ejet at Nets og PostNord.

Læs mere på www.e-boks.dk

Om DIF
Danmarks Idrætsforbund (DIF) er landets største idrætsorganisation med flere end 1,9 millioner medlemmer, som dyrker 90 forskellige idrætsgrene i 9.200 idrætsforeninger landet over. Foreningsidrætten er en afgørende forudsætning for, at den danske befolkning er en af de mest idrætsaktive befolkninger på verdensplan. Ikke færre end 350.000 frivillige i DIF-idrætten sikrer hver uge – året rundt – gode og sunde idrætstilbud til danskerne.