Kan man have eneret til rillede chips?
I en nylig sag har Sø- og Handelsretten afvist, at KiMs kan få eneret til firkantede rillede chips som varemærke.
Sagen starter i 2014, hvor KiMs ansøgte om at få den firkantede chips, Snack Chips, registreret som et tredimensionelt varemærke. Men på baggrund af en indsigelse i 2015, måtte KiMs kort tid efter erfare, at varemærket blev ophævet. Sagen gik herefter videre til Ankenævnet for patenter og varemærker, der besluttede, at mærket skulle forblive ophævet. Og nu har sagen så været en tur forbi Sø- og Handelsretten.
”Det centrale i denne sag er, at et væsentligt kendetegn ved mærket er den firkantede chips’ rillede overflade, og at netop denne overflade har til formål at sikre en bestemt konsistens og smagsoplevelse. Fordi chipsenes form har denne funktion – altså opnår et såkaldt teknisk resultat – er det ikke muligt at registrere den firkantede og rillede chips som et varemærke,” siger varemærkechef ved Patent- og Varemærkestyrelsen, Hannah Holm Olsen.
Fordi snack-chipsenes udformning ifølge Sø- og Handelsretten følger af ’varens egen karakter’, hvilket vil begrænse konkurrenternes mulighed for at markedsføre varer med samme tekniske løsning, og fordi chipsenes form er nødvendig for at opnå et teknisk resultat, kan KiMs ifølge retten ikke få eneret til den firkantede og rillede chips som varemærke.
Sagen gør ikke tredimensionelle mærker mindre vigtige
Afgørelsen er dog ikke en stopklods for tredimensionelle mærker, og formen på en vare kan stadig godt udgøre et varemærke. Men dommen er en påmindelse om, at man skal være opmærksom på, at visse tegn ikke kan registreres, eksempelvis tegn, der udelukkende består af en form, der er nødvendig for at opnå et teknisk resultat fx som i dette tilfælde en smagsoplevelse.
”Det er vigtigt at huske, at fokus i denne sag har været chipsenes tekniske karakter. Altså det der giver chipsene deres konsistens og smagsoplevelse. Sagen gør derfor ikke tredimensionelle mærker mindre vigtige. Et tredimensionelt mærke kan fortsat være afgørende for din forretning og kan beskytte dine varer, hvis fx en af dine varer med en bestemt form har kendetegnsfunktion,” siger Hannah Holm Olsen.
Et formmærke er et varemærke, som består af eller omfatter en tredimensionel form, herunder beholdere, emballage, varen selv eller dets udseende. Af kendte formmærker med kendetegnsfunktion findes eksempelvis Toblerones trekantede emballage.
Et tredimensionelt mærke skal desuden have ”særpræg” for at blive registreret, hvilke ofte kræver, at man skal vise mærket indarbejdet som varemærke fx påvise, at forbrugerne allerede kender mærket og opfatter det som et kendetegn for den virksomhed, der har det.
Læs her mere om krav til tredimensionelle mærker.
Kontakter
Tine Heide ThomsenKommunikationschef
Tine er Kommunikationschef i Patent- og Varemærkestyrelsen. Ring til Tine, hvis du vil i kontakt med Patent- og Varemærkestyrelsen.
Billeder
Information om Patent- og Varemærkestyrelsen
Patent- og Varemærkestyrelsen er en del af Erhvervsministeriet. Vi arbejder for at sikre, at danske virksomheder har rettighederne til deres egne idéer, så vi skaber de bedst mulige forudsætninger for vækst og udvikling – både i og udenfor Danmarks grænser.
Følg pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen
Store regionale forskelle på dansk innovation19.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Virksomheder i hovedstadsregionen bidrager mest til, at Danmark kan fastholde europæisk tredjeplads målt på antallet af patentansøgninger per mio. indbyggere sidste år, mens Region Midtjylland taber terræn. Region Nordjylland er den region, der i år står bag den største stigning med næsten 17 procent flere patentansøgninger end året før fra virksomheder i regionen.
Dansk innovation indtager topplacering19.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Novozymes, Vestas og Novo Nordisk har leveret største bidrag til, at Danmark kan indtage en europæisk tredjeplads målt på antallet af patentansøgninger sidste år. Københavns Universitet er i år med på top-10 listen blandt de største og mest patentaktive virksomheder i Danmark.
Patentordning er populær hos danske virksomheder5.12.2023 08:22:26 CET | Pressemeddelelse
166 danske virksomheder har i denne omgang søgt Erhvervsministeriets ordning om tilskud til at søge patent på deres ide. En af de virksomheder, der har haft gavn af ordningen, er Aalborg-virksomheden Cortex, der laver apparater til hudanalyser.
Sådan undgår du kopivarer og får ægte ferieminder med hjem5.7.2023 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
For mange danskere byder sommeren på rejser til udlandet, og som regel bruger vi en del penge på at shoppe. Billige mærkevarer kan være fristende, men pas på: Kopivarer kan være farlige for din og din families sikkerhed. Derfor giver Patent- og Varemærkestyrelsen fire gode råd til, hvordan du spotter og undgår kopivarer på ferien.
Hver anden unge dansker synes, det er i orden at købe kopivarer12.6.2023 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af danske unge mellem 15 og 24 år mener, at det er acceptabelt at købe kopivarer, og næsten hver tredje har helt bevidst selv købt forfalskede varer. ”Det er nogle opsigtsvækkende tal,” siger Patent- og Varemærkestyrelsen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum