Kan et stærkt virksomhedsbrand løfte et helt lokalområde?

Landdistrikternes Fællesråd og kommunikationsbureauet HASS Q & CO. har sat et nyt analyseprojekt i gang med støtte fra Erhvervsstyrelsen. Projektet skal belyse den rolle, som en række kendte virksomheder har for deres lokalområdes udvikling og vækst.
Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd siger om projektet.
- Jeg er glad for, at der gennem dette projekt kommer øget fokus på at synliggøre nogle af de udviklingsmuligheder og succeshistorier, der er forbundet med at drive virksomhed i landdistrikterne. Der er ingen tvivl om, at danske virksomheder ude i landet er enormt vigtige for deres nærområders økonomiske velbefindende. Gennem gode historier og flotte resultater skaber mange af dem positiv opmærksomhed omkring sig selv og deres lokale kommune. Denne opmærksomhed udgør en kæmpe ressource i forhold til at tiltrække og fastholde kompetente medarbejdere. Medarbejdere der bidrager aktivt til at sikre, at deres lokalsamfund forbliver attraktivt at bo og leve i.
Virksomheder kan løfte et område
Som eksempler på populære virksomheder med stærke brands, som har haft enorm betydning for et område, er bl.a. LEGO, der har spillet en meget vigtig rolle i udviklingen af Billund Kommune. Danfoss har med sine mange videnstunge arbejdspladser sat sit tydelige præg på Als, og tiltrukket mange mennesker til området. ECCO i Bredebro og Grundfos i Bjerringbro er også eksempler på virksomheder med et stærkt brand, som har haft stor betydning for lokalområdet.
- Der er mange gode eksempler på, hvordan virksomheder med et stærkt brand har løftet et lokalområde og været vækstmotorer. Med vores nye analyse vil vi undersøge, hvordan man i virksomhederne har arbejdet aktivt på at udnytte sit stærke brand til at tiltrække de rigtige medarbejdere, og hvordan samarbejdet mellem kommune og virksomhed kan skabe værdi for begge parter i form af øget tilflytning. Den viden er vi sikker på kan være til gavn i alle danske kommuner og virksomheder, fortæller Claus Quiding, partner i HASS Q &CO.
Potentielle vækstmotorer
I analysen bliver der sat fokus på virksomheder med stærke brands, der ligger i en yderkommune, men som endnu ikke er helt så dominerende, som de føromtalte virksomheder. Med i projektet er bl.a. Stauning Whisky, Kvadrat, Lalandia, Rynkeby, Thise Mejeri, Fårup Sommerland, Dragsbæk, Lyngsoe Systems og SOLAR.
- Det er interessant at kigge på de virksomheder i laget under de helt store, fordi der ligger et uudnyttet potentiale i forhold til, at de kan udvikle sig til at blive endnu stærkere i deres branding og dermed gøre sig endnu mere attraktive for kommende medarbejdere. Med den rette strategi og et stærkt samarbejde med kommunen kan virksomhederne aktivt arbejde på at gøre sig attraktiv som arbejdsplads, på trods af den geografiske placering, som for mange virksomheder er en barriere. Det er der brug for i en tid, hvor der stort set er fuld beskæftigelse, fortæller Anne Hasselholm, partner i HASS Q & CO.
Projektet er en del af det eksisterende arbejde i Erhvervsstyrelsens Landdistriktspulje, der har til formål at frembringe og udbrede ny viden om, hvordan man realiserer og bibeholder et alsidigt arbejdsmarked og erhvervsliv i de danske landdistrikter.
Vil skabe partnerskaber
Centralt for projektet er samspillet mellem virksomhederne uden for de store byer, kommunerne og lokalsamfundet. Ambitionen er at stille ny og brugbar viden til rådighed, som kan skabe endnu flere lokale erhvervsmæssige partnerskaber, der kommer både virksomhederne og kommunen til gode. Projektets hovedkonklusioner og anbefalinger bliver offentligt tilgængelige i løbet af 2019. Hermed kan både virksomheder, kommuner og politiske beslutningstagere drage nytte af projektets konklusioner og anbefalinger i deres arbejde med at sikre erhvervsudviklingen i landdistrikterne.
Fakta:
Analyse af hvordan landdistriktsvirksomheder med stærkt omdømme har en positiv effekt på fremtidens arbejdsmarked i nærområderne.
Projektet udføres af kommunikationsbureauet HASS Q & CO. i samarbejde med Landdistrikternes Fællesråd.
Projektet er støttet af Erhvervsstyrelsens Landdistriktspulje
Resultatet forventes tilgængelig i sommeren 2019.
Nøgleord
Kontakter
Claus Quiding, partner og kommunikationsrådgiver hos HASS Q & CO., tlf. 20 96 76 69, mail claus@quiding.com
Anne Hasselholm, partner og kommunikationsrådgiver hos HASS Q & CO., tlf. 21 20 54 35, mail anne@hasselholm.dk
Noa Jankovic, kontorchef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk
Billeder

Information om Landdistrikternes Fællesråd
Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.
Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.
Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd
Landdistrikter: 78 pct. søger fortsat mod de største byer5.7.2025 23:12:03 CEST | Pressemeddelelse
For tredje år i træk søger 78 pct. af ansøgerne ind på en videregående uddannelse i én af landets fire største byer. Tallene viser, at de politiske tiltag, der skal styrke uddannelsesmulighederne uden for storbyerne, endnu ikke har rykket væsentligt ved den geografiske skævhed, vurderer Landdistrikternes Fællesråd.
Landdistrikter: Nye anbefalinger bør følges op med massive investeringer i den kollektive trafik og mobilitetsløsninger26.6.2025 12:16:02 CEST | Pressemeddelelse
Landdistrikternes Fællesråd roser ekspertudvalgets fokus på fleksible transportløsninger og et styrket hovednet, som er vigtige for at binde landet bedre sammen gennem den kollektive trafik. Men det kræver politisk opbakning og massive investeringer i et stærkt rutenet og fleksible transportløsninger.
Landdistrikter: 99% er ikke nok – alle danskere skal have adgang til lynhurtigt internet26.6.2025 10:42:07 CEST | Pressemeddelelse
Der er netop indgået en bred politisk teleforligsaftale, der sætter retningen for Danmarks digitale infrastruktur frem mod 2030. Men i Landdistrikternes Fællesråd er skuffelsen stor, for ambitionen om kun at dække 99 % af danskerne med lynhurtigt internet er både utilstrækkelig og uretfærdig.
Landdistrikter: Alle danskere skal have adgang til lynhurtigt internet – alt andet er uambitiøst25.6.2025 13:24:35 CEST | Pressemeddelelse
Over 30.000 adresser kæmper fortsat med dårlig internetforbindelse, og størstedelen ligger i landdistrikterne. En ny teleaftale er på trapperne, men Landdistrikternes Fællesråd forudser, at aftalen ikke sikrer, at alle boliger, sommerhuse og virksomheder får adgang til en lynhurtig 1 Gbit/s-forbindelse.
Årets Landsby 2025: Finalisterne er… Agerskov, Sennels og Holbøl!24.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Slutspurten er sat i gang for at finde Årets Landsby 2025, der kåres af Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark og Forenet Kredit. De tre landsbyer Agerskov, Sennels og Holbøl er videre i finalen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum